کد مطلب: ۲۳۱۳۵۰

تعرفه حق توقف کامیون‌های ایرانی و خارجی برای تخلیه و بارگیری

تعرفه حق توقف کامیون‌های ایرانی و خارجی برای تخلیه و بارگیری

دستورالعمل پرداخت حق توقف کامیون‌های ایرانی و خارجی فعال در خطوط بین‌المللی ابلاغ شد که براساس آن کامیون‌ها درصورت توقف بیش از تعداد روزهای مجاز مشمول پرداخت حق توقف می‌شوند.

دستورالعمل پرداخت حق توقف کامیون‌های ایرانی و خارجی فعال در خطوط بین‌المللی ابلاغ شد که براساس آن کامیون‌ها درصورت توقف بیش از تعداد روزهای مجاز مشمول پرداخت حق توقف می‌شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طبق این دستورالعمل ابلاغی از سوی گمرک، پیرو بخشنامه شماره ۱۷۰.۳.۶۷۶۹ مورخ ۱۳۹۵.۱۲.۰۸ و با اختیار حاصله از مصوبه یکصدوشصت‌وپنجمین اجلاس شورایعالی هماهنگی ترابری کشور و در راستای کاهش زمان تخلیه و بارگیری وسائط نقلیه و جلوگیری از توقف بی‌مورد در مبادی و مقاصد و مرزهای کشور در صورتی که توافق مشخصی بین صاحب کالا و شرکت حمل و نقل بین‌المللی برای پرداخت حق توقف کامیون‌ها در قرارداد فی مابین پیش‌بینی نگردیده باشد، حق توقف متعلقه به کامیون‌های داخلی و خارجی که از تاریخ ۱۳۹۷.۲.۱ قابل اجراء خواهد بود. جهت بهره برداری ایفاد می‌گردد:

الف: کامیون‌های حامل محمولات صادراتی، وارداتی و ترانزیتی در قلمرو جمهوری اسلامی ایران:

*زمان مجاز بارگیری و انجام تشریفات گمرکی و صدور اسناد آن جهت محمولات صادراتی، سه روزکاری و برای تخلیه محمولات وارداتی و ترانزیتی دو روز کاری تعیین و مازاد بر آن برای کامیون‌های چادری، بلدار، کفی کانتینربر، تانکر، بونکر و سواری‌بر روزانه دو میلیون و هشتصد و پنجاه هزار ریال (۲.۸۵۰.۰۰۰ ریال)، کامیون‌های حامل بار از و به مقصد کشورهای اروپایی روزانه سه میلیون و چهارصدوپنجاه هزار ریال (۳.۴۵۰.۰۰۰ ریال) محاسبه و در صورتی که زمان توقف بیش از ۵ روز باشد (از زمان مجاز تعیین شده) ۱۵ درصد به حق توقف فوق اضافه می‌گردد.

*کامیون‌های کمرشکن ۷ محور ۳.۹۰۰.۰۰۰ ریال، ۹ محور ۴.۷۰۰.۰۰۰ ریال و ۱۱ محور ۵.۴۰۰.۰۰۰ ریال محاسبه می‌گردد.

ب: کامیونهای حامل محمولات صادراتی و وارداتی در خارج از قلمرو جمهوری اسلامی ایران:

*زمان مجاز تخلیه و بارگیری و انجام تشریفات گمرکی و صدور اسناد آن دو روزکاری تعیین و مازاد بر آن به شرح ذیل می‌باشد:

۱- در کشورهای اروپایی، روزانه برای هر کامیون ۱۷۵ یورو و برای هر کمرشکن ۲۸۰ یورو محاسبه می‌گردد.

۲- در کشورهای: ترکیه- سوریه - لبنان - اردن و عراق، روزانه ۱۷۵ دلار محاسبه می‌گردد.

۳- در سایر کشورها به استثناء بندهای ۱ و ۲، روزانه ۱۶۵ دلار محاسبه می‌گردد.

۴- حق توقف کامیون‌های کمرشکن ۷، ۹ و ۱۱ محور در کشورهای آسیای میانه (CIS) و همجوار به ترتیب روزانه ۲۸۰، ۳۴۰ و ۳۸۰ دلار محاسبه می‌گردد.

۵- حق توقف کامیون‌های خارجی که بدون داشتن قرارداد در قلمرو جمهوری اسلامی ایران متوقف می‌گردند، حق توقف آنها بر مبنای کامیون‌های ایرانی برابر ماده ۱ بند ب محاسبه و پرداخت خواهد شد.

۶-حق توقف کامیون‌های ده چرخ ۷۰ درصد و شش چرخ ۶۰ درصد بندهای الف و بد خواهد بود.

۷- حق توقف کامیون‌های حامل محمولات فاسد شدنی (یخچالی)، آتش زا، خطرناک (تحت شرایط استاندارد بین‌المللی کالای خطرناک ADR) ۳۰ درصد به قیمت های مندرج در بندهای الف و ب اضافه خواهد گردید.

تبصره- حق توقف کلیه کامیون‌ها در مواد ذکر شده (کشنده و بارگیر) تواما متوقف باشند.

۸- کامیون‌هایی که بعد از ساعت ۱۰ صبح روز کاری به گمرک مربوطه وارد شوند شامل حق توقف نخواهند بود. ضمنا روزهای جمعه در ایران و شبنه و یکشنبه در خارج از ایران ایام تعطیل آخر هفته محسوب می‌گردد.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.