کد مطلب: ۷۶۲۴۷۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ماجرای تجمع اعتراضی نانوایان چه بود؟ / سهمیه آرد نانوایان را به اتحادیه کشاند

ماجرای تجمع اعتراضی نانوایان چه بود؟ / سهمیه آرد نانوایان را به اتحادیه کشاند

محسن لزومیان، رئیس اتحادیه نان صنعتی، در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره چرایی تجمع نانوایان توضیح داد: گفته می‌شود دلیل اصلی تجمع نانوایان به موضوع کاهش سهمیه آرد بازمی‌گردد که ظاهرا این مشکل برطرف شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز تعداد زیادی از نانوایان سراسر پایتخت با حضور در اتحادیه نانوایان تهران نسبت به کاهش سهمیه آرد و بالا رفتن هزینه طبخ نان در مقابل ثابت ماندن نرخ آن اعتراض کردند.

محسن لزومیان، رئیس اتحادیه نان صنعتی، در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره چرایی تجمع نانوایان توضیح داد: گفته می‌شود دلیل اصلی تجمع نانوایان به موضوع کاهش سهمیه آرد بازمی‌گردد که ظاهرا این مشکل برطرف شده است.

نارضایتی مردم از کمبود نان

در حالی نانوایان از شرایط فعلی خود گلایه‌مند هستند که بسیاری از مردم به‌ویژه در شهرستان‌ها، از صف‌های طویل و کمبود نان سخن می‌گویند. یک شهروند ساکن در شهرستان پاکدشت به تجارت‌نیوز می‌‎گوید: در حال حاضر ساعت پخت نانوایی‌ها در این شهرستان بسیار کاهش یافته و در اغلب موارد برای خرید نان با صف‌های طولانی مواجه هستیم.

یک شهروند ساکن در تهران به تخلف برخی نانوایی‌ها اشاره و عنوان می‌کند: در حال حاضر برخی از نانوایی اقدام به فروش زعفران و یا سایر اقلام کرده و معادل هزینه آن را با قیمت نان محاسبه می‌کنند. همچنین آنها از طریق دستگاه کارتخوان نان، هزینه آن را دریافت می‌کنند که این خود یک تخلف محسوب می‌شود، چرا که می‌توانند معادل آرد آن را به صورت آزاد به فروش برسانند.

او توضیح داد: چند روز قبل از یک نانوایی سنگکی اقدام به خرید زعفران کردم که هزینه آن 90 هزار تومان شد، اما نانوایی از اخذ وجه آن امتناع و معادل 30 نان را در دستگاه کارتخوان ثبت کرد! این در حالی است که این تعداد نان باید طبخ و به دست مصرف‌کننده می‌‎رسید.

چندی پیش مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی نوشته بود: برخی از نانوایی‌ها مشتری‌ها را مجبور می‌کنند که نان را به اشکال مختلف مانند نان کنجدی، نان زعفرانی، نان حاوی سبزیجات و انواع دیگر خریداری کنند. با این شیوه دستگاه کارتخوان هوشمند چهار قرص نان ثبت می‌کنند، اما در عمل دو قرص نان به مشتریان تحویل می‌دهند.

محمد جلال، مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز بر این موضوع مهر تایید زد و در گفتگو با صداوسیما اعلام کرد که رصد داده‌های کارت‌خوان‌های هوشمند در نانوایی‌ها نشان می‌دهد روزانه ۵۰۰۰ تن آرد، یعنی حدود ۵۰ میلیون قرص نان لواش در نانوایی‌ها گم می‌شود.

طرح هوشمندسازی نان رضایت‌بخش نبود

به نظر می‌رسد طرح هوشمندسازی نان نتوانسته رضایت‌مندی نانوایی و مردم را به دنبال داشته باشد؛ چرا که از طرفی نانوایی‌ها از افزایش هزینه تولید نان در صورتی که قیمت نان افزایشی نداشته سخن می‌گویند و از طرف دیگر مردم از کمبود و شلوغی صف نانوایی‌ها و بالا نرفتن کیفیت نان رضایت ندارند.

مرکز پژوهش‌های مجلس، دو نرخی شدن قیمت آرد را عامل این موضوع عنوان کرده است که باعث شده بسیاری از نانوایی‌ها به جای پخت نان اقدام به فروش آرد به صورت آزاد کنند. البته این موضوع ریشه در نبود سودآوری پخت نان داشت. نانوایی‌ها در این باره عنوان می‌کردند که با توجه به افزایش هزینه تولید از جمله هزینه کارگری، انرژی و سوخت، خمیرمایه، اجاره بها، بیمه و … ناچار به این کار هستند.

به نظر می‌رسد با ادامه مشکلات نانوایی‌ها و بی‌توجهی دولت به افزایش هزینه طبخ نان، همچنان تخلف در برخی از نانوایی‌ها ادامه داشته باشد و خرید نان بیش از گذشته برای شهروندان به‌ویژه ساکنان شهرستان‌ها و استان‌های کمتربرخوردار که سبد غذایی آنها ارتباط تنگاتنگی با نان دارد، سخت شود.

برای مطالعه بیشتر گزارش طرح هوشمندسازی یارانه نان به اهداف خود رسید؟ را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سید حنیف

    سلام مشکل خود نانوایان هستند البته نه همشان من با مدارکی از چند نانوایی داشتم که یا آرد قاچاق میکردن یا آنقدر نان جمع میکردن و به صورت بسته بندی به قیمت بالا میفروختن که صنعت و معدن هم رفتم هیچ کاری نکرد جز جریمه کوچک دم دولت گرم یک کار درست کرد تو کارنامه اش داره جلوی دلال های آرد را میگیره

  • ناشناس

    شما بیا تامن دونه ۴۰۰تومان بهت بدم .بهت دروغ گفته ۶۰۰تومان

  • همرزم هادی

    ۲ کاسب اخلاقی نیستند یکی نانواودیگری قصاب ولی امروز کل کاسبی درایران اخلاقی نیستند واین به برکت …..است

    • توحید

      سلام باید آرد به قیمت آزاد به نانوایی ها داده شود تا از دزدی وفروش آرد دولتی جلو گیری شود اکثر نانوایان آرد شو ن رو آزاد می‌فروشند ونان بی‌کیفیت به دست مردم می‌دهند که خدا ازشون نگزره ما ساکن جاده ساوه شهرستان بهارستان هستیم اینجا نان کمیاب شده فروش آرد آزاد زیاد شمارو به خدا رسیدگی کنید به نظر بنده با سپاه ورود کند خداشاهد است اکثریت نانوایان آرد می‌فروشند ویا کندی اجباری می‌دهند قیمت نان افزایش پیدا کند وبه آسانی با دست مصرف کننده برسد بهتر است نانوایان دروغ می‌گویند که حسینه بالاست چطور یه مغازه در جاده ساوه حدودا ۲ یا ۳ میلیون است درصورتیکه کرایه نانوایی در کوچه پس کوچه‌ها ۳۰ میلیون و به بالا ست چرا شمارو به خدا رسیدگی کنید نزارید نانوایی‌ها آرد دولتی را بفروشند البته بعضی هاشون می‌فروشند

    • ناشناس

      نانوابدبخترین قشرهستن.

  • ناشناس

    من شاطر و اجاره دار نونوایی سنگکی هستم.تو این چندسال بیشترین ظلم در حق نونوا شده.چرا که دولت با پایین نگه داشتن نرخ نون داره به مردم لطف و به نانوا ظلم میکنه.تو این مدت خیلی از کارگران حرفه ای از این شغل رفتند.
    دیری نیست که با این اوضاع باید با نون سنتی خداحافظی کنیم.کاری که دولت منتظرشه تا ارد رو تو کارخونه های خودش تبدیل به نون صنعتی کنه

  • ناشناس

    دلیل صف های طویل اینست که مردم از نان بعنوان منبع درآمد نگاه میکنم چون قیمت آن ناچیز است از طرف دیگر چون نان با هر کارتی می‌توان چند بار خرید کنند این امر باعث میشه هر کس زودتر نوبت بگیره از سوبسید استفاده میکنه وهر کس دیرتر به نانوایی بیاد نان نصیبش نمیشه چون یک خانواده ۵نفره می‌تواند اعضا آن از چند نانوایی خرید کند در حالیکه کل اعضا یکبار می‌تواند با توجه به میزان سرانه نان خرید کنند بنابر این افراد یک خانواده می‌تواند روزی تا ۱۰۰ نان از نانوایی های متعدد خرید کنندلذا این موضوع باعث عدم بهره مندی عده‌ای از مردم می‌شود اگر کارت نان تهیه شود دیگر کس نمی‌تواند نان زیادی جمع آوری کند وعده ای حتی یک نان گیرشان نمی ایدچون مشخص نیست

  • ناشناس

    وقتی طرف خوزستان میگن 50تا نان بادوکارت کشیده بشه شایدیک کارت داشته باشه.100نان میگن تخلفه.

  • مهدی هستم

    با سلام نان باید ازاد شود و یارانه ان به تعداد افراد خانواده به انها داده شود در این صورت مردم به اندازه مصرف روزانه نان خرید می کنند وهر نانوای که پخت بهتری داشت فروش بهتری دارد اینجا هم مشکل صف هل میشود هم اینکه از دور ریز نان جلو گیری میشود وهم به دلیل گرانی نان دیگر بصرفه نیست که نان را برای حیوانات استفاده شود

  • علی

    قبلا میرفتیم لواشی خلوت بود کلی نون روی پیشخونش بود و کلی هم بسته بندی کرده کرده بود الان میری همش می نالن میگن نون کمه و دوباره ملت صف کشیدن حالا هم میگن نون رو میخوان بکنن ۱۰۰۰ تومن ، فقط میخوام به اونایی صلوات بفرستم که توی هر راهپیمایی میگن گرونی برای همه هست دلیل نمیشه بریزیم تو خیابونا … واقعا با ۶ میلیون حقوق کمرم شکست دیگه چی بخوریم پوکی استخونم که گرفتیم

  • محمدی

    قیمت پایین نان هم نانوایان را بی ارزش کرده هم آخر سنگر برای مردم

  • مهدی شاطر

    با سلام من شاطر نان لواشم یه حساب کوچولو از درامد صاحب نانوایی رو بگم امید وارم کسی ناراحت نشه روزی یک میلیون کارت میکشن،شبی سیصد تومن یارانه براشون میریزن سهمیه ارد روز که تعطیل هستن و ازاد اردشو میفروشن بعدش به کارگرهاشون روزی
    که تعطیل هستن مزد نمیدن ، بعد هی قسم میخوره که سود نداره مزد منه شاطر هم ۲۵۰ تومنه اون روز تعطیل که هستیم هم مزد ندارم ، تقسیم به هفت روز هفته که بشه میشه روزی ۲۰۰ تومن واقعا این ظلم نیست خودت میتونی با این شرایط کار کنی ، من که نمیتونم دیگه ادامه بدم با این شغل خداحافظی میکنم نون دیگه حلال نیست خودم دارم میبینم از چونه میزنه از همه چی میزنه طرف امده ۵۰۰ تا نون کشیده واسه نیازمند ها بده ۵۰ تا میده باقیشو میزنه به جیب، بیشرف ،خدا فردا نمیفهمی ،امید وارم کسی ناراحت نشه دلم پر بود شاید یک مسؤلی این پیام و ببینه یک فکری واسه مزد کارگر های نانوایی بکنه 😔