کد مطلب: ۶۲۲۴۹۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چین چگونه پول خرید نفت از ایران را تسویه می‌کند؟

چین چگونه پول خرید نفت از ایران را تسویه می‌کند؟

رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی امروز آمار جدیدی از درآمدهای نفتی ایران داده است. در این میان، گمانه‌‌زنی‌هایی در مورد شیوه تحویل پول به ایران از سوی کشورهایی مانند چین مطرح می‌شود. تسویه بدهی نفتی چین به ایران چگونه انجام می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، حمید حسینی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی امروز به روزنامه ایران گفته است: صادرات نفت خام ایران امسال به بیش از ۲۰ میلیارد دلار برسد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی همچنین گفته است که برای بررسی درآمدهای صادرات نفت باید درآمد حاصل از صادرات فرآورده‌های نفتی، گاز طبیعی، مایعات و میعانات گازی را به این رقم اضافه کرد که در نتیجه میزان صادرات نفتی کشور به رقم ۳۵ میلیارد دلار نزدیک می‌شود.

البته درآمدهای نفتی مدت‌هاست که جزو درآمدهای محرمانه در کشور است و همه این آمارها، آمارهای ثانویه و غیررسمی هستند.

ایران سال ۱۴۰۰ چقدر نفت فروخت؟

به گفته جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز قرار است درآمد دولت از محل فروش نفت ۴۰۰ هزار میلیارد تومان باشد.

بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۰، درآمد حاصل از فروش نفت حدود ۳۴۹ هزار میلیارد تومان بوده است که ۱۵۳ هزار میلیارد تومان آن باید از محل صادرات نفت تامین شود.

به همین دلیل می‌توان گفت که دولت امسال حساب ویژه‌ای روی رفع تحریم‌ها داشته است. تحریم‌های نفتی اجازه فروش مستقیم نفت به ایران نمی‌دهد و رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران، قبلا اعلام کرده بود که ایران به صورت غیررسمی روزانه ۷۰۰ هزار بشکه نفت در روز می‌فروشد.

درآمدهای نفتی ایران تحت‌تاثیر روابط سیاسی

با این همه، درآمدهای نفتی ایران حالا تحت‌تاثیر عامل دیگری هم قرار گرفته است. یکی از این عوامل قراردادهای ایران با چین و روسیه است.

نشریه پترولیوم اکونومیست درباره جزئیات قرارداد ۲۵ ساله میان ایران و چین قبلا نوشته بود که چین می‌تواند دو سوم مبلغ خرید نفت و گاز را به صورت نقدی و آن هم با یوآن به ایران پرداخت کند و یک سوم بقیه را به شکل کالا و خدمات پس دهد.

چین دو سال هم برای پرداخت پول نفت ایران مهلت دارد. بعد از پایان یافتن این مدت، می‌تواند بازپرداخت بدهی نفتی خود را با یوآن و نه دلار انجام دهد.

کالا در برابر نفت؟

چین تنها کشوری است که قبول می‌کند با یوآن مبادلات اقتصادی و دادوستد کند. از انجا که ایران نمی‌تواند از ارز رسمی این کشور، برای مبادله با کشورهای دیگر استفاده کند، ممکن است چین در عمل همین بخش نقدی را هم در قالب تحویل کالا با ایران تسویه کند.

محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک در همین باره به تجارت‌نیوز گفته بود: این بحث از چند سال پیش که ما تحریم نبودیم هم مطرح بود. ما از برخی مشتریان آسیایی و اروپایی خود خواسته بودیم که پول نفت ایران را با ارزی جز دلار به ما تحویل دهند و چند سالی است که از همسایه‌ها، دلار دریافت نمی‌کنیم.

امروز هم رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه امروز گفته بود که قرار است دلار از مبادلات ایران و روسیه حذف می‌شود و حالا با انتشار این خبر و دریافت ارزهایی جز دلار، نگرانی از دو چندان شدن مشکلات ارزی در کشور شدت گرفته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    جنگنده J10 بخرید
    حتی از F18 هم قوی تره

  • ناشناس

    با آشغال تسویه می کنه

  • ناشناس

    لاستیکهای ماشین سنگین با نفت تحاتر کنید و کل کالاهای لازم در کشور و همچنین خودرو هم بانفت تهاتر کنید البته اگر ایران خودرو مخالفت نکنه