کد مطلب: ۲۲۸۶۸۱

تخلفات گسترده برخی واردکنندگان تایر از امارات

تخلفات گسترده برخی واردکنندگان تایر از امارات

بر اساس آمار و اطلاعات منتشر شده از سوی انجمن واردکنندگان لاستیک، برخی واردکنندگان تایر به کشور در حالی 23 درصد از حجم تایرهای خارجی را از امارات وارد ایران می‌کنند که این کشور هیچ‌گونه فعالیتی در زمینه تولید تایر ندارد و این اقدام در برخی موارد با هدف انجام برخی تخلفات انجام می‌شود.

انجمن واردکنندگان لاستیک در اطلاعیه‌ای از اعضای خود خواسته است نظر خود را نسبت‌به توقف واردات تایر از امارات اعلام کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس نامه دبیر انجمن واردکنندگان تایر، 23 درصد از مجموع واردات تایر به ایران از کشوری انجام می‌شود که هیچ فعالیتی در زمینه تولید و صنعت تایر ندارد.

امارات‌متحده‌عربی درحالی به‌عنوان دومین کشور صادرکننده تایر به ایران شناخته می‌شود که بدون سرمایه‌گذاری در صنعت تایر توانسته است پس‌از چین بیشترین حجم صادرات تایر به ایران را در کارنامه صادراتی خود ثبت کند

انجمن واردکنندگان تایر با تاکید بر بروز برخی تخلفات و مشکلات به‌وجودآمده در واردات تایر از امارات‌متحده‌عربی خواستار توقف واردات این محصول از این کشور شده است.

این درحالی است که به‌گفته فعالان و تجار واردکننده تایر، واردات این محصول از کشوری غیر از مبدا تولید کاملا توجیه‌ناپذیر است، چراکه بخش عمده‌ای از این تایرها از کشورهای ژاپن، کره، اندونزی و چین وارد امارات و پس از آن به ایران می‌آیند.

واردات تایر به این شکل سوالات بسیاری را با خود به‌همراه دارد، تاجایی‌که تجار واردکننده که البته بخشی از کالای خود را نیز به‌صورت رسمی وارد کشور می‌کنند، باید پس از ورود محصولی که می‌توانند به‌صورت مستقیم از کشور سازنده وارد کشور کنند، ابتدا 5 درصد حقوق گمرکی امارات را پرداخت کرده و پس‌از آن با صرف هزینه‌های 800 تا یک‌هزارو 200 دلاری برای حمل آن، هزینه بیشتری را برای وارد کردن همان محصول متقبل شوند.

این اقدام برخی واردکننده‌ها شائبه قاچاق بخش عمده‌ای از تایرها به یکی از بنادر جنوب را تقویت می‌کند. تایرهای ژاپنی، کره‌ای، اندونزی و چینی که باید با تعرفه 40 درصدی به کشور وارد شوند، از این طریق تنها با پرداخت 5 درصد تعرفه از کشور امارات و پرداخت هزینه انتقال، از طریق لنج به کشور وارد می‌شوند و سود سرشاری را به جیب واردکنندگان متخلف سرازیر می‌کنند.

بررسی‌های خبرنگار «دنیای‌خودرو» حکایت از ورود تایرهای خارجی قاچاق از طریق امارات دارد. تایرهایی که تنها بخش ناچیزی از آنها توسط برخی واردکننده‌ها به‌صورت رسمی از امارات وارد کشور می‌شود و بخش عمده‌ای نیز به صورت قاچاق و از طریق لنج به یکی از بنادر جنوب می‌رسند.

قاچاق پرسودی که تغییر مسیر و مبدا، محاسبات برخی واردکنندگان متخلف را به هم می‌ریزد.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.