کد مطلب: ۷۵۱۰۳۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل بنیادی نماد نوری/ کسب نمره قبولی در تولید و فروش آذر

تحلیل بنیادی نماد نوری/ کسب نمره قبولی در تولید و فروش آذر

گزارش عملکرد ماهانه آذر نوری نشان می‌دهد که مقدار کل تولید آذر پتروشیمی نوری در مقایسه با آبان با افت دو درصدی روبه‌رو شده است. البته تولیدات آذر 1401 نوری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیشتر از دو برابر شده و افزایش 128 درصدی را تجربه کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس درسال 1389 توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و با سرمایه‌گذاری بالغ بر 800 میلیارد تومان راه‌اندازی شد.

این شرکت با 15 شرکت تولیدی و خدماتی، به عنوان یکی از بزرگترین هلدینگ‌های پتروشیمی در خاورمیانه شناخته می‌شود. یکی از مهم‌ترین شرکت‌های آن، پتروشیمی نوری است که از بزرگترین تولیدکننده‌های به حساب می‌آید.

پتروشیمی نوری در سال 1377 به مدیریت شرکت ملی صنایع پتروشیمی در زمینی به مساحت 61 هکتار و به عنوان یک شرکت دولتی تاسیس شد و در سال 1386 به بهره‌برداری رسید.

در ادامه سهام این شرکت در تیرماه سال 98 با قیمت سه هزار و 125 تومان در بورس تهران عرضه شد. سرمایه این شرکت در زمان عرضه اولیه 300 میلیارد تومان بود که پس افزایش سرمایه 200 درصدی به 900 میلیارد تومان رسید.

نوری با تصاحب 21 درصد از سهم فروش کل مجموعه شرکت پتروشیمی خلیج فارس به عنوان یکی از مهمترین عناصر تولیدی
محصولات پتروشیمی تلقی می‌شود.

ظرفیت اسمی این شرکت چهار میلیون 458 هزار تن در سال برآورد شده که در رده اول صنعت تولید مواد آروماتیک قرار می‌گیرد.

مواد اولیه مصرفی شرکت پتروشیمی نوری به منظور تولید آروماتیک شامل میعانات گازی، بنزین پیرولیز، بنزین تولوئن، گسولین می‌شود.

لازم به ذکر است از مهم‌ترین رقبای ایرانی این شرکت، پتروشیمی بوعلی، پتروشیمی بندر امام و پتروشیمی اصفهان هستند که به طور تخصصی در بخش تولید آروماتیک فعالیت می‌کنند.

نوری با ارزش بازاری حدود 99 هزار و 792 میلیارد تومان در گروه محصولات شیمیایی معامله می‌شود.

گفتنی است بیشتر از 68 درصد از سهام نوری در اختیار شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس است. ارزش حدودی این مقدار سهم 68 هزار و 228 میلیارد تومان است.

شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین نیز حدود 15.3 درصد از سهام این شرکت را در اختیار گرفته است. از این رو دومین سهامدار عمده این شرکت محسوب می‌شود.

لازم به ذکر است حدود 9 درصد از سهام این شرکت نیز در اختیار سهامدارن خرد یا به اصطلاح شناور است.

نوری میدان را به بوعلی واگذار کرد

شرکت‌های پتروشیمی بوعلی سینا، پتروشیمی بندر امام و پتروشیمی اصفهان به ترتیب مهم‌ترین رقبای پتروشیمی نوری در زمینه تولید محصولات آروماتیک محسوب می‌شوند.

با نگاهی به بازدهی سهام نوری و مقایسه آن با «بوعلی» مشخص می‌شود که نوری در بازه‌های زمانی میان‌مدت از این رقیب سنتی خود جا مانده است.

برای مثال در بازه زمانی 6 ماهه سهام پتروشیمی بوعلی بیشتر از 44 درصد رشد قیمتی داشته، این در حالیست که نوری تنها 4.88 درصد افزایش را تجربه کرده است.

همچنین بازدهی بوعلی در یک سال اخیر حدود 90 درصد بیشتر از نوری به ثبت رسیده که نشان از آن دارد نوری رقابت بورسی را به مهم‌ترین رقیب خود واگذار کرده است.

مقایسه بازدهی نوری با بوعلی

سهم آذر در تولید و فروش نوری چه قدر بود؟

بررسی گزارش‌های عملکرد ماهانه یک سال اخیر نوری نشان می‌دهد که این پتروشیمی در این دوره به طور متوسط 390 هزار و 988 تن در ماه تولید کرده است.

مقایسه این عدد با تولیدات آذرماه این پتروشیمی حاکی از آن است که نوری در آذر 1401 چهار هزار و 829 تن بیشتر از میانگین تولید ماهانه خود در یک سال اخیر تولید کرده است.

این در حالیست که مقدار کل تولید آذر این شرکت در مقایسه با آبان با افت دو درصدی روبه‌رو شده است.

البته لازم به ذکر است که تولیدات آذر 1401 نوری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیشتر از دو برابر شده و افزایش 128 درصدی را تجربه کرده است.

در سوی دیگر این گزارش نشان می‌دهد که پتروشیمی نوری در سومین ماه پاییز سال 1401 موفق به فروش 546 هزار و 14 تن از محصولات خود شده است.

این عدد در مقایسه با ماه گذشته 35 درصد و در مقایسه با آذر سال گذشته 165 درصد رشد کرده است.

تولید و فروش نوری

بررسی صورت‌های مالی نوری

صورت‌های مالی پنج ساله اخیر شرکت پتروشیمی نوری حاکی از آن است که سود خالص این شرکت در سال 99 با رشدی 264 درصدی به 12 هزار و 411 میلیارد تومان رسید.

همچنین صورت‌های مالی منتهی به پایان سال 1400 این شرکت حکایت از آن دارد که شرکت پتروشیمی نوری در سال گذشته نتوانست جهش سودسازی سال 99 را تکرار کند و سود خالص این شرکت تنها 6 درصد افزایش یافت.

سود انباشته شرکت پتروشیمی نوری نیز پس از افزایش 178 درصدی که در سال 99 داشت در سال گذشته تنها سه درصد رشد کرد و 14 هزار و 41 میلیارد تومان را ثبت کرد.

صورت‌های مالی 6 ماهه این شرکت نیز خبر از افزایش چهار درصدی سودسازی نوری در 6 ماهه منتهی به شهریور سال جاری می‌دهد. به این ترتیب سود خالص این شرکت در این دوره حدود 265 میلیارد تومان افزایش یافت.

EPS این شرکت نیز در نیمه نخست سال جاری معادل 835 تومان ثبت شده است.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.