کد مطلب: ۳۳۷۵۸۰

۷۰درصد منابع صندوق توسعه ملي صرف تسهيلات شد

70درصد منابع صندوق توسعه ملي صرف تسهيلات شد

70 درصد تسهیلاتی که از منابع صندوق توسعه ملی برداشت شده، بر اساس اقدام هیات امنایی صندوق و از طریق بانک‌های عامل انجام شده و دولت در آن دخالتی نداشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، عضو كميسيون برنامه و بودجه كشور گفت:« گفته می‌شود كه 70 درصد از این 150 میلیارد دلار برای پرداخت تسهیلات به بخش خصوصی استفاده شده اما تنها 30 درصد از این مبلغ هزینه شده است. این 30 درصد هزینه در قالب وام به محل هایی است که برگشت داده نمی شود».

محمد حسینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه خبر داد كه 70 درصد از 150 میلیارد دلار صرف تسهیلات شد! اين نماينده مجلس البته توضيحاتي ديگر نيز داد و گفت كه اینکه می گویند دولت از 170 میلیارد دلار صندوق توسعه ملی ، 150 میلیارد دلار خرج کرده است، ادعای صحیحی نیست. به جای این جمله باید بگوییم که دولت از منابع صندوق توسعه ملی به واحدهای خصوصی در بخش های مختلف تسهیلات پرداخت کرده و از این منابع هزینه نکرده است.

عضو كميسيون برنامه و بودجه كشور افزود:« گفته می‌شود كه 70 درصد از این 150 میلیارد دلار برای پرداخت تسهیلات به بخش خصوصی استفاده شده اما تنها 30 درصد از این مبلغ هزینه شده است. این 30 درصد هزینه در قالب وام به محل هایی است که برگشت داده نمی شود».

اين نماينده نظر خاصي نيز درباره برداشت از صندوق داشت و تاكيد كرد:« واقعیت این است که پرداخت تسهیلات به بخش خصوصی که از منابع صندوق توسعه ملی برداشت شده، اتفاق بسیار خوبی است که می تواند در آینده ای نزدیک منجر به بهبود اوضاع اقتصادی و توسعه کشور شود.

اینکه دولت بتواند بر اساس سیاست‌های خود این منبع را از منابع نفتی در بودجه به بخش خصوصی واگذار کند، فرصت خوبی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی است و باعث مطلوب شدن وضع اقتصاد می شود؛ بنابراین برداشت تسهیلات از این صندوق برای سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی حرکتی سنجیده است و در همه جای دنیا کاربرد دارد و در حال حاضر این اتفاق در ایران نیز افتاده است».

رخصت برداشت

اين نماينده مجلس به نكته اي نيز اشاره كرد و گفت:« البته باید گفت که دولت اجازه ندارد بدون دستور مقام معظم رهبری از منابع این صندوق برداشت کند، اما این 70 درصد تسهیلاتی که از منابع صندوق توسعه ملی برداشت شده است، بر اساس اقدام هیات امنایی صندوق و از طریق بانک‌های عامل انجام شده و دولت در آن دخالتی نداشته است».

عضو ناظر مجلس درهیات تنظیم صورتحساب عملکرد سالانه بودجه کل کشور ادامه داد:« دولت حق دارد مبالغی را که در قوانین بودجه ای به آن‌ها اشاره شده است با تایید رهبری برداشت کند.

برداشت این مبالغ نیز برای انجام کارهای مهمی از قبیل انجام فعالیت های زیربنایی و اشتغال کشور بوده است. از طرفی نیز این 30 درصد هزینه با تایید مقامات عالی برای آب رسانی به روستاها طرح‌های مهار و تنظیم آب‌های مرزی و شبکه‌های اصلی و فرعی متناظر، احیای اراضی کشاورزی خوزستان و ایلام و انتقال آب با لوله به اراضی دشت سیستان پرداخت شده است. حتی بخشی از این هزینه برای تجهیز منابع دفاعی استفاده شده است».

عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس در پايان تشريح كرد:« در مجموع اگر مقایسه‌ای میان دولت‌های یازدهم و دوازدهم با دولت محمود احمدی نژاد در خصوص استفاده از منابع صندوق توسعه ملی داشته باشيم باید بگویيم که با توجه به اینکه سیاست‌ها در برنامه ششم توسعه تغییر یافته است، این باعث شده تا مقایسه با سختی مواجه شود و نتوانیم به طور دقیق بگوییم که ريیس کدام یک از دولت‌ها در این زمینه به خوبی عمل کرده است. در هر صورت هر دولت در چارچوب قانون اساسی در این زمینه اقدام کرده و باید مسئولان نظارتی بر اساس مشاهدات خود در این زمینه داشته باشند».

منبع: روزنامه قانون

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.