کد مطلب: ۶۸۸۰۱۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل روند هفتگی بورس / افت دوباره ارزش معاملات

تحلیل روند هفتگی بورس / افت دوباره ارزش معاملات

شاخص کل بورس تهران برای هفتمین هفته متوالی روند نزولی و اصلاحی به خود گرفت، علت این نزول در بازار سرمایه چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص کل بورس در چهارشنبه اخیر روی عدد یک میلیون و ۴۴۳ هزار واحدی بود و این هفته به سطح یک میلیون ۴۳۷ هزار واحدی رسید و در نهایت افت ۰٫۴۲ درصدی را ثبت کرد.

علیرضا محمدی، کارشناس بازار سرمایه به تجارت‌نیوز گفت: بورس برای هفتمین هفته متوالی در روندی نزولی به سر برد. اما پس از ریزش ۱۷ هزار واحدی نماگر اصلی بازار در ابتدای دومین هفته مرداد ماه، شاهد بهبود روند معاملاتی در روزهای پایانی بودیم. شاخص کل سطح مهم و حمایتی یک میلیون و ۴۴۰ هزار واحد را از است داده است. اما به نظر می‌رسد در صورت تداوم شرایط فعلی و افزایش ارزش معاملات؛ بتوانیم شاهد بهبود نسبی وضعیت بازار سهام باشیم.

وی ادامه داد: در این هفته شاخص کل با از دست دادن ارتفاع یک میلیون و ۴۴۰ هزار واحد تا نقطه یک میلیون و ۴۲۷ هزار واحد سقوط کرد. اما بهبود نسبی روند معاملات در روزهای پایانی هفته سبب بازگشت دماسنج بازار به ارتفاع یک میلیون و ۴۳۷ هزار واحد شد. در پایان این هفته بر خلاف نخستن روزهای آغازین مرداد ماه، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران فقط سه هزار و ۵۰۰ واحد افت معادل منفی ۰٫۲ درصدی را به ثبت رساند.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: شاخص هم‌وزن البته شرایط متفاوتی داشته و با کاهش ارتفاع سه هزار واحدی معادل ۰٫۸ درصد افت کرده است. ابتدای هفته در ارتفاع ۳۸۷ هزار واحد بوده و تا ارتفاع ۳۷۹ هزار واحد نیز اصلاح کرد؛ اما در نهایت بهبود روند معاملات به ویژه در آخرین روز معاملاتی هفته سبب شد تا این نماگر در نقطه ۳۸۴ هزار واحد متوقف شد.

نسبت شاخص کل و هم وزن

نسبت شاخص کل و هم وزن

تاثیر تورم روی بازارهای مالی

محمدی در ادامه ظهار کرد: قصه پر غصه این روزهای بازار همچون پاییز و زمستان سال گذشته، افت معنادار ارزش معاملات است. طبق اطلاعات بولتن بورس تهران ارزش معاملات این بورس در ماه گذشته نسبت به خرداد ماه ۲۰ درصد کاهش داشت. یعنی از ۱٫۰۴۹٫۱۰۴ میلیارد ریال به ۸۳۹٫۴۵۱ میلیارد ریال رسید. در واقع ابهام در روند مولفه‌های کلان اقتصاد و همچنین تورم انتظاری شتابان در سایر بازارهای موازی به‌ویژه مسکن، ارزش معاملات در بازار سهام را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

ارزش معاملات بورس تهران

ارزش معاملات بورس تهران

این کارشناس بازار سرمایه گفت: همزمان با افت معنادار ارزش معاملات بازار سهام، شاهد خروج پول حقیقی از چرخه معاملات هستیم. طبق اطلاعات موجود روند خروج پول حقیقی در دوازده هفته گذشته تداوم داشته و از ابتدای تابستان نیز شدت گرفت. در دو هفته ابتدایی مرداد ماه نیز حدود ۳ هزار میلیارد تومان پول اشخاص حقیقی از بازار سهام خارج شده است. علاوه بر این موضوع، افزایش سهم صندوق‌های سرمایه گذاری از ارزش معاملات روزانه نیز بیانگر بی میلی مفرط سهامداران به فعالیت در بازار سهام است.

رکود در بورس ادامه دارد

وی توضیح داد: سهم ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه گذاری از ارزش معاملات روزانه در فصل بهار به طور میانگین حدودا ۲۵ درصد بود. اما این نسبت از ابتدای ماه گذشته افزایش یافت و به حوالی ۳۵ درصد است. این موضوع نیز یکی دیگر از نشانه‌های افت ارزش معاملات بازار و یکی از دلایل فضای رکودی حاکم بر فضای سرمایه گذاری در بازار سهام است.

محمدی در نهایت گفت: به هرحال با توجه به پایان فصل مجامع و همچنین انتشار وضعیت عملکردی شرکت‌ها در فصل بهار (طبق اطلاعات موجود سود خالص شرکت‌ها در فصل بهار ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد بیش از ۴۵ درصدی به ۱۵۷ هزار میلیارد تومانی رسید.) به نظر می‌رسد قیمت‌های ارزنده و جذاب با توجه به شرایط فعلی اقتصاد کلان در بازار سهام یافت می‌شود. اما عدم اطمینان بخشی به فعالان بازار سهام از جانب سیاستگذاران پولی و مالی، افت ارزش معاملات و در نهایت رکود در بازار سهام را در بر دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    جناب رئیسی اومد بورس را درست کنه خرابتر کرد من از پارسال به سهام های خودم دست نزدم پارسال ۲۰درصد در ضرر بودم الآن ۴۵درصد در ضررم نمیدونم شاخص چگونه ۱۰درصد بالا رفته؟ بازدهی یک ساله بیش از سه چهارم سهام ها منفی ۵۰درصد به بالا حالا بیا پیدا کن ببین شاخص چگونه بالا رفته. رهاورد آینه تمام نمای بازدهی های سهام هاست هر کسی شک داره به حرف من بره نگاه کنه