کد مطلب: ۷۴۲۳۰۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش‌بینی روند آتی انس جهانی طلا

پیش‌بینی روند آتی انس جهانی طلا

در ادامه تحلیل هفته گذشته انس جهانی طلا، مطابق انتظار و آنچه در سناریو قبل دنبال کردیم، شاهد یک حرکت رفت و برگشتی در قیمت طلا بودیم. در هفته پیش‌ رو چه نکاتی را باید در روند طلای جهانی زیر نظر داشته باشیم؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، عدم تثبیت قیمت انس جهانی طلا بالاتر از محدوده 1825 دلار، باعث تشدید عرضه در این بازار شد. از سری دلایل این افزایش عرضه، انتشار داده‌های کاهش انتظارات تورمی در ایالات متحده بود که این مساله نیز کاهش نسبی نرخ بازده اوراق 10 ساله را به دنبال داشت و به تبع آن نوسانات مثبتی را در طلا ایجاد کرد. اما مطابق انتظارات بازار، این نوسانات پایدار نبودند.

ابراهیم حاجی‌احمدی، تحلیلگر بازارهای مالی، به منظور پیش‌بینی روند آتی انس جهانی طلا با تجارت‌نیوز به گفتگو پرداخته است.

علت ضعف روند صعودی انس طلا جهانی

حاجی‌احمدی عنوان کرد: در اوایل هفته اخیر انتشار داده های مرتبط به کاهش انتظارات تورمی در ایالت متحده باعث کاهش نسبی نرخ بازده اوراق ده ساله ایالت متحده و نوسانات مثبت در طلا شد اما مطابق انتظار این وضعیت پایدار نبود زیرا انتشار داده‌های مدعیان بیکاری که مشخصا بخشی از داده‌های اشتغال محسوب می‌شود و همچنین انتشار نسخه نهایی تولید ناخالص داخلی منسوب به آمریکا در مقیاس فصلی، موجبات تقویت شاخص دلار را ایجاد کردند و فشار عرضه را در انس جهانی طلا فراهم نمودند. به طوری که ما عملا در هفته اخیر شاهد بی‌تصمیمی معامله‌گران در فضای بازار و همچنین ضعف در روند صعودی انس جهانی طلا بودیم.

سناریوهای پیش‌روی انس جهانی طلا

این کارشناس بازارهای مالی افزود: فدرال‌رزرو طی یک سال اخیر، اقدامات نسبتا تهاجمی را در جهت مهار نرخ تورم اتخاذ کرده است. اقدامات فدرال رزرو در سال 2022 نیز که اکنون در اواخر آن قرار داریم، نشان می‌دهند که سرعت رشد نرخ بهره در مقایسه با آنچه در گذشته اتفاق افتاده، بی‌سابقه بوده است.

به گفته حاجی‌احمدی: از منظر دیدگاه کلان اقتصادی حاکم بر انس جهانی طلا، صحبت‌های اخیر آقای پاول به عنوان بالاترین مسئول در اتخاذ سیاست‌های پولی و مالی فدرال رزرو بسیار مهم خواهد بود، وی در صحبت‌های اخیر خود همچنان بیان دارد که ما به پایان چرخه افزایش نرخ بهره نزدیک نشده‌ایم؛ البته او اذعان دارد که احتمال کاهش شتاب افزایش نرخ بهره در ماه‌های آتی وجود دارد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد، این رویکرد فدرال رزرو با انتظارات بازار همچنان اختلاف قابل توجهی داشته باشد؛ چرا که در حال حاضر سطح قیمت‌گذاری‌ها بالاتر از محدوده هدف تورمی فدرال رزرو است.

حاجی‌احمدی بیان کرد: بنابراین با توجه به این موضوع ما می‌توانیم در هفته‌های پیش‌ رو به تقویت و نوسانات مثبت در شاخص دلار حتی به صورت مقطعی، همزمان افت قیمت انس جهانی طلا در تحلیل‌های خود، وزن بیشتری بدهیم. گفتنی است، هنوز متغیرهای اساسی و کلان اقتصادی تاثیرگذار بر سناریو تحلیلی ما دستخوش تغییرات زیاد و محسوسی نشده‌اند.

روند انس جهانی طلا

روند قیمت انس جهانی طلا، منبع: Tradingview

تکنیکال انس جهانی طلا

در ادامه این کارشناس بازار دیدگاه تکنیکال خود را درباره روند آتی طلا جهانی اینطور ترسیم کرد: در تایم فریم 4 ساعته، ما شاهد یک ساختار ending در نمودار قیمت هستیم، که این موضوع ضعف در روند انس جهانی طلا را نشان می‌دهد. طلا پس از رشد مناسبی که در ماه نوامبر آغاز کرد، در صورت وقوع یک شکست استاندارد و خروج نمودار از تراکم خود و تثبیت قیمت زیر منطقه 1780 دلار، انس جهانی طلا می‌تواند به سمت اهداف سناریو ما سوق پیدا کند و هدف قیمتی محدوده 1725 دلار را فعال کند.

وی افزود: در نمودار بالا، نواحی معتبر و مهمی را در قالب حمایت و مقاومت مشخص کردیم. اما نکته قابل توجه این است که در هفته پیش‌رو باتوجه به پایان سال میلادی و تعطیلات مرتبط با کریسمس و بعضا تعطیلی بانک‌ها و موسسات مالی، انتظار داریم که مشخصا از تاریخ 25 دسامبر تا چهارم ماه ژانویه، حجم مبادلات در بازار نسبت به روزهای گذشته ، پایین‌تر باشد.

در هفته آینده اما با از سرگیری فعالیت بانک‌ها و در واقع بازگشت شرایط به وضعیت نرمال، رویدادهای بسیار مهمی را در پیش خواهیم داشت، از جمله، صورت جلسه فدرال رزرو که در هفته آینده منتشر می‌شود، داده‌های تورمی که مربوط به کشور سوئیس هستند و همچنین داده‌های مربوط به بخش اشتغال ایالات متحده که از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه ارز و طلا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.