کد مطلب: ۸۱۱۷۲۰

گزارش عملکرد فروردین ماه شاپرک زیر ذره‌بین تجارت‌نیوز:

تب‌وتاب نوروزی خوابید؛ تراکنش‌های بانکی کاهش یافت

تب‌وتاب نوروزی خوابید؛ تراکنش‌های بانکی کاهش یافت

بررسی گزارش فروردین ماه شاپرک حاکی از کاهش تعداد و مبلغ تراکنش‌ها در این ماه است. میانگین مبلغ هر تراکنش نیز 222 هزار تومان رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک مرکزی در ادامه روند ماهانه انتشار گزارش تراکنش‌های بانکی تحت شبکه الکترونيکی پرداخت کارتی (شاپرک)، آمار و ارقام مربوط به فروردین ماه سال 1402 را منتشر کرد. بررسی این آمار از این جهت اهمیت دارد که امروزه خرید و فروش با اسکناس جای خود را به تراکنش‌های بانکی از طریق ابزارهای پرداخت داده و بخش عمده مراودات، بدون جابه‌جایی فیزیکی اسکناس انجام می‌شود.

به علاوه تقریبا همه بانک‌ها و موسسات اعتباری فعال در شبکه بانکی ایران به شاپرک متصل بوده و از همین روی، بررسی گزارش‌های ماهانه این شبکه می‌تواند تصویر خوبی از وضعیت تراکنش‌ها در کشور ارائه کند.

کاهش تعداد و مبلغ تراکنش‌ها

بر اساس گزارشی که بانک مرکزی از تراکنش‌های شاپرک منتشر کرده است، در فرورین ماه امسال در مجموع سه میلیارد و 693 میلیون تراکنش انجام شده است. با وجود اینکه این رقم در مقایسه با اسفند ماه سال 1401 با کاهش 13 درصدی همراه شده اما نسبت به فروردین ماه این سال، 15.5 درصد رشد کرده است.

از سوی دیگر، آمارها حاکی از آنند که مبلغ تراکنش‌ها نیز در فروردین ماه کاهش یافته است؛ به طوری که مجموع کل تراکنش‌ها در این ماه معادل 821 میلیارد تومان بوده که نسبت به اسفند ماه، حدود 30 درصد کاهش یافته است. با این وجود این رقم نیز در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته صعودی بوده و رشدی 51 درصدی را ثبت کرده است.

تعداد، مبلغ و میانگین مبلغ هر تراکنش شاپرک در یک سال اخیر

تعداد، مبلغ و میانگین مبلغ هر تراکنش شاپرک در یک سال اخیر

علت کاهش تراکنش‌ها چه بود؟

به نظر می‌رسد که علت اصلی کاهش تعداد و ارزش تراکنش‌های انجام شده از طریق شبکه شاپرک در فروردین ماه، خوابیدن تب و تاب خرید و فروش‌های نوروزی بوده است. البته در این میان نباید اثر تعطیلات نوروز و ماه رمضان را بر تراکنش‌ها نادیده گرفت.

هرچند کاهش تعداد و مبلغ تراکنش‌ها در فرودین ماه امری طبیعی بوده و در سال‌های اخیر نیز تکرار شده است؛ به طوری که در فروردین ماه سال 1401 کمترین میزان تراکنش‌ها در این سال ثبت شد.

میانگین مبلغ هر تراکنش 30 درصد افزایش یافت

یکی دیگر از نکاتی که در این گزارش قابل توجه است، کاهش میانگین مبلغ هر تراکنش همزمان با افت تعداد و مجموع مبلغ تراکنش‌هاست. به طوری که در فروردین ماه امسال، میانگین مبلغ هر تراکنش شاپرک به طور میانگین به 222 هزار تومان رسید.

این رقم در حالی ثبت شده است که میانگین مبلغ هر تراکنش در فروردین ماه سال گذشته معادل ۱۷۰ هزار تومان بود. به عبارت دیگر می‌توان چنین متصور شد که در فرودین ماه سال 1401 هر فرد برای یک بار خرید کردن ۱۷۰ هزار تومان پرداخت می‌کرده اما این رقم در فروردین سال جاری به 222 هزار تومان رسیده است که می‌توان این افزایش را به‌واسطه رشد قیمت‌ها و تورم در اقتصاد ایران قلمداد کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.