کد مطلب: ۷۶۰۸۵۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل بازار امروز / احتیاط بورسی‌ها به روایت آمار و ارقام

تحلیل بازار امروز / احتیاط بورسی‌ها به روایت آمار و ارقام

بورس تهران امروز هم شاهد خروج پول حقیقی‌ها بود تا گام منفی دیگری برای شاخص‌ کل رقم خورد. اما آنچه برای بورس نگران کننده به نظر می‌رسد عدم توانایی جریان تقاضا برای بخشیدن جانی دوباره به بازار سرمایه است. در تحلیل بازار امروز به دلایل این امر پرداختیم

به گزارش تجارت‌نیوز ، معاملات بورس روز جاری در حالی رقم خورد که شاخص کل در خلاف جهت روز گذشته خود گام برداشت؛ بر همین اساس نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افت 10 هزار و 313 واحدی که معادل 0.7 درصد این شاخص است رو‌به‌رو شد. بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات امروز در سطح یک میلیون 537 هزار واحدی ایستاد.

شاخص کل هم‌وزن نیز همسو با شاخص کل رفتار کرد و با کاهش 0.7 درصدی به سطح 479 هزار و 389 واحدی رسید.

همچنین تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات امروز را 6 میلیارد و 870 میلیون و ارزش معاملات را سه هزار و 212 میلیارد تومان نشان می‌دهد. بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی نیز حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس امروز، خبر از خروج 503 میلیارد تومانی پول از بورس می‌دهد.

هشدار مهم برای اقتصاد ایران

درحالی که عرضه خودرو در بورس کالا از سر گرفته شده است، وضعیت معاملات گروه‌‌های بازار سهام نشان از آن دارد، اهالی بازار دیگر رغبتی به ورود کردن سرمایه خود در بورس ندارند.

همچنین آمار‌های پولی کشور تا پایان آبان امسال که از سوی بانک مرکزی منتشر شد، نگرانی فعالان اقتصادی را در پی داشته است. بر اساس گزارش بانک مرکزی که در 23 بهمن ماه منتشر شد، سهم پول نقد و مسکوکات از کل نقدینگی به 23.3 درصد رسیده است که بیشترین مقدار از سال 92 است.

این حجم از مسکوکات در اقتصاد را می‌توان به یک بمب ساعتی تشبیه کرد که هر لحظه به انفجار آن نزدیک‌تر می‌شویم. علت این تشبیه این است که پول نقد به سرعت به دنبال یک پناهگاه است بنابراین تقاضایی که هزار و 350 هزار میلیارد تومان در هر بازاری ممکن است ایجاد کند می‌تواند موجب انفجار تورمی در آن بازار شود و سپس به کل اقتصاد ایران انتشار یابد.

بازدهی صنایع بازار امروز

در پایان جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه، گروه‌‎های صندوق‌های کالایی، اطلاعات و ارتباطات و خدمات فنی و مهندسی به واسطه عملکرد مطلوب نماد‌هایی چون خفولا و تابا بیشترین بازدهی را نصیب سهامداران خود کنند.

در مقابل در روزی که وزن بازدهی منفی صنایع بیشتر از سوی مثبت بازار بود، صنایع حمل و نقل آبی، خودرو و قطعات و گروه سایر معادل به ترتیب بیشترین افت را به همراه داشتند.

بیشترین ورود پول به تفکیک صنایع

در میان بازار سرمایه متعادل امروز پس از صندوق‌های کالایی با 121میلیارد و 900 میلیون تومان، صندوق‌‎های درآمد ثابت بیشترین ورود پول به مقدار 70 میلیارد و 100 میلون تومان به خود اختصاص داد.

این آمار و ارقام نشان از آن دارد معامله‌گران در فضای فعلی بورس تهران قصد ریسک ندارند و محافظه‌کارانه‌تر از همیشه رفتار می‌کنند.

گزارش‌های بیشتر تحلیل بازار را در اینجا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مراتی

    ای کاش تو این سه سال ژیلت میخریدم