کد مطلب: ۵۹۹۵۷۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

شروط ترخیص خودروهای دپو شده / سیگنال کاهشی برای بازار؟

شروط ترخیص خودروهای دپو شده / سیگنال کاهشی برای بازار؟

موضوع ترخیص خودروهای دپو شده از گمرک، دوباره داغ شده است. این ماجرا هر از گاهی خبرساز می‌شود اما تاکنون عملی نشده. آیا این بار واقعا خودروها ترخیص‌ها می‌شود؟ بازار خودرو منتظر سیگنال کاهشی باشد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، واردکنندگان خودرو در سال‌های گذشته ۱۲ هزار و ۲۶۱ خودرو را به کشور وارد کرده بودند اما با تغییر سیاست‌های دولت و اعلام ممنوعیت واردات، نتوانستند آنها را از گمرک خارج کنند.

انتشار عکس‌هایی از خودروهای دپو شده در حالی که لایه‌‌ای از خاک و گل سطح آنها را پوشانده بود انتقادات زیادی را در پی داشت.

خبرساز شدن ماجرا باعث شد هیات دولت چندین مصوبه را برای ترخیص این خودروها صادر کند.

این مصوبه‌ها به ترخیص ۱۰ هزار و ۱۲ دستگاه خودرو منجر شد و آنگونه که ایسنا گزارش داده ۲۲۴۹ دستگاه خودرو در گمرک‌ها باقی مانده‌اند.

شروط ترخیص دولت چیست؟

حال دولت به دنبال ترخیص خودروهای باقی‌مانده است.

رئیس‌جمهور در این زمینه دستوری صادر کرده و اداره گمرک نیز پپیش‌نویس پیشنهادی خود را برای تصویب در هیات‌ وزیران آماده کرده است.

بر اساس این پیش‌نویس خودروهایی که تا ۱۶ دی ۱۳۹۷ دارای قبض انبار بوده و تأمین ارز شده‌‌اند با پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز دریافتی با نرخ سامانه نیما و با ثبت سفارش بانکی قابل ترخیص هستد.

هر نوع تخصیص ارز جدید برای این ثبت سفارش‌ها ممنوع می‌شود.

همچنین خودروهایی که بیش از ۴۰ هزار دلار ارزش دارند باید با حساب سود ۴۰ درصد سود بازرگانی مازاد بر مأخذ حقوق ورودی، قابل ترخیص هستند.

تکلیف خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی چیست؟

درمورد خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی در این پیش‌نویس آمده است که فقط خودروهای سواری جانبازانی که وارد گمرک شده‌اند و دارای ثبت سفارش هستند ترخیص می‌شوند.

البته در مناطق آزاد خودروهای سواری بدون الزام به رعایت محدودیت حجم موتور ۲۵۰۰ سی سی که تا ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ برای آنها قبض انبار صادر شده با رعایت مقررات مربوطه،جهت شماره‌گذاری و تردد در محدوده مجاز قابل ترخیص هستند.

مهلت ۶ ماهه برای ترخیص

اگر این طرح به تصویب هیات وزیران برسد، مهلت ۶ ماهه‌ای در اختیار صاحبان خودروهای رسوبی قرار می‌گیرد تا طبق ضوابط تعیین شده نسبت به ترخیص اقدام کنند.

البته ترخیص خودروهای دارای پرونده قضایی، مشمول این قید زمانی نیست.

سیگنال کاهشی برای بازار؟

اما آبا با امکان ترخیص این محصولات، بازار خودرو منتظر سیگنال کاهشی باشد؟

کارشناسان و فعالان بازار در این مورد اختلاف نظر دارند.

زاوه: عدم مرجوعی بعضی خودروها جای سوال دارد

پاسخ فرید زاوه، کارشناس صنعت خودر به این پرسش منفی است.

او به تجارت‌نیوز می‌گوید: خودروهای دپو شده دو دسته‌‌اند؛ دسته اول خودروهایی هستند که مغایرت استانداردی دارند و عدم مرجوعی آنها جای سوال دارد.

به گفته زاوه، دسته دوم خودروهایی هستند که واردات آنها ممنوع بوده است و اگر ترخیص شود ساختار قانونی کشور زیر سوال می‌رود.

فقط به سود واردکننده است

این کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: ماشین‌های ۲۰۱۸ را می‌توان با ایجاد فضای مناسب از گمرک ترخیص کرد اما خودروهای مدل ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ در لیست واردات ممنوع بودند.

به گفته زاوه وارد کننده حاضر به خروج این خودروها از کشور نیست و باید دید چه می‌شود.

او می‌افزاید: تعداد خودروهای دپو شده آنقدر زیاد نیست که در بازار تاثیر چندانی بگذارد و صرفا خروج این خودروها به سود واردکننده تمام می‌شود.

نادری: قیمت‌ها کاهشی می‌شود

فیروز نادری، فعال بازار خودرو اما معتقد است واردات خودروهای رسوبی به کاهش قیمت‌ها در بازار منجر می‌شود.

او با تجارت نیوز می‌گوید: به نظر می‌رسد این بار واردات خودروهای دپو شده به احتمال ۸۰ تا ۹۰ درصد عملی می‌شود.

نادری می‌افزاید: این اقدام تاثیر خوبی در بازار می‌گذارد و باعث پایین آمدن قیمت‌ها می‌شود.

او می‌گوید: اکنون که هنوز خودرویی از گمرک خارج نشده و فقط بحث آن مطرح است، قیمت‌ها و خرید و فروش در بازار پایین آمده است و با ورود این خودروها به بازار، قیمت‌ها باز هم کاهشی می‌شود.

بحث ترخیص خودروهای دپو شده از گمرک به موضوعی تکراری تبدیل شده است که باید دید آیا این بار واقعا عملی می‌شود یا خیر.

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    این ماشینها که عکس زدید کوین چینیه برای سال ۹۰ تا الان هیچ ازشون نمونده

  • ناشناس

    دولت ونماینده ها مقصر اصلی گرانی خودرو وهمه چیز در ایران هستند نه تحریم تحریمی که این چندسال مردمو بیچاره کرده خجالت هم نمیکشند هنوز وهنوز دروغ میگن برای جامعه نمیدونید ماه پشت ابر نمی ماند هریکی آومد از اون یکی بدتر وگندیتر میشود