کد مطلب: ۵۹۲۸۴۱

تعویض کولرهای فرسوده گازی با اقساط ۲۴ ماهه

تعویض کولرهای فرسوده گازی با اقساط ۲۴ ماهه

مدیرکل دفتر تامین منابع مالی و مجری طرح‌های بهینه‌سازی مصرف برق شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران گفت: تعویض کولرهای فرسوده گازی با در نظر گرفتن اقساط ۲۴ ماهه برای مردم اجرایی خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، «مسعود خانی» در حاشیه برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق ایران افزود: مردم در اجرای طرح کولرهای فرسوده گازی فقط یک سوم هزینه کولر را آن هم به طور اقساط پرداخت خواهند کرد.

وی ادامه داد: طرح جایگزینی یک میلیون کولر گازی فرسوده، ضمن آزادسازی ۲هزار مگاوات از ظرفیت شبکه در پیک تابستان، ۲ میلیارد متر مکعب از گازمصرفی نیروگاه‌ها را کاهش می‌دهد و با افزایش صد درصدی ساخت داخل کولرهای گازی در کشور ، جهش تولید و اشتغالزایی گسترده‌ای را در این صنعت به همراه خواهد داشت.

خانی گفت: استفاده از کولرهای گازی در برخی از مناطق گرمسیر کشور روزانه ۱۸ ساعت است که طی ۹ ماه از سال استمرار دارد و با توجه به مصرف تا ۲ برابری برق در کولرهای فرسوده، جایگزینی این کولرها، بیشترین فرصت صرفه جویی به ازای یک تجهیز را به خود اختصاص داده است.

این مقام توانیر افزود: در این طرح، یک میلیون کولر گازی حاره‌ای (گرمسیری) ساخت داخل با رتبه انرژی A جایگزین و در مناطق گرم و مرطوب عمدتا جنوبی کشور به کار گرفته خواهد شد.

وی با اشاره به تفاوت فن آوری کولرهای گازی مناطق حاره ای با مناطق معتدل، عمده تولید داخل کولرهای گازی در کشور را خاص مناطق معتدل ذکر کرد و افزود: انتظار می رود با اجرای این طرح، تولید کولرهای حاره ای در کشور پا بگیرد و با توجه به تعداد بالای سفارش در این طرح، تولید کولرهای گازی در کشور به ۱۰۰ برابر افزایش می یابد که جهش تولید و اشتغالزایی قابل قبولی را در این صنعت به دنبال دارد.

خانی درباره دلایل تاخیر ۲ ساله اجرای طرح، به درخواست تعدیل شاخص‌های عملکردی و رتبه انرژی کولرها از A+ به A از سوی صنعتگران داخلی به جهت تحریم ها اشاره کرد و گفت: در نهایت خرداد گذشته ضوابط فنی طرح اصلاح و به تصویب شورای اقتصاد رسید.

وی افزود: در پی اصلاح و تصویب ضوابط فنی، اواخر شهریور گذشته نسبت به انتشار فراخوان ارزیابی کیفی متقاضیان اقدام کردیم و در وهله نخست، متقاضیان اسناد و مدارک برای احراز توانمندی خود را اعلام خواهند کرد.

خانی گفت: سپس به فهرست کوتاه واجدین شرایط می رسیم و فراخوان ارزیابی فنی و بازرگانی را منتشر می کنیم و متقاضیان در این مرحله پیشنهاد قیمت و شرایط فنی کولر خود را اعلام می کنند.

وی خاطرنشان کرد: پس از انتخاب بهترین گزینه، اجرای بسته نخست برای ۱۰۰ هزار دستگاه کولر آغاز می شود.

خانی ادامه داد: در مجموع پنج تا ۱۰ بسته برای یک میلیون کولر پیش بینی شده و کمتر از هر ۲ ماه یکبار مناقصه برای بسته بعدی برگزار می شود و برنده مناقصه ۶ ماه فرصت دارد نسبت به آماده سازی مواد اولیه و گسترش خط تولید خود اقدام کند.

وی ادامه داد: با آغاز مرحله زمانبندی تولید و جایگزینی کولرها، طبق مصوبه شورای اقتصاد باید درصد مشخصی از محصولات برای تعیین و تطبیق استانداردها و شاخص های مصرف، به آزمایشگاه ارسال و از صرفه جویی آن اطمینان حاصل شود.

خانی افزود: پیش بینی می شود اواخر پاییز، مناقصه بسته اول را جمع بندی و نخستین قرارداد اوایل زمستان امسال مبادله شود و قراردادهای بعدی نیز به فاصله حداکثر ۲ ماه مبادله می شود.

وی ابراز امیدواری کرد نصب نخستین کولرها همزمان با پیک ۱۴۰۱ آغاز و اجرای کامل طرح طی حدود یکسال به اتمام برسد.

خانی گفت: همزمان با مراحل فوق، ثبت نام از مشترکان داوطلب اجرای طرح آغاز می شود و کولرهای فرسوده پنجره ای و درحال کار داوطلبان با کولر اسپیلت نو و استاندارد جایگزین می شود و متقاضی فقط یک سوم هزینه کولر را آن هم در اقساط ۲۴ ماهه و همراه با قبض برق خود می پردازد و مابقی آن رایگان و از سوی دولت و وزارت نیرو پرداخت می شود.

وی افزود: سرمایه گذار نیز مکلف شده تیم‌هایی را برای نصب کولرها تشکیل و آموزش دهد و اصل و فرع سرمایه گذاری‌اش نیز بعد از ۱۸ ماه و در ۶ قسط ۳ ماهه پرداخت می شود.

خانی گفت: توان مصرفی هر کولر جدید ۱.۶ کیلووات نسبت به کولرهای فرسوده کمتر است که در مجموع یک هزار و ۶۰۰ مگاوات صرفه جویی در محل مصرف ایجاد می کند (معادل احداث یک نیروگاه ۲ هزار مگاواتی) و به همین میزان نیز از بار شبکه در ایام پیک کاسته می شود.

وی با اشاره به رونق فعالیت آزمایشگاه های مرجع با اجرای این طرح گفت: شرکت های توزیع برق به عنوان ناظر اجرای قرارداد بر همه مراحل کار نظارت دارند و در حال طراحی سامانه و نرم افزارهای خاص برای رصد این تعداد کولر از محل تولید تا محل نصب و رهگیری مصرف مشترکان برای بررسی نتایج طرح هستیم.

مجری طرح‌های بهینه سازی صنعت برق توانیر، مساله اصلی در این گونه طرح ها را توانمندی بخش خصوصی در سرمایه گذاری عنوان کرد که نیازمند حمایت و تسهیل فرایندهای اجرایی از سوی ارگان های ذی ربط مانند وزارت صمت، بانک مرکزی و گمرک در فرایندهایی مانند ارایه تسهیلات برای سرمایه در گردش توسط بانک ها، کاهش موانع گمرکی برای واردات بخش کوچکی از قطعات کولرها و تسریع و تسهیل مجوزهایی مانند افزایش ظرفیت تولید از سوی وزارت صمت است که هماهنگیهای لازم نیز در این خصوص انجام شده است.

خانی خاطرنشان کرد: آنچه برای ما مهم است این است که حداقل ۵۱ درصد کولرها باید ساخت داخل باشد که خوشبختانه ساخت داخل کولرهای گازی در کشورمان از این میزان فراتر رفته و به مرز ۷۵ درصد رسیده و فقط ۲۵ درصد داخلی سازی نشده که یکی از دلایل آن مقیاس کوچک تولید است که با اجرای این طرح، مقیاس تولید به شدت افزایش می یابد.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.