کد مطلب: ۷۴۴۳۹۹

تعداد نمایندگان مجلس افزایش می‌یابد

تعداد نمایندگان مجلس افزایش می‌یابد

بر اساس اعلام سخنگوی امور داخلی مجلس تعداد نمایندگان مجلس به 330 نفر افزایش می‌یابد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس اعلام سخنگوی امور داخلی مجلس تعداد نمایندگان مجلس به 330 نفر افزایش می‌یابد.

سخنگوی امور داخلی مجلس شورای اسلامی از پایان بررسی افزایش تعداد نمایندگان مجلس خبر داد.

وی با اشاره به بررسی افزایش تعداد نمایندگان مجلس در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس، گفت: بحث افزایش تعداد نمایندگان مجلس چندین شاخص از لحاظ پراکندگی جمعیت، مسائل امنیتی، جمعیت و محرومیت دارد که در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت.

وی اعلام کرد: برخی از استانها از نظر تعداد نمایندگان مجلس مشکلی ندارند ولی برخی از استانها نیاز به بررسی مجدد داشت که کارگروه با حضور مجمع نمایندگان آن استان نشستی برگزار خواهد کرد و در صورت امکان تا پایان هفته آینده این موضوع به سرانجام برسد.

گفتنی است طبق شاخص‌های تدوین شده به استان‌ها یک یا دو نماینده اضافه خواهد شد و برخی استان‌ها هم بر اساس این شاخص ها شاید مشمول این طرح نشود.

نهایتاً پس از به اتمام رسیدن این طرح در کمیسیون، در صحن علنی مجلس به رای گذاشته خواهد شد و اگر رأی بیاورد، مشکل حوزه های انتخابیه حل خواهد شد.

قانون افزایش تعداد نمایندگان

طبق قانون باید ۴۰ نفر به تعداد نمایندگان افزوده شود و برای همین، افزایش تعداد نمایندگان به صورت طرح در دستورکار قرار گرفت که هرچند همچنان اشکال بار مالی به آن وارد است، اما با این حال هماهنگی‌های زیادی صورت گرفته تا قانون اجرایی شود.

با استناد به اطلاعات موجود در اصل ۶۴ و ۱۹ قانون اساسی نمایندگان طراح «طرح اصلاح حوزه‌های انتخابیه» با اصرار بر موضوع گستره جغرافیایی و توسعه مناطق محروم اصرار دارند تا تعداد ۴۰ نماینده به ۲۹۰ نفر نماینده فعلی مجلس افزوده شود.در این میان‌، احمد علیرضا‌بیگی، عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس گفته است که از چند دوره گذشته مجلس نمایندگان به دنبال تصویب طرح‌های این‌چنینی بوده‌اند که تاکنون به سرانجام نرسیده است. علیرضا بیگی با بیان اینکه در قانون اساسی این حق برای مردم لحاظ شده است، افزود: طبق قانون اساسی تعداد نمایندگان باید بر اساس افزایش جمعیت انجام شود که حدود ۲۰ سال است این اتفاق رخ نداده است.

منبع: اعتماد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اصلاً چیزی که من میخواستم را نداشت❌

  • ناشناس

    کامل ترش را میخواستم