کد مطلب: ۶۱۶۹۰۰

مشوق‌های جدید دولت برای فرزندآوری کدامند؟

مشوق‌های جدید دولت برای فرزندآوری کدامند؟

اعطای وام ودیعه مسکن تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان، پرداخت وام ۱۰ میلیون تومانی به ازای تولد هر فرزند، فروش خودرو به‌ قیمت کارخانه و… از جمله موارد تشویقی دولت برای فرزندآوری در ایران است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دولت چه مشوق‌های جدیدی برای تشویق به فرزندآوری در کشور درنظر گرفته است؟

آنطور که باشگاه خبرنگاران جوان نوشته است، طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده بعد از حدود ۹ سال در مجلس یازدهم سر و سامان گرفت و ۲۴ مهر امسال به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

۲۳ دی ۱۴۰۰ رئیس سازمان برنامه و بودجه با انتشار توئیتی اعلام کرده است؛ «سال‌ها است زنگ خطر پیری جمعیت به صدا درآمده است؛ دولت در بودجه سال آینده ۱۲ هزار میلیارد تومان منابع برای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در نظر گرفته است.»

پیش از این آصفری نماینده مجلس گفته بود، با توجه به مصوبه‌ای که مجلس به عنوان طرح تعالی جمعیت و خانواده مورد تصویب قرار داده ۱۹ هزار میلیارد تومان در این حوزه مصوب شده که امیدواریم این مهم هم اجرایی شود.

رئیس گروه آمار‌های جمعیت و سلامت دفتر جمعیت، نیروی کار و سرشماری مرکز آمار گفت: در آخرین سرشماری که در سال ۱۳۹۵ انجام شد، جمعیت کشور رقمی نزدیک به ۸۰ میلیون نفر بود.

نرخ باروری به ۱.۶ فرزند رسید

به گفته الهام فتحی بیشترین افزایش جمعیت مربوط به سال‌های ۱۳۵۵ تا ۱۳۶۵ است. در آن سال ها نرخ رشد جمعیت به صورت بی سابقه‌ای به ۴ درصد رسیده بود.این در حالی است که طبق آخرین سرشماری انجام شده نرخ باروری جمعیت کشور به ۱.۶ فرزند رسیده است.

او می‌گوید بازنگری در بازه زمانی انجام سرشماری‌ها مهم است، چرا که با کوتاه‌تر شدن زمان برگزاری سرشماری‌ها مسئولان و سیاستگذاران می‌توانند برنامه ریزی به روزتری را در دستور کار داشته باشند.

از آنجایی که نرخ باروری جمعیت کشور به ۱.۶ فرزند سقوط کرده، هدف اصلی این طرح، افزایش نرخ باروری به بالای سطح جانشینی یعنی بیش از ۲.۱ فرزند معین شده است.

مشوق‌های جدید فرزندآوری در طرح جوانی جمعیت

اعطای وام ودیعه مسکن تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان، پرداخت وام ۱۰ میلیون تومانی به ازای تولد هر فرزند، فروش خودرو به‌ قیمت کارخانه و… از جمله موارد حمایتی مطرح شده برای ترویج به فرزندآوری خانواده‌های ایرانی است.

«سیاست‌های کلی جمعیت» جزو اسناد بالا دستی است که در واقع سیاست افزایش جمعیت را جایگزین سیاست تک فرزندی می‌کند. این سیاست‌ها به موضوعاتی همچون ضرورت افزایش جمعیت و ابعاد مختلف جمعیت از جمله فرزندآوری، تسهیل ازدواج و تحکیم خانواده، بهداشت باروری، ترویج سبک زندگی ایرانی - اسلامی، توانمند سازی جوانان، تکریم سالمندان، تقویت مولفه‌های هویت بخش ملی، محیط زیست، آمایش سرزمین و رصد تحولات جمعیتی می‌پردازد.

بحران جمعیت موضوعی است که نه تنها در کشور ما بلکه در سایر کشور‌ها در قاره‌های مختلف هم به دغدغه تبدیل شده است. جمعیت جهانی از یک میلیارد نفر در سال ۱۸۰۰ به هفت میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر امروز افزایش یافته و نرخ رشد آن از ۲.۲ درصد در سال، برای ۵۰ سال گذشته به ۱.۰۵ درصد کاهش یافته است. در حال حاضر بسیاری از کشور‌ها با بحران کاهش جمعیت مواجه شده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ساسان

    اینم مثل پولی که سال ۸۹ میریختن حساب بچه هایی که به دنیا میومدن و ماسمالی شد 😑
    زمین میدن کویر لوت و ماشینم فرقان میدن آخرش میگن چرخ داره پس ماشین دیگه 😅

  • ناشناس

    نکشیمون با این بسته وسوسه انگیزتون؟؟؟؟؟؟؟

  • ناشناس

    ما که دو فرزند داریم که از هزینه‌های مدرسه و غیره آنها خرد شدیم چرا دولت برای همین ها کاری نمیکند بچه اول ما دیر آموز حداقل سالی ۱۰۰ میلیون هزینش است دومی هم که تیزهوش ما دیگر توانی برای ساپورت کردنش نداریم .
    شدیم دولت خدمت گذار . حداقل زمان قدیم بچه ها تا دیپلم مدرسه آنها رایگان بود ولی الان برای یک بچه دبستانی باید کلی هزینه مدرسه غیرانتفاعی بدهید دولتی هم که شرایط ثبت‌نام سخته و باید همانها پول دهید.محله ها بدون فضای مناسب برای بچه‌ها و باید بچه‌ها در آلونک های آپارتمانی زندانی باشند با این غذاهای بی کیفیت ……
    این بچه آوری با این شرایط به چه درد میخورد….

  • حسینی

    من مادر ۴ فرزندم بچه کوچیک من ۲ سالشه شوهرم هم کارگره خیلی بی انصافیه که این طرحهای فرزند آوری شامل حال امثال من نشده

  • ناشناس

    هی‌هی‌هیییی

  • ناشناس

    همچین چیزی اصلا ابدا وجود نداره و نخواهد داشت

  • ناشناس

    آخه چقدر دروغ

  • Sajad

    ما رو که بدبخت کردن زندگیمون تباه شد تو فقر و حسرت و نداری.بچمون بیاد بدبخت بشه ،نیاد خیلی به نفعشه

  • امراله عرفان منش

    سلام
    فرزندم لیسانس پرستاری است. چون در ایام کرونا باردار و وضع حمل داشت اکنون می گویند چون نتوانستی با ستاد کرونا همکاری کنید حق جذب و همکاری ندارید.
    این نتیجه فرزند آوری است. به نظر شما خنده دار نیست.

  • ناشناس

    من رشته ام لیسانس علوم آزمایشگاه هست و با ۱۱ سال سابقه کار حرفه ای که داشتم،وقتی باردار شدم بجای مرخصی زایمان به من نامه عدم نیاز دادن
    همه اش دروغه که حمایت میکنن