کد مطلب: ۷۵۲۶۲۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل بازار امروز / خودرویی‌ها ترمز بورس را کشیدند

تحلیل بازار امروز / خودرویی‌ها ترمز بورس را کشیدند

بورس تهران در روز جاری با جریان خوب تقاضا ایجاد شد اما نامه شورای رقابت به سازمان بورس در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا همه چیز را تغییر داد. با این حال نمودار صنعت خودرو چشم‌انداز مثبتی را برای سهامداران نماد‌های خودرویی ترسیم می‌کند

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص کل بورس تهران در روز جاری با افزایش 0.06 درصدی در ارتفاع یک میلیون و 653 هزار واحد قرار گرفت. شاخص کل هم‌وزن نیز همسو با نماگر اصلی 0.53 افزایش یافت و به سطح 522 هزار و 700 واحدی رسید.

گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات امروز را 17 میلیارد و 740 میلیون و ارزش معاملات را 9 هزار و 28 میلیارد تومان نشان می‌دهد.

همان‌گونه که روز گذشته پیش‌بینی شد جریان معاملات امروز بهتر از دو روز ابتدایی هفته پیش رفت. در آغاز معاملات تشدید تقاضا در بازار به وضوح مشاهده می‌شد که توانست بازار را تا مرز رشد 1 درصدی پیش ببرد.

نقشه سراسر سبز بازار سرمایه تا جایی ادامه داشت که نامه شورای رقابت به سرعت بین فعالان بازار دست به دست شد. شورای رقابت در نامه به رئیس سازمان بورس کلیه محصولات ایران خودرو و ساپیا به جز هایما و تارا را انحصاری اعلام کرد. طبق این نامه خودروهای شاهین، دنا و پژو ۲۰۷ باید از بورس کالا خارج شود.

انتشار این نامه واکنش سریع وزیر اقتصاد را در پی داشت. خاندوزی گفت: مجوز عرضه خودرو در بورس کالا توسط شورای عالی بورس داده شده و در این خصوص شورای عالی بورس تصمیم خواهد گرفت. همچنین خاندوزی از منتقدان خواست تا اگر سازوکار جایگزین کم‌هزینه‌تر و پرمنفعت‌تری سراغ دارند ارائه کنند.

از سوی دیگر سازمان بورس نیز در واکنش به نامه شورای رقابت اعلام کرد: عرضه خودرو در بورس کالا دوربرگردان ندارد. همچنین مدیر نظارت‌ بر بورس‌ها نیز گفت: شورای رقابت اختیار قانونی لغو عرضه خودرو در بورس کالا را ندارد.

آنچه مشخص است دارایی 50 میلیون سهامدار بازیچه دست نهادهایی چون مجلس، وزارت صمت و شورای رقابت قرار گرفته است که هر روز با یک دستور جدید یا نامه شوک جدیدی به بازارسرمایه و دارایی سهامداران وارد می‌کنند.

بررسی تکنیکال شاخص خودرو

با اتفاقات امروز و درگیری میان شورای رقابت با سازمان بورس و وزارت اقتصاد، گروه خودرو رنگ سرخ به خود گرفت و شاهد خروج پول بود. نکته جالب اینکه دیروز هم نام چند نماد خودرویی نظیر خگستر در فیلتر خروج پول هوشمند قرار داشت.

اما آن‌طور که بررسی تجارت‌نیوز نشان می‌دهد، شاخص گروه خودرو با تشکیل یک الگو سروشانه معکوس و شکست خط گردن، سهامداران خودرویی را به چشم‌انداز آینده این صنعت امیدوار ساخته است.

تحلیل تکنیکال شاخص خودرو

شاخص صنعت خودرو پس از ریزش تاریخی بورس در سال 99، تا تراز 0.38 فیبوناچی اصلاحی موج صعودی خود اصلاح کرد و پس از دو بار برخورد به این سطح موفق به ساخت یک کف بالاتر از کف قبلی شد که نشانه‌های اولیه روند صعودی را بروز داد.

حال به نظر می‌رسد این شاخص وارد موج اصلاحی مینوری شده است که محدوده 950 هزار تا سطح یک میلیونی این شاخص حمایت مهمی به لحاظ استاتیک و روانی برای پایان اصلاح و چرخش دوباره شاخص باشد. چرا که در گذشته در این محدوده سقف قبلی و گره معاملاتی در فاز صعودی تشکیل شده است.

هدف روند موج صعودی این شاخص نیز پس از اتمام اصلاح سقف قبلی در محدوده یک میلیون و 435 هزار تا یک میلیون و 490 هزار واحد است. این شاخص در صورتی که موانع عرضه خودرو در بورس کالا برداشته شود، پتانسیل رشد تا محدوده سقف قبلی را داراست.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.