کد مطلب: ۷۴۰۱۳۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل بنیادی استقلال و پرسپولیس/ بازنده دربی بورسی سرخابی‌ها کیست؟

تحلیل بنیادی استقلال و پرسپولیس/ بازنده دربی بورسی سرخابی‌ها کیست؟

شاید برنده امروز دربی تا ساعاتی دیگر مشخص شود اما قطعا دربی بورسی استقلال و پرسپولیس نه تنها برنده ندارد بلکه یک بازنده بزرگ دارد. خریداران سهام استقلال و پرسپولیس که نه به واسطه ارزشمند بودن سهام این دو تیم بلکه به انگیزه طرفداری از تیم محبوبشان سهام این دو باشگاه در آستانه ورشکستگی را خریداری کردند، بازنده بزرگ دربی بورسی سرخابی‌ها بوده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دو تیم استقلال و پرسپولیس در جریان رقابت‌های هفته دوازدهم لیگ برتر از ساعت 17:30 امروز سه‌شنبه 29 آذر 1401 به مصاف یکدیگر می‌روند. به بهانه این تقابل جذاب، صورت‌های مالی این دو باشگاه تهرانی در این گزارش بررسی شده است.

خصوصی‌سازی یا دور زدن AFC؟

پس از کش و قوس‌های فراوان داستان طولانی خصوصی سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، این امر از طریق پذیره‌نویسی سهام این دو باشگاه تهرانی در بورس و فروش آن به مردم محقق شد. نکته حائز اهمیت اما، زیان‌دهی این دو باشگاه است که چطور با وجود زیان انباشته سنگین، به بورس راه یافته‌اند؟

هم اکنون نیز مدیران وقت استقلال و پرسپولیس برای فرار از مشکلات مالی و زیان انباشته، دست به دامان نهادهای دولتی هستند. از همین رو این موضوع برداشت می‌شود که هدف اصلی از ورود استقلال و پرسپولیس به بورس نه تنها خصوصی‌سازی اصولی نبوده بلکه تنها برای کسب مجوز حرفه‌ای AFC و فرار از حذف دوباره از جام باشگاه‌های آسیا بوده است.

ارزش‌گذاری دستوری بلای جان خریداران سهام سرخابی

نگاهی به بازدهی سهام این دو باشگاه از زمان عرضه تا کنون حاکی از ریزش شدید قیمت سهام استقلال و پرسپولیس است. به نحوی که سهام استقلال 50 درصد و پرسپولیس حدود 32 درصد کاهش داشته است. یکی از اصلی‌ترین دلایل این ریزش، ارزش‌گذاری غیراصولی این دو تیم در زمان ورود به بورس است.

در آن زمان، ارزش استقلال و پرسپولیس به ترتیب دو هزار و 780 میلیارد تومان و سه هزار و 210 میلیارد تومان اعلام شده بود. محاسبه این اعداد با نرخ دلار 39 هزار تومانی حاکی از آن است که ارزش استقلال 71 میلیون و 282 هزار دلار و پرسپولیس 82 میلیون و 307 هزار دلار در زمان عرضه بوده است.

نکته عجیب، مقایسه این اعداد با ارزش بازار تیم‌های اروپایی است؛ به طوری که ارزش این دو باشگاه ایرانی که حتی استادیوم اختصاصی ندارند در زمان عرضه در بورس از باشگاه‌های حرفه‌ای مانند لاتزیو، اسپورتینگ لیسبون، براگا و پورتو بیشتر بوده است!

سرخابی‌ها در آستانه ورشکستگی؟

نکته حائز اهمیت در این میان، راه‌های درآمدزایی در ورزش ایران است که با مشکلی جدی روبه‌رو است. گفتنی است هزینه‌های باشگاه‌های حرفه‌ای از طریق حق پخش تلویزیونی، تبلیغات محیطی، اسپانسرینگ و فروش بلیط است که تیم‌های ایرانی در تمامی این موارد با مشکل جدی روبه‌رو هستند.

برای مثال استقلال و پرسپولیس نه تنها استادیوم اختصاصی ندارند بلکه در دیدارهای اخیرشان نیز قادر به فروش بلیط نبودند. اما مهم‌ترین دلیل کمبود درآمد این دوتیم حق پخش تلوزیونی این دو باشگاه تهرانی است که توسط صدا سیما پرداخت نمی‌شود. از این رو بعید است دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تا آینده نزدیک به سوددهی برسند.

در سویی دیگر، صورت‌های مالی این دو تیم نیز چنگی به دل نمی‌زند و روز به روز به زیان انباشته این دو باشگاه اضافه می‌شود. به طوری که استقلال با وجود افزایش حدود 60 درصدی درآمد عملیاتی خود در سال 1401 نسبت به 1400، باز هم نتوانست به سوددهی برسد.

گفتنی است عمده این افزایش درآمد به دلیل افزایش درآمد حاصل از فروش بازیکنان است. که از 300 میلیون تومان به 71 میلیارد تومان رسید. همچنین درآمد اسپانسری و تبلیغات محیطی این تیم نیز حدود 25 درصد افزایش داشته است.

استقلال و پرسپولیس

قصه تکراری پول‌پاشی و زیان‌دهی

با وجود همه این‌ها هزینه‌های عملیاتی استقلال در سال مالی منتهی به پایان تیر 1401 نسبت به دوره مشابه سال 1400 حدود دو برابر شده است.

لازم به ذکر است با وجود افت 50 درصدی سهام این باشگاه و نصف شدن سرمایه خریداران سهام باشگاه استقلال، علاوه بر پاداش، درآمد بازیکنان و کادر فنی این تیم از سال 1400 تا تیرماه سال جاری حدود 80 درصد افزایش داشته است.

در نهایت، افزایش سنگین هزینه‌های سال 1401 این باشگاه، زیان خالص 69 میلیارد و 580 میلیون تومانی را روی دست مدیران و سهامداران گذاشت که در مقایسه با دوره مشابه سال 1400 حدود 472 درصد افزایش داشته است!

در طرف دیگر ماجرا پرسپولیس نه تنها افزایش درآمد نداشته بلکه درآمد عملیاتی این باشگاه در پایان تیر ماه سال 1401 نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود 67 درصد کاهش داشته است.

هزینه‌های عملیاتی این باشگاه نیز در این دوره معادل 22 درصد افزایش داشته که در نهایت منجر به زیاندهی سنگین این باشگاه در سال جاری شد.

گفتنی است زیان ناخالص این باشگاه در پایان تیرماه 1401 معادل 116 میلیارد و 797 میلیون تومان ثبت شده است.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه کدال بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.