کد مطلب: ۷۶۲۰۶۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل بنیادی خساپا / درآمد سایپا در تله قیمت گذاری دستوری

تحلیل بنیادی خساپا / درآمد سایپا در تله قیمت گذاری دستوری

بررسی گزارش عملکرد ماهانه دی‌ماه سایپا حاکی از کاهش 12 درصدی مبلغ فروش این شرکت نسبت به آذر امسال است. عمده این کاهش مبلغ فروش شامل کاهش مقدار فروش و کاهش درآمد حاصل از ارائه خدمات این شرکت است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شرکت ساپیا در سال 1344 تاسیس شده است. نخستین خودرو‌های این شرکت، محصولات شریک فرانسوی آن، سیتروئن بودند؛ در ادامه سایپا طی توافقی با شرکت رنو، رنو 5 را تولید می‌کرد. پس از انقلاب، دولت شرکت سایپا را در 16 تیر 1358 به مالکیت خود درآورد.

در سال 1372 سایپا خط تولید یکی از پرفروش‌ترین خودروهای تاریخ ایران یعنی پراید را افتتاح کرد. در حال حاضر فعالیت اصلی سایپا، ساخت و فروش انواع خودرو سبک و سنگین و اجزا و لوازم قطعات یدکی آنها و فروش فرآورده های مذکور است.

سهام این شرکت هم اکنون در بازار دوم بورس و در گروه خودرو و ساخت قطعات معامله می‌شود؛ سایپا با ارزش بازاری حدود 39 هزار و 884 میلیارد تومان پس از ایران خودرو بزرگترین شرکت این گروه به حساب می‌آید.

عرضه خودرو در بورس کالا که از اوایل 6 ماهه دوم سال جاری شکل جدی‌تری به خود گرفت باعث تحولی شگرف در این صنعت شد. این موضوع تا جایی ادامه یافت که شرکت ایران‌خودرو بالاخره از زیان خارج شد.

از سوی دیگر زیان سایپا در 9 ماهه منتهی به پایان آذر امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 61 درصد کاهش داشت و به هزار و 535 میلیارد تومان رسید. حال باید دید بالاخره سایپا چه زمانی از زیان خارج می‌شود؟

گزارش عملکرد 9 ماهه دی‌ماه

گزارش عملکرد ماهانه دی‌ماه سایپا نشان می‌دهد که شرکت در اولین ماه زمستان 1401 با کاهش 14 درصدی تولید نسبت به آذر همین سال روبه‌رو شده است.

به طوری که مقدار کل تولید شرکت از 36 هزار و 11 دستگاه در آذر امسال به 31 هزار و 43 دستگاه در دی‌ماه رسیده است.

البته تولید سایپا در این ماه نسبت به مدت مشابه سال 1400 بیشتر از 21 درصد رشد داشته است.

همچنین این گزارش خبر از کاهش 17 درصدی مقدار کل فروش این شرکت در دی‌ماه سال جاری نسبت به ماه قبل از خود می‌دهد.

به طوری که سایپا در این ماه توانست 32 هزار و 605 دستگاه از محصولات تولیدی خود را به فروش برساند. این عدد در آذر امسال 39 هزار و 502 دستگاه بوده است.

گفتنی است مقدار فروش این شرکت در دی‌ماه ‎‌امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر از 21 درصد کاهش داشته که نشان می‌دهد سایپا در بخش فروش دی‌ماه 1401 کارنامه قابل قبولی کسب نمی‌کند.

مقدار تولید خساپا

بررسی بیشتر گزارش عملکرد ماهانه دی‌ماه سایپا حاکی از کاهش 12 درصدی مبلغ فروش این شرکت نسبت به آذر امسال است. عمده این کاهش مبلغ فروش شامل کاهش مقدار فروش و کاهش درآمد حاصل از ارائه خدمات این شرکت است.

فروش تجهیزات این شرکت نیز در دی‌ماه امسال نسبت به آذر با کاهش عجیب 98 درصدی روبه‌رو شده که خود، دلیل دیگری برای کاهش 12 درصدی مبلغ کل فروش سایپا است.

مبلغ فروش سایپا

نکته دیگر این گزارش افزایش سه الی چهار درصدی قیمت محصولات تولیدی این شرکت است. حال این پرسش مطرح می‌شود که با وجود افزایش ادامه‌دار قیمت خودروهای سایپا، دلیل زیان‌دهی این شرکت خودروسازی چیست؟

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دستوری چیه این لگن ها را بیشتر نمیخرند