کد مطلب: ۳۰۳۸۶۴

ترانزیت کالا از اروپا به آسیای میانه به ۲۱ روز کاهش می‌یابد

ترانزیت کالا از اروپا به آسیای میانه به 21 روز کاهش می‌یابد

مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه‌آهن گفت: بهره‌برداری از خط آهن قزوین-رشت در کریدور شمال-جنوب، حمل و ترانزیت کالا از اروپا به کشورهای آسیای میانه را از 45 روز به 21 روز کاهش می‌دهد.

مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه‌آهن گفت: بهره‌برداری از خط آهن قزوین-رشت در کریدور شمال-جنوب، حمل و ترانزیت کالا از اروپا به کشورهای آسیای میانه را از 45 روز به 21 روز کاهش می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز، مصطفی معینی در نشست خبری امروز (یکشنبه) با اعلام این خبر گفت: شرکت ما به عنوان یکی از اصلی‌ترین شرکت‌هایی که خدمات فنی مربوط به راه‌آهن را ارائه می‌کند در طول سال‌های گذشته چند پروژه ملی و بزرگ را در دستور کار قرار داده که ساخت راه‌آهن قزوین-رشت یکی از اصلی‌ترین این پروژه‌ها بوده است.

وی ادامه داد: این طرح مهم که با احتساب خطوط فرعی و مسیرهای ایستگاهی ۲۸۵ کیلومتر ریل‌گذاری داشته است، خوشبختانه به مراحل پایانی کار خود رسیده و با صلاح‌دید مسئولان دولت می‌تواند در نیمه دوم سال جاری به بهره‌برداری نهایی برسد. مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه‌آهن (تراورس) اضافه کرد: با افتتاح این پروژه و البته تکمیل آن تا آستارا جابه‌جایی بار در این منطقه جغرافیایی سرعت قابل توجهی پیدا می‌کند، در حال حاضر بارهای ترانزیتی بین‌المللی تا از هلسینکی فنلاند به اقیانوس هند برسند ۴۵ روز زمان نیاز خواهند داشت. این در حالی این که با بهره‌برداری از این مسیر زمان انتقال کالا به ۲۱ روز کاهش پیدا می‌کند از این‌رو این پروژه برای ما اهمیت بالایی دارد.

مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه‌آهن با بیان اینکه این پروژه از نظر شرایط فنی و جغرافیایی یکی از مهم‌ترین و دشوارترین پروژه‌های زیرساختی ایران بود، توضیح داد: این مسیر سه حوزه جغرافیایی متفاوت دارد که ۵۰ درصد آن در دشت، ۴۰ درصد در کوهستان و ۱۰ درصد در تپه ماهور ساخته شده است. این پروژه ۱۳ پل بزرگ نیز داشت که ساخت بسیاری از آنها نیاز به تحولات جدی در فرآیند زیربنایی، پروژه‌های ریلی کشور داشت که خوشبختانه بخش قابل توجهی از کار آنها به مرحله‌ی نهایی رسیده است.

به گفته معینی، پروژه قزوین به رشت از ارتفاع ۱۵۰۰ متر بالاتر از سطح دریا آغاز شده و به رشت می‌رسد که هم ارتفاع با سطح دریا به شمار می‌رود.

معینی راه‌آهن مراغه-ارومیه را یکی از پروژه‌های ملی در شرکت تراورس دانست و گفت: این مسیر که به طور کلی ۱۸۵ کیلومتر ریل‌گذاری نیاز دارد در سال‌های گذشته پیشرفت قابل توجهی را پشت سر گذاشته و ۸۵ کیلومتر آن زیربار ترافیک رفته است. در حال حاضر بحث اتصال ارومیه به شبکه ریلی به مراحل پایانی رسیده و عملیات تکمیلی مورد نیاز در حال انجام است.

وی ساخت خطوط جدید برای مسیرهای قدیمی را یکی‌دیگر از برنامه‌های شرکت‌ تراورس معرفی کرد و توضیح داد: در طول این سال‌ها پروژه‌هایی مثل اندیشمک-اهواز، اهواز-سربندر و خطوط راه‌آهن ریلی مانند خط سوم و چهارم ورامین-گرمسار بخشی از پروژه‌هایی بوده که از سوی این شرکت در دستور کار قرار گرفته است. در کنار آن بحث اتصال چشمه‌های بار به شبکه ریلی نیز یکی دیگر از برنامه‌هایی است که از سوی دولت به شرکت ما ارائه شده و ما در مسیرهایی مانند میبد، اردکان، بافق، گرگان و مسیرهایی مانند اتصال زرند کرمان به شبکه ریلی فعالیت‌های جدی داشته‌ایم.

به گفته معینی، شرکت شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه‌آهن در طول سال‌های گذشته وظیفه تعمیر و نگهداری خطوط ریلی را نیز برعهده داشته که در این حوزه‌ها سه اولویت ترافیک عبوری، بار محوری و سرعت به عنوان یکی از جدی‌ترین اولویت‌ها به منظور حفظ خطوط ریلی در دستور کار قرار داشته است.

وی افزود: این فرآیند مهم با استفاده از بروزترین ماشین‌آلات ریلی دنیا اجرایی شده و برای مسیرهای مهمی مانند راه‌آهن جنوب که در طول سال‌های گذشته با سوانح و اتفاقات تلخی مواجه شده بود، به طور کامل انجام شده و ۱۰۰ کیلومتر از این مسیر مهم که در آن ۴۰ کیلومتر تونل وجود دارد به طور کامل نوسازی شده است.

مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه‌آهن اضافه کرد: فعالیت در راه‌آهن اصفهان، لرستان، مشهد، شلمچه، هرمزگان و راه‌آهن تهران بخش دیگری از فعالیت‌های این شرکت را تشکیل می‌دهد و می‌توان گفت که تعمیر و نگهداری حدود ۵۰ درصد از خطوط ریلی کشور مسئولیت این شرکت به‌شمار می‌رود.

وی با بیان این‌که شرکت تراورس در کنار قطار در عرصه متروی بین‌ شهری مسئولیت‌هایی را برعهده گرفته است، تاکید کرد: یکی از اتفاقات بازسازی کامل شبکه ریلی تهران-کرج بود که خوشبختانه با وجود سختی‌ها به طور کامل انجام شد. در کنار آن شرکت ما وظیفه نگهداری حدود نیمی از ریل‌های خطوط متروی تهران را نیز در اختیار دارد و به دنبال آن هستیم که اقدامات خود در این زمینه را گسترش دهیم و حتی فعالیت‌هایمان را در شبکه متروی دیگر شهرها را نیز دنبال کنیم.

وی در پایان با بیان اینکه با وجود تمام مشکلات و شرایط سخت اقتصادی کشور، شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه‌آهن توانسته فعالیت‌های خود را به طور کامل اجرایی کند، توضیح داد: در صورتی‌که منابع مالی لازم تامین شده و اتفاق خاصی رخ ندهد ما تنها مسئولیت‌های داخلی خود را انجام می‌دهیم که حتی در جریان مذاکراتی که با کشورهایی مانند عراق، سوریه، افغانستان، پاکستان و ترکمنستان داشته‌ایم بحث صدور خدمات و محصولات‌مان را نیز پیگیری می‌کنیم که امیدواریم در آینده نزدیک نتایج قطعی آن مشخص شود.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.