کد مطلب: ۶۴۶۰۹۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

باز هم چراغ سبز برای واردات خودرو/ تکلیف بازار چه می‌شود؟

باز هم چراغ سبز برای واردات خودرو/ تکلیف بازار چه می‌شود؟

مجمع تشخیص مصلحت نظام، پس از اخبار ضد و نقیض در مورد واردات خودرو، هفته گذشته جلسه‌ای را در این رابطه برگزار کرد. چرا تصمیمات در این مورد ضد و نقیض هستند؟ به واردات خودرو امیدوار باشیم؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بحث واردات خودروبه کشور ماه‌ها است که با تصمیمات مختلفی مواجه می‌شود. آخرین اخباری که از این موضوع منتشر شد منتفی شدن آن بود. هیات رئیسه مجلس در آخرین گام و در زمان ابلاغ قانون به دولت، بند مربوط به واردات خودرو را حذف کرد. نمایندگان علت آن را مخالفت هیات عالی نظارت در مجمع تشخیص مصلحت دانستند.

اما مجددا هفته گذشته جلسه‌ای در مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با تعیین تکلیف حواشی واردات خودرو برگزار شد. تسنیم در این باره گزارش داده است: جلسه مقدماتی در صحن مجمع تشخیص در خصوص تعیین تکلیف بحث واردات خودرو انجام شده است. ظاهراً گره کور واردات ۷۰ هزار خودرو با پالس مشخص مجمع تشخیص و توسط خود دولت باز خواهد شد.

در ادامه این گزارش آماده است: بحث واردات خودرو در حیطه مقررات بوده و نیاز به قانون خاصی که الزاماً در مجلس شورای اسلامی تصویب و ابلاغ شود ندارد. به عبارت ساده‌تر موضوع واردات خودرو در سال ۹۷ توسط دولت ممنوع شد و ظاهراً بعد از مکاتبه رسمی رئیس جمهور در خصوص سامان‌دهی آشفته‌بازار خودرو قرار است در پایان اردیبهشت‌ماه بحث واردات خودرو نیز تعیین تکلیف شود. به نظر می‌رسد در روزهای آتی نظرهای مجمع تشخیص مصلحت نظام یک پالس مشخص برای دولت داشته باشد.

در روزهای گذشته نیز اخباری مبنی مخالفت برخی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام منتشر شد. به نظر می‌رسد برخی افراد در این مجمع با بحث واردات خودرو به کشور مخالف هستند. به همین دلیل مجمع تشخیص مصلحت نظام در این زمینه تصمیمات ضد و نقیضی می‌گیرد.

دلیل تناقضات در مورد واردات خودرو چیست؟

مرتضی مصطفوی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: یکی از مشکلات کلان صنعت خودرو در کشور وجود ذی‌نفعان مختلف است. البته وجود این ذی‌نفعان به این معنی نیست که حتما سودی در این تصمیمات دارند. بلکه به این معنی است که در تمام تصمیمات مربوط به صنعت خودرو دخیل هستند.

او توضیح داد: این تنوع و تکثر نهادهای دخیل در صنعت خودرو موجب نرسیدن به راهکار مناسب در صنعت خودرو شده است. این افراد دخیل بر اساس نگاه و سلیقه شخصی خود موجب شد که تصمیمات متناقض گرفته شود. در نتیجه بحث واردات نیز تا اکنون به نتیجه‌ای نرسید.
این کارشناس صنعت خودرو توضیح داد: واردات خودرو به نهادهای مختلف ارتباطی ندارد و باید یک نهاد مسئول ماجرا باشد. سایر نهادها نیز باید مطالبه‌گری کلان کنند و حق دخالت نداشته باشند. مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز یک نهاد مشورتی است و نباید در تصمیمات دخالتی داشته باشد.

مصطفوی گفت: اگر یک ستاد خودرو در سطح کلان برای تصمیم‌گیری صنعت خودرو تشکیل شود و این ستاد با نگاه ملی و پیشرفت برای این صنعت باشد، می‌توانیم امیدوار باشیم به یک روند با ثبات در سیاست‌گذاری در سطح خودرو. اما با این شیوه سیاست‌گذاری رانت را به سمت عده‌ای خاص می‌کشاند.

تاثیری در بازار دارد؟

او گفت: بازار خودرو یک بازار هوشمند است. اگر تنوع در قوانین و تصمیمات وجود داشته باشد، برای عده‌ای نفع و سود حاصل می‌شود. مردم نیز در این شرایط به عنوان مصرف‌کننده به دلیل این تصمیمات ضد و نقیض ضرر می‌کنند.

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    آقا همطون چنبره زدین رو طرح صیانت مجازی.اگه راست می گید واردات خودرو کنید تا قیمت این ماشین های بی کیفیت بیاد پایین.قیمت کالاهای ابزار گسیخته رو سامان بدید

  • ناشناس

    خودرو ۱۰ سال گارکرده خارجی با قیمت یک چهارم پراید و با کیفیت چینی هایی که مونتاژ می کنند. باعث می شود مرگ و میر جاده ای کم بشه و خودرو ساز هم مجبور می شه کیفیت را بالا ببره و ارز زیادی هم نمی خواهد.

  • ناشناس

    فقط در حد حرف هست بیشتر چراغ سبز هست برای گران شدن خودرو.

  • ناشناس

    واردات خودروهای ارزان قیمت ودر حد خرید توان عموم جامعه باعث میشه که خودرو سازان داخلی به کیفیت تولید محصولات توجه کنن نه به
    کیفیت پایبن و افزایش روزانه قیمت ها.
    واردات به صنعت خودو سازی کمک مبکنه رقابت سالم برقرار بشه.

  • فرقی نمیکنه کی باشم

    این همه ارز که مفت و ملنگ از کشور خارج میشه و می‌ره تو هوا و می‌ره تو جیب همون دشمنامون همونا رو بدین خودرو وارد کنین،بعدشم این قصه سر دراز دارد اینم مثل برجام مردم و مسخره کنید بزارید چشم به راه بمونن خودتون کارتونو بکنید پراید رو اگه تا 400 میلیون هم ببرید ما می‌خریم خیالتون راحت.این گرک سالهاست که با این گله آشناست شما دیگه عادت کردین فردا خودرو هم وارد بشه از الان یه جوری باید برنامه‌ریزی کنیدو بهانه هایی پیدا کنید که بتونید سر مردم رو گرم کنید و از اونور اون ماشینا رو با صد برابر قیمت بکنید تو پاچه مردم

  • Av

    هرکاری یا هر فکری دارید برای قشر بالانشین و ثروتمندان است. البته که با زور دلالها و کاسبان تحریم صورت میگیره وگرنه اگر ماشینهای با کیفیت و ارزان قیمت با گمرکی پایین اجازه وارد شدن پیدا کنند هم به دست عموم مردم میرسه هم خودرو سازها دیگه با جان مال مردم بازی نمی کنند .

  • ناشناس

    اگه با واردات خودروی ارزان قیمت موافقت نمیشه نظارت بشه مسیولین هم پراید نا ایمن سوار شوند.
    مگر مدیر عامل شرکت ایران خودرو پژو و سمند و مدیر عامل شرکت سایپا پراید و اصلا سوار محصولات شرکت خودشون میشن.
    به نظر من تا کیفیت تولید خودرو بالا نره و برابر با استاندارد جهانی نباشه باید خودرو وارد شود.
    این سال ها حمایت از تولید داخل نتیجه ای ج سوء استفاده خودرو سازان و تلف شدن هزاران ایرانی در جاده با خودروهای غیر استاندارد نبود.

  • س د

    چرا صبوری نمیکنید بزودی خودروها آماده واگذاری هستن خودرو خارجی داستان خودش داره حالا خودش بیاد جنسش بعدأ میاد بماند قیمتش کار هر کسی نیست حداقل یک ملیارد آب میخوره…

  • ناشناس

    خوب آزاد بشه کی میخاد بخره پراید دارا یا پژو دارا فقط میخان خودنمایی کنن پولدارا

  • حمدالله

    باید واردات خودرو قانونی شود تا بشود از قیمت ابسارگریخته خودرو جلوگیری شود وخودروهای باکیفیت تولید شود