کد مطلب: ۳۳۷۰۴۸

تعطیلی دولت آمریکا چه تاثیری بر بازارها دارد؟

تعطیلی دولت آمریکا چه تاثیری بر بازارها دارد؟

روز گذشته ارزش دلار که طی چند روز گذشته روند کاهشی به خود گرفته بود، بار دیگر تقویت شد. تحلیلگران عمده‌ترین دلیل آن را تعطیلی بخشی از دولت آمریکا و تاثیر آن بر بازارهای مالی می‌دانند.

روز گذشته ارزش دلار که طی چند روز گذشته روند کاهشی به خود گرفته بود، بار دیگر تقویت شد. تحلیلگران عمده‌ترین دلیل آن را تعطیلی بخشی از دولت آمریکا و تاثیر آن بر بازارهای مالی می‌دانند.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از مارکت‌واچ، روز جمعه شاخص دلار با 0.7 درصد افزایش، به سطح 96.955 رسید.

کاهش نرخ دلار در هفته‌های اخیر پس از آن رخ داد که فدرال‌رزرو اعلام کرد که احتمالا روند افزایش افزایش نرخ بهره را در سال 2019 تغییر خواهد داد و به جای چهار وعده، در سال آینده میلادی نرخ بهره تنها سه بار افزایش می‌یابد.

پیش از آن جان ویلیامز، رئیس فدرال‎‌رزرو سان‌فرانسیسکو گفته بود که بانک مرکزی به دلیل تضعیف بازارهای مالی در جهان، توجه بیشتری به سیاست‌های پولی و مالی این کشور خواهد داشت.

روز پنج‌شنبه، اکثریت اعضای مجلس نمایندگان به طرح بودجه دیواربندی میان آمریکا و مکزیک رای مثبت دادند. اما بعید به نظر می‌رسد که مجلس سنا این طرح را تصویب کند. از سوی دیگر جیمز متیس، وزیر دفاع دولت ترامپ در همان روز از سمت خود استعفا داد.

طی چند دهه گذشته دولت آمریکا چندین بار تعطیل شده و این تعطیلی تاثیر چندان بر شاخص دلار نداشته است. طی چند روز اول تعطیلی شاخص دلار با روندی کاهشی مواجه شده و پس از آن بهبود یافته است. همچنین از نگاه کارشناسان، معمولا فعالیت‌های تجاری در فاصله زمانی کریسمس و سال نو کاهش می‌یابد که این مساله عمدتا آسیب‌های اقتصادی را تشدید می‌کند.

با این حال تعطیلی اخیر دولت آمریکا با تعطیلی‌های گذشته تفاوت‌هایی دارد. در حال حاضر، هرج و مرج بر کاخ سفید حاکم شده است. اتفاقات اخیر از جمله خروج نیروهای آمریکایی از روسیه، لغو ناگهانی تحریم‌های آمریکا علیه روسیه، و استعفای وزیر دفاع آمریکا حکایت از این تنش‌ها دارد.

روز گذشته یورو با 0.6814 درصد کاهش به 1.1373 دلار رسید. پوند انگلیس نیز با 0.2212 درصد کاهش به 1.2638 دلار رسید.

همچنین، در هفته‌ای که گذشت، شاخص داوجونز بدترین هفته خود را از سال ۲۰۰۸ تاکنون تجربه کرد و شاخص نزدک نیز به محدوده خرسی وارد شد. تحلیلگران بر این باورند که این عملکرد بد بازار سهام در آمریکا ، از نگرانی‌های وال‌استریت در مورد کاهش رشد اقتصادی و سیاست‌های فدرال‌رزرو ناشی می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ابی ترکشی

    ترامپ با لجاجت باعث تعطیلی دولت آمریکا شد و حدود هشتصد هزار نفر در ایام کریسمس و سال نو بدون حقوق میمانند.
    خطر سقوط داو جونز بازار بورس امریکا