کد مطلب: ۴۶۴۵۶۵

رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح طرح‌های کشاورزی:

بسیاری از کشورها محصولات کشاورزی را از ترس نمی فروشند

بسیاری از کشورها محصولات کشاورزی را از ترس نمی فروشند

رئیس‌جمهور گفت: در شرایط بیماری کرونا بسیاری از کشورها محصولات کشاورزی را از ترس انبار کرده و نمی‌فروشند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در مراسم افتتاح طرح‌های کشاورزی در استان‌های هرمزگان، لرستان و یزد اظهار کرد: امروز شاهد افتتاح لذت‌بخش‌ترین طرح‌های افتتاحی در ۱۵ هفته پیاپی هستیم.

وی ادامه داد: کشور ما در سرزمین خشک و نیمه‌خشک قرار دارد بنابراین بسیار مهم است که الگوهای کشت و آبیاری را از حالت سنتی به صنعتی تبدیل کنیم؛ زیرا با شیوه سنتی نمی‌توانیم نیازهای خود را تامین کنیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به اقدامات دولت در زمینه کشاورزی خاطرنشان کرد: در آغاز دولت یازدهم میزان محصولات کشاورزی ۹۷ میلیون تن بود که امروز به حدود ۱۳۰ میلیون تن رسیده است یعنی ۳۲ درصد تولید بیشتر در اختیار داریم.

روحانی ادامه داد: برای افزایش تولید تقریبا زمین بیشتری زیر کشت نرفته است، بلکه نحوه کشت و آبیاری را تغییر داده‌ایم. راندمان آب از ۳۹ درصد در سال ۹۲ به ۴۵ درصد رسیده است و میزان محصول کشاورزی در آغاز دولت یازدهم از ۹۳۰ گرم در هر متر به ۱۴۵۰ گرم رسیده است. در زمینه صرفه‌جویی آب هم از ۸/۶ میلیارد مکعب به ۱۴ میلیارد مکعب رسیده‌ایم یعنی حرکت ما در مسیر درست علمی بوده است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه کشت گلخانه‌ای اهمیت زیادی دارد، گفت: تغییر فصول در این کشت خیلی تاثیرگذار نیست و با آب کم در چهار فصل می‌توان محصول داشته باشیم. محصولات گلخانه‌ای می‌تواند صادر شده و برای ما ارز آور باشد. در سال ۹۲ کل کشت گلخانه ای ۸ هزار هکتار بوده که این رقم اکنون به ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار رسیده است. برنامه ما این است که تا پایان این دولت به ۲۳ هزار هکتار برسیم.

وی ادامه داد: در کانال‌کشی آب، زهکشی، سامانه‌های نوین آبیاری و تجهیز اراضی کشاورزی اقدامات بسیار خوبی انجام داده‌ایم. در خوزستان و ایلام حدود ۳۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی را تجهیز کرده‌ایم که فاز دوم آن هم با حدود ۵۰ هزار هکتار آغاز می‌شود. ۸۰ هزار هکتار در استان گلستان تجهیز شده و ۱۸ هزار هکتار نیز در مناطق گرمسیری افتتاح می‌شود. اگر زهکشی در استان گلستان نبود خسارات سیل چند برابر می‌شد.

رئیس‌جمهور با اشاره به افتتاح پروژه‌های کشاورزی امروز به ارزش هزار و ۳۶۷میلیارد تومان اظهار کرد: با افتتاح این طرح‌ها ۱۲۷ هزار تن سبزی و صیفی‌جات ۲۵۰ تن میوه و ۲۹ میلیون شاخه گل تولید می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید از کشت دیم برای گیاهان دارویی یا انواع درخت‌ها استفاده بیشتری کنیم، گفت: تاکید میکنم تا پایان دولت باید الگوی کشت مد نظر باشد. باید شیوه کشت و آبیاری را عوض کنیم و حتی از کشت فراسرزمینی استفاده کرده و در کشورهای همسایه و حتی سایر قاره‌ها، زمین اجاره کرده و محصول تولید کنیم و به کشور بیاوریم. اقداماتی در این زمینه انجام شده که باید ادامه یابد. از خاک نیز باید بهره‌برداری درستی کنیم. نوع کود و بذر هم اهمیت دارد.

روحانی در پایان گفت: در شرایط بیماری کرونا بسیاری از کشورها محصولات کشاورزی را از ترس انبار کرده و نمی‌فروشند. خوشبختانه در محصولات استراتژیک مثل گندم خودکفا هستیم و امیدوارم در تولید سایر محصولات هم تلاش بیشتری کنیم.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.