کد مطلب: ۲۳۴۷۳۴

تغییر در الگوی مصرف، راهکار پیشگیری از هدر‌رفت منابع آب

تغییر در الگوی مصرف، راهکار پیشگیری از هدر‌رفت منابع آب

یک مقام مسئول گفت: با توجه به شرایط بحرانی و کمبود بارش، باید در بخش آب شرب با تغییر الگوی مصرف از هدر‌رفت این منبع حیاتی، جلوگیری کنیم.

فتح اله داوری دهکردی مدیرکل بهره‌برداری تاسیسات انتقال و توزیع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران، با اشاره به کاهش ۵۰ درصد بارش نسبت به سال گذشته اظهار کرد: در سال آبی ۹۶-۹۷ میزان بارش حدود ۱۰۲ میلی متر بوده است که نسبت به سال گذشته، ۵۰ درصد کاهش بارش را شاهد هستیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مدیرکل بهره‌برداری تاسیسات انتقال و توزیع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: بیشترین میزان کاهش بارش در فلات مرکزی با ۹/۶۲ درصد، مرزهای شرقی ۶۹ درصد و حوزه دریای عمان و خلیج فارس با ۹/۵۸ درصد بوده است.

وی افزود: آب‌های سطحی حوزه خلیج فارس، عمان، هامون و کرخه که جزء حوزه‌های پرآب بودند، در حال حاضر تحت فشار کاهش بارندگی قرار گرفته است و استان‌هایی که در این حوزه هستند، با مشکل کم‌آبی مواجه شده‌اند.

دهکردی با اشاره به کاهش ذخائر آب در مخازن آبی کشور بیان کرد: ظرفیت مخزن‌های کل کشور ۵۰ میلیارد مترمکعب است که تا فروردین امسال ۶۴/۲۳ میلیارد متر مکعب آب ذخیره شده است که نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد کاهش داشتیم.

به گفته وی؛ میزان ذخائر آبی سدها ۴۷ درصد است که نسبت به سال گذشته، ۱۵ درصد کاهش داشته است.

دهکردی ادامه داد: به دلیل کاهش بارش، حجم آب ورودی به سدها نیز با کاهش مواجه شده است، به طوریکه ۸/۱۳ میلیارد متر مکعب آب ورودی به سدها داشتیم که این میزان نسبت به سال گذشته، کاهشی حدود ۴۰ درصد را نشان می‌دهد.

این مقام مسئول با اشاره به کاهش منابع سدهای تامین‌کننده آب تهران بیان کرد: ظرفیت سدهای تامین‌کننده آب در تهران به ۳۳ درصد رسیده است، به طوریکه سدلتیان، کرج و ماملو به ترتیب ۴۷ و ۸ و ۳ درصد کاهش ذخیره آبی داشتند.

وی با بیان اینکه کاهش منابع آبی نیاز به تغییر شیوه کشاورزی را الزامی می‌کند، ابراز کرد: با توجه به اینکه بخش کشاورزی بزرگترین مصرف کننده آب در کشور است، باید با جایگزینی روش‌های نوین با کشاورزی سنتی میزان هدر رفت در این بخش را کاهش داد.

دهکردی در پایان با اشاره به وضعیت بحرانی آب در کشور گفت: باتوجه به شرایط بحرانی و کمبود بارش، باید در بخش آب شرب با تغییر الگوی مصرف، از هدر رفت این منبع حیاتی، جلوگیری کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.