کد مطلب: ۱۵۸۸۸۶

تحقیق و تفحص از بانک ملت، علت و حاشیه‌ها

تحقیق و تفحص از بانک ملت، علت و حاشیه‌ها

طرح تحقیق و تفحص از بانک ملت در حالی تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس شده که اطلاع چندانی از چرایی آن در دست نیست. برخی انگیزه‌های شخصی نمایندگان را در ارائه این طرح دخیل می‌دانند، اما نمایندگان معتقدند چنین اظهار نظرهایی به منظور محدودکردن اختیارات مجلس است.

علی اسدی خمامی: چهارشنبه هفته گذشته طرحی برای تحقیق و تفحص از بانک ملت به هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی ارائه شد. این طرح در حالی به هیات رئیسه مجلس رفت که جزییات زیادی از آن در دسترس نیست. در واقع مشخص نیست که هدف و انگیزه اصلی نمایندگان از ارائه این طرح به مجلس چه بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از تسنیم، رحیم زارع سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره این طرح گفت: «این طرح پیش از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه با 14 امضا تقدیم هیئت رئیسه پارلمان شد. پس از ارجاع این تفحص از سوی هیئت رئیسه به کمیسیون اقتصادی به عنوان کمیسیون مربوطه، تحقیق و تفحص از عملکرد بانک ملت در دستور کار کمیسیون قرار می‌گیرد.»

زارع افزود: «پرداخت تسهیلات، عملکرد بانک در حمایت از تولید، اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، پرداخت حقوق و دستمزد به مدیران بانک، نحوه اجرای مصوبات شورای پول و اعتبار، عملکرد بنگاه‌ها و شرکت‌های تابعه بانک، عملکرد بانک در حوزه ارزی، سپرده‌های قرض‌الحسنه و وام ازدواج و همچنین بررسی عملکرد و توانمندی مدیرعامل بانک ملت از جمله محور‌های این تحقیق و تفحص است.»

اما آنچه در اظهارنظر سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس ناپیداست، انگیزه و هدف اصلی ارائه این طرح است. تجارت‌نیوز برای پی بردن به این انگیزه، با ناصر موسوی لارگانی، نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تماس گرفت، اما موسوی لارگانی از این طرح و جزئیات آن ابراز بی اطلاعی کرد.

تحقیق و تفحص با انگیزه شخصی؟

با اینکه هنوز خبری از ارجاع طرح به کمیسیون اقتصادی نیست، اما حاشیه‌های طرح تحقیق و تفحص از بانک ملت آغاز شده است. محمد حسین ادیب، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه انگیزه‌های شخصی را پشت پرده ارائه این طرح دانست و نمایندگان ارائه دهنده را به سودجویی متهم کرد.

تحقیق و تفحص

او در وبسایت شخصی خود نوشت: «نمایندگانی که در طرح تحقیق و تفحص از بانک ملت شرکت دارند عمدتا کسانی هستند که به بانک ملت مراجعه کرده و خواستار وام بوده‌اند و بانک با وام آنها مخالفت کرده است.»

اما آیا به واقع می‌توان چنین عللی را پشت ارائه طرح دید؟ محمد‌علی وکیلی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت‌رئیسه در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: «نباید اینگونه اتهامات را به نمایندگان مجلس وارد کرد. به هر حال پرسشگری و نظارت از حقوق و مسئولیت‌های مجلس است.»

او می‌افزاید: «مطرح کنندگان این دست اظهارنظرها قصد دارند با شانتاژ ابزار نظارتی مجلس را محدود کنند. من اطلاعی از اسامی ارائه دهندگان طرح و انگیزه آن‌ها ندارم، اما به هرحال ارائه چنین طرح‌هایی حق نمایندگان مجلس است.»

باید منتظر بود و دید این طرح چه زمانی به کمیسیون اقتصادی ارجاع داده شده و نتیجه نهایی آن چه خواهد بود. شاید آن زمان بتوان فهمید که علت طرح چه بوده و حواشی پیرامون آن تا چه اندازه صحت داشته‌است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.