کد مطلب: ۴۰۶۴۹۹

تخمین قیمت راهی برای مبارزه با سوداگری در بازار مسکن

تخمین قیمت راهی برای مبارزه با سوداگری در بازار مسکن

در روزهای اخیر وزیرراه و شهرسازی خبر از کاهش قیمت‌ها در بازار مسکن داده و بسیاری از کارشناسان این خبر را تایید می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این کاهش قیمت‌ها در مناطق شمالی شهر روی داده و خانه‌هایی که می‌توان گفت متقاضی واقعی و نیاز به مسکن دارند در همان نوک هرم افزایش قیمت مانده‌اند.

البته این کاهش قیمت‌ها توانست کمی خانه‌های مناطق شمالی شهر را همچون نرخ اجاره آپارتمان در قلهک یا اجاره آپارتمان دزاشیب متعادل کرده و متقاضیان این واحدها افزایش اجاره‌بها را همچون سایرمناطق تجربه نکنند.

اما این امر نیاز به افزایش گستره فعالیت داشته و لازم است همه‌گیر شود تا مالکان تمام واحدها این کاهش قیمت را بر خانه‌های خود اعمال کنند.

اما این راهکار کلی و همیشگی نخواهد بود و نیاز است مرجع یا شاخصی باشد تا بتوان به آن استناد کرد. مرجعی که بتواند تمام معیارهای قیمت‌گذاری یک ملک را در نظر بگیرد و با توجه به آن مالکان و متقاضیان بتوانند برای خرید یا واگذاری ملک خود اقدام کنند.

اما تجربه نشان داده تعیین سقف برای یک کالا یا خدمات مشکلات زیادی به همراه دارد و بازار را باید نظام عرضه و تقاضا متعادل کند. از طرفی این امر، فساد در قرادادها را به همراه دارد و تفاهم نامه‌های صوری که در پس این قراردادها ممکن است منعقد شود ضرر و زیان بیشتری به این حوزه وارد می‌کند. پس راهکار چیست؟

بهترین راه آگاهی مردم از ارزش واقعی ملک و انعقاد قرارداد متناسب با آن نرخ است. از این رو می‌توان شاخصه‌های مشخصی که متقاضی هنگام خرید یک ملک در نظرمی‌گیرد را به عنوان مرجع قیمت برشمرد.

اما بازهم مشکلی در میان است و آن هم نداشتن اطلاعات کافی از همان مولفه‌های فوق الذکر است. به این معنی که نمی‌توان تمام اطلاعات و نکات منفی واحدهای مسکونی را از مالک شنید و به تناسب آن قیمت آن ملک را تخمین زد. به طور مثال شخصی که متقاضی اجاره آپارتمان درآسمان است تنها مولفه های مثبت این محله را از مالک می‌شنود و مباحث ترافیکی اطراف این محله و سایرمشکلات احتمالی آن را متوجه نمی‌شود.

از این رو بستری لازم است تا اطلاعات فوق را دراختیار داشته باشد و به تناسب درخواست مشتری این اطلاعات را ارائه دهد. در این رابطه مجموعه‌ای با عنوان کیلید توانسته کاربردی‌ترین اطلاعات املاک را از منابع مختلف همچون سامانه اطلاعات بازار املاک را در کنار اطلاعات دریافتی از کاربران جمع آوری و پس از پردازش توسط هوش‌مصنوعی تخمینی از قیمت املاک ارائه دهد.

اما چگونه کیلید این اطلاعات را بدست می‌آورد. سامانه کیلید بستری برای کمک به مشاورین املاک جهت خرید و فروش و اجاره املاک ایجاد کرده است و میزان تقاضای مصرفی بازار را در کنار تعداد معاملات انجام شده در بازار مسکن، در فضای (Bigdata)جمع آوری و پس از پردازش به عنوان ابزارهای کاربردی مختلف منتشر می‌کند.

همانطور که اشاره شد تخمین قیمت مسکن یکی از این ابزارهاست که با وارد کردن کد پستی ده رقمی ملک مورد نظر تخمین قیمت را با اطلاعات دیگری همچون سال ساخت، نوع ساخت، میانگین قیمت معاملات منطقه و اطلاعات کاربردی دیگر که دید متقاضی را نسبت به آن واحد مسکونی افزایش می‌دهد، منتشر می‌کند.

کیلید در بخش‌های دیگر همچون اطلاعات بازارمسکن رفتار این بازار را با بهره‌گیری از داده‌های خود تحلیل و با ارائه نمودارهایی، روند معاملات در مناطق مختلف را با توجه به درخواست متقاضی ارائه می‌دهد. این اطلاعات به صورت طبقه‌بندی شده درمناطق مختلف، در بازه‌های زمانی مختلف ارائه می‌شود و روند افزایش و کاهش قیمت هارا به کاربر نشان می‌دهد.

تمام این فرآیندها توسط هوش‌مصنوعی پردازش و منتشر می‌شود. از این رو ضریب خطای بسیار پایینی دارد؛ به طوری که در بین سامانه‌های مشابه در دنیا این ضریب خطای پایین مثال زدنی شده است. لازم به ذکر است هوش‌مصنوعی برای تخمین قیمت، تمام مولفه‌هایی که نیروی انسانی برای شناخت و ارزیابی یک واحد در نظر می‌گیرد را معیار قرار داده و با پردازش آنها توسط هوش‌مصنوعی تخمین فوق را ارائه می‌دهد.

همچنین کیلید با تولید محتوای تخصصی ازاقتصاد مسکن، بازار املاک، معماری و شهرسازی، سبک زندگی و … و انتشار آن در مجله خود (kilidmag) آگاهی کاربران خود را در تمام زمینه‌های مرتبط با بخش مسکن افزایش می‌دهد. در نتیجه میتوان کیلید را مرجعی برای رفع تمام نیاز های مسکنی برشمرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.