کد مطلب: ۱۹۸۵۵۴

تامین ۹۵ درصد فرآورده‌های گوشتی در داخل کشور

تامین ۹۵ درصد فرآورده‌های گوشتی در داخل کشور

رئیس انجمن فرآورده‌های گوشتی کشور با بیان این که ۹۵ درصد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود، گفت: امسال ۴۵۰۰ تن فرآورده گوشتی صادر شد.

رئیس انجمن فرآورده‌های گوشتی کشور با بیان این که ۹۵ درصد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود، گفت: امسال ۴۵۰۰ تن فرآورده گوشتی صادر شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مجید افلاکی ظهر امروز در نشست خبری سومین نمایشگاه فرآورده‌های گوشتی (میتکس) به اهمیت تولید فرآورده‌های گوشتی با توجه به تغییر زندگی مردم دنیا خاطرنشان کرد: سالانه بین دو تا 4 هزار میلیارد دلار ارزش جهانی تجارت حلال است که ما باید بتوانیم سهم بیشتری را به خود اختصاص دهیم که استفاده از فرآورده‌های گوشتی در این حوزه اهمیت دو چندانی دارد.

رئیس انجمن فرآورده‌های گوشتی کشور به آمار تولید در کشور اشاره کرد و گفت: سالانه 500 هزار تن انواع فرآورده‌های گوشتی در 80 نوع محصول در کشور تولید می‌شود که 95 درصد نیاز داخل کشور از محل تولیدات داخلی و 5 درصد دیگر وارداتی است.

صادرات 4500 تن فرآورده گوشتی در سال 95

افلاکی در مورد میزان صادرات این گونه محصولات گفت: از سال 94 فرایند صادرات به کشورهای اطراف آغاز شد که در سال 95 ، 4500 تن فراورده‌های گوشتی به کشورهای همسایه و اوراسیا صادر شده است.

مراحل سخت‌گیرانه‌ای را برای تولید سوسیس و کالباس طی می‌کنیم

در پاسخ به این پرسش که «مطالبی عنوان می‌شود که امعاء و احشای مرغ، گوشت گربه و نوعا تاج خروس در محصولات فرآورده‌های گوشتی به‌ویژه سوسیس و کالباس استفاده می‌شود»، وی با دلخوری تمام این موضوع را رد کرد و گفت: چند سال است که هجمه‌های سنگینی علیه این صنعت غذایی به راه انداخته‌‌اند در حالی که ما باید مسیر سخت‌گیرانه‌ای را طی کنیم و اکنون کیفیت تولیدات ما با کیفیت مشابه اروپایی برابری می‌کند، چرا که سازمان استاندارد، استانداردهای سخت‌گیرانه‌تری را در این حوزه رعایت می‌کنند.

رئیس انجمن فرآورده‌های گوشتی کشور به این نکته اشاره کرد که مواد خام دامی که وارد کارخانجات فرآوری می‌شود، از ابتدا توسط سازمان دامپزشکی باید دارای کد تایید باشد که چه محصولی وارد کارخانه شده است مضاف بر آنکه از 3-2 سال اخیر سخت‌گیری‌ها بیشتر شده و علاوه بر نماینده سازمان استاندارد دامپزشک و نظارت‌های بهداشتی بر مواد اولیه نفر چهارمی هم به عنوان ناظر شرعی به کارخانجات اضافه شده که وظیفه‌اش آن است که حلیت ماده اولیه را کنترل کند و هزینه‌های سنگینی در این چهار گروه انجام می‌شود و در نهایت می‌تواند گفت تولید انواع فراورده‌های گوشتی در کشور تحت نظارت چهار سازمان دولتی است.

وی تصریح کرد: والله قسم در کارخانجات از گوشت گربه استفاده نمی‌کنیم یا اینکه می‌گویند از نان خشک استفاده کرده‌ایم، حرف بیهوده است، چرا که قیمت بهترین آرد از قیمت جمع‌آوری نان خشک به مراتب پایین‌تر است و مباحث فنی در صنعت غذا وجود دارد که اجازه بروز چنین چیزهایی را نمی‌دهد.

ریشه مشکلات کیفیت فرآورده‌های گوشتی مربوط به ثابت نگه داشتن قیمت‌ها در اوایل دهه 80 است

افلاکی ریشه تمام مشکلات صنعت فرآورده‌های گوشتی از جمله سوسیس و کالباس را از جمله دهه 80 دانست و افزود: وقتی در این دوره سعی کردند تا قیمت‌ها را در اقتصاد تورمی آن هم تورم دو رقمی ثابت نگه دارند، به طوری که در یک دوره 10 ساله قیمت فرآورده‌های گوشتی تغییر نکرد، در حالی که مواد اولیه مدام در حال افزایش بود. قاعدتا این مسئله روی کیفیت تاثیر گذاشت، در حالی‌که سرمایه‌گذاری سنگینی روی صنایع فرآورده‌های گوشتی به‌ویژه برای ایجاد اشتغال و تولید انجام شده است.

در بخش دیگری از این نشست مهبد دبیر اجرایی نمایشگاه میتکس به اهمیت ورود شرکت‌های ایرانی به بازارهای جهانی اشاره کرد و گفت: اصلاح الگوی مصرف انواع گوشت و فرآورده‌های گوشتی و معرفی محصولات سلامت محور توسط سازمان دامپزشکی از جمله کارهایی است که بنا داریم تا در سومین نمایشگاه میتکس برای مردم و دست‌اندرکاران این حوزه ارائه کنیم.

وی همچنین به فرهنگ غالب رسانه در مورد ممنوعیت مصرف سوسیس و کالباس گفت: کار به جایی رسیده است که تبلیغ هرگونه سوسیس و کالباس در صداوسیما ممنوع است و اگر زمانی بخواهیم برنامه آموزشی با عنوان نمایشگاه با هزینه اندک در صداوسیما به طور رسمی برگزار کنیم، این خود تولیدکنندگان هستند که تمایلی برای حضور و مشارکت ندارند.

نمک و مواد نگه دارنده در سوسیس و کالباس تولید داخلی به مراتب کمتر است

مهبد افزود: محصولات ایرانی اکنون باید استاندارد سخت‌گیرانه‌ای را طی کنند تا جایی که شما نمونه‌ای از کالباس ایرانی را سه روز در یخچال نگه دارید، قابل مصرف نخواهد بود، در صورتی‌که مشابه خارجی ممکن است، تا یکی دو هفته سالم باقی بماند که این نشان‌ می‌دهند میزان نمک و مواد نگه‌دارنده مصرفی در فرآورده‌های گوشتی به مراتب پایین‌تر است.

سومین نمایشگاه محصولات پروتئینی حلال و صنایع وابسته آذرماه 97 با تغییرات جدید از جمله ارائه محصولات سلامت محور برپا و شعار توسعه بازار هدف برپا می‌شود.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.