کد مطلب: ۷۴۱۲۱۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

۵۰ کارخانه سیمان در آستانه تعطیلی/ کمبود گاز ظرفیت تولید را کاهش داد

50 کارخانه سیمان در آستانه تعطیلی/ کمبود گاز ظرفیت تولید را کاهش داد

قطعی گاز و برق صنایع با سردترشدن هوای کشور بار دیگر از سر گرفته شد. به‌ویژه صنایع سیمانی زودتر از سایر صنایع دچار توقف تولید شده‌اند. آن‌طور که فعالان صنفی می‌گویند اکنون 50 کارخانه سیمان در آستانه تعطیلی قرار گرفته‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کاهش دما و افزایش نیاز کشور به گاز به تقویت احتمال تعطیلی 50 کارخانه سیمان انجامیده است. این کارخانه‌ها برای استفاده از مازوت هم با محدودیت‌های محیط زیستی و سختگیری‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مواجه هستند.

علی‌اکبر الوندیان، دبیر انجمن سیمان ، در این باره به تجارت‌نیوز گفت: تامین برق کارخانجات سیمان به نصف رسیده و در زمینه گازرسانی هم فقط 20 درصد نیاز کارخانجات پاسخ داده می‌شود.

وی افزود: در پی این محدودیت‌ها، 50 کارخانه سیمان کشور گاز ندارند. 20 درصد سهمیه گازی هم که در نظر گرفته شده تنها به کارخانجات نزدیک مناطق شهری اختصاص پیدا می‌کند که نمی توانند از مازوت به‌عنوان سوخت جایگزین استفاده کنند و در حال حاضر تولید را با حداقل ظرفیت پیش می‌برند.

سختگیری در تخصیص مازوت

الوندیان با اشاره به سختگیری‌ها در تخصیص مازوت به صنایع توضیح داد: به‌رغم احتمال تعطیلی کارخانه‌های سیمانی به دلیل کمبود گاز، شرکت‌هایی که دور از مناطق شهری مجاز به مصرف مازوت هستند این سوخت را به‌سختی تامین می‌کنند.

او در تشریح مشکلات واحدهای سیمانی در تامین مازوت تشریح کرد: شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، مازوت شرکت‌های سیمانی را از مبادی دوردست در اختیارشان قرار می‌دهد و آنها را مجبور به پرداخت هزینه سنگین برای حمل سوخت می‌کند؛ تا جایی که دیگر تولید مقرون به صرفه نیست.

این فعال صنفی اضافه کرد: این شرکت همچنین قیمت مازوت را با شرکت‌های سیمانی به صورت علی‌الحساب محاسبه می‌کند و از اعضای هیات مدیره به صورت محضری تعهد می‌گیرد که هر زمان قیمت مازوت افزایش پیدا کرد شرکت‌های سیمانی مابه‌التفاوت را بپردازند و به هیات مدیره شرکتی که زیر بار این تعهد نرود مازوت نمی‌دهد و تولید را متوقف می‌کند.

دبیر انجمن سیمان همچنین اظهار کرد: شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مازوت تولیدکنندگان سیمان را سهمیه‌بندی می‌کند. بنابراین سهمیه‌بندی هر واحد سیمانی به ازای هر تن کلینکری که تولید می‌کند باید چهار لیتر مازوت مصرف کند و اگر مصرف بیشتر شود هم قیمت مازوت به قیمت فوب خلیج فارس محاسبه می‌شود و هم 30 میلیارد تا 70 میلیارد تومان جریمه برای واحد سیمانی تعیین می‌شود.

تعطیلی 50 کارخانه سیمان و کاهش ارزش سهام شرکت‌ها

الوندی در پایان از کاهش ارزش سهام شرکت‌های سیمانی خبر داد و خاطرنشان کرد: کارخانه‌های تولید سیمان هر ساله در فصول گرم با مشکل تامین برق و در فصول سرد با مشکل گاز مواجه هستند. علاوه بر تعطیلی 50 کارخانه سیمانی، دیگر شرکت‌ها نیز نگران ارزش سهام خود هستند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در روزهای سرد امسال صنایع کشور علاوه بر کمبود گاز، با سهمیه‌بندی برق هم مواجه شده‌اند. مشکلی که پیش از این بیشتر در فصل تابستان با آن دست و پنجه نرم می‌کردند. حال با ادامه این روند بعید نیست که بازار سیمان دچار کمبود عرضه شود و به دنبال این اتفاق قیمت‌ها بار دیگر روند افزایشی به خود بگیرند.

برای مطالعه بیشتر قیمت سیمان تغییر می‌کند؟ را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.