کد مطلب: ۵۷۶۹۵۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد

رونق معاملات زمین‌های کشاورزی شمال صحت دارد؟

رونق معاملات زمین‌های کشاورزی شمال صحت دارد؟

افزایش تقاضا برای خرید زمین در شهرهای شمالی زیاد شده است. برخی افراد سودجو با قطعه‌بندی زمین‌های کشاورزی و تغییر کاربری تهدیدی برای محیط زیست کشور شده‌اند. رئیس اتحادیه املاک بابل اما توضیح می‌دهد: رونق معاملات زمین‌های کشاورزی در شمال صحت ندارد و فروش زمین‌های کشاورزی برای ساخت ویلا ممنوع است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با گرم شدن هوا و خشکسالی برخی مردم جنوب ایران به شهرهای خوش آب و هوای شمال کشور کوچ کرده‌اند. همین مساله قیمت زمین در شهرهای شمالی را گران کرده است.

بررسی‌ها حاکی از این است به دلیل افزایش حجم تقاضا برخی سودجویان با چرب زبانی زمین‌های کشاورزی را تفکیک و به خریدارانی که نسبت به قانون آشنایی ندارند، می‌فروشند این در حالی است که این نوع معاملات ممنوع است.

در این باره برخی کاربران فضای مجازی برای تجارت‌نیوز نوشته‌اند: « تمام زمین‌های کشاورزی با بی‌تدبیری مسئولان تبدیل به ویلا شده‌اند. همین زمین‌های کشاورزی تنها زمین‌های بایر و قابل کشت کشور است که برنج و میوه کشور را تامین می‌کند.» حال آیا خرید و فروش زمین‌های زراعی مجاز است؟

رئیس اتحادیه املاک بابل پاسخ داد: زمین‌های شمال زراعی، باغی یا مسکونی است. کنترل و نظارت زمین زراعی بر عهده جهاد کشاورزی است. بنابراین برای این زمین‌ها امکان تغییر کاربری وجود ندارد. در حقیقت نمی‌توان برای این زمین جواز ساخت گرفت یا آپارتمان و ویلایی ساخت. دیوار چینی در این زمین‌ها هم کاملا ممنوع است.

رضا صادقی با اشاره به معاملات زمین‌های زراعی به تجارت‌‎‌نیوز گفت: از زمان ریاست ابراهیم رئیسی در قوه قضاییه تاکنون، بحث تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی مورد توجه قرار گرفت. هر گونه تغییر کاربری و تفکیک اراضی کشاورزی در شمال کشور غیرقانونی است.

به صحبت‌های مشاوران املاک توجه نکنید

او ادامه داد: دادستان‌های شهرستان مازندران با هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز و تفکیک غیرقانونی اراضی فاقد کاربری برخورد می‌کنند. به مردم توصیه می‌شود به صحبت‌های مشاوران املاک و بازار گرمی فعالان بازار توجه نداشته باشند و قبل از خرید زمین از اداره جهاد کشاورزی استان مربوطه استعلام‌ بگیرند.

صادقی همچنین گفت: آژانس‌های مسکن هم حق خرید و فروش زمین‌های کشاورزی که کاربری آنها تغییر پیدا کرده است را ندارند و هر نوع معامله‌ای در این رابطه ممنوع است.

در این رابطه سال ۱۳۸۶ هم مجلس تفکیک زمین‌های کشاورزی به قطعات کوچکتر از حد نصاب اقتصادی را ممنوع اعلام کرد. همچنین در سال ۹۳ به دلیل افزایش خرید و فروش زمین در شهرهای خوش آب و هوای کشور، قباد افشار، رئیس وقت سازمان امور اراضی درباره خرید ویلا و زمین در شهر‌های شمالی به تسنیم گفته بود: « تغییر کاربری زمین کشاورزی ممنوع است و با متخلفان برخورد شدید می‌کنیم.»

برای مطالعه بیشتر خبر قیمت ویلا در شهرهای شمالی را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    یه سر به اطراف قم بزنید ببینید. در قطعات هزار متری و پانصد متری با قیمتهای نجومی و بدون آب به فروش میگذارند ویلا سازی و دیوار کشی هم میکنند و کسی جلودارشان نیست و جالبتر اینکه امتیاز برق هم دریافت می‌کنند.
    تجارت نیوز تو رو خدا منتشر کن اینقدر محافظه‌کار نباش

  • حسن مطلب

    سلام. اگر فردی که باغ مرکبات دارد حدود ۷۵۰۰ متر با سند رسمی ثبت اسناد . حد اکثر بنا مجاز برای سکونت باغ بان و انباری برای احداث آن بکجا و چند متر بنا مجاز است .راهنمائی بفرمائید ممنونم

  • ناشناس

    سلام شمارو بخدا اینقدر حسود نباشید شما هایی که خونه ویلا دارید این حرف نزنید این زمینها ارزونه خوب کسی که یه سر پناه نداره چه اشکال داره زمین ارزون بخره خونهبرای زن وبچش بسازه یا خانمی سرپرست هست بی خونه کمی پول با زحمت جمع کرده یه خونه کوچک بسازه این چه اشکال داره آدم از بی میوهای نمیمیره ولی نداشتن سرپناه چرا هر روز میمیره قبول کنید

  • ناشناس

    انصاف داشته باشید بگذارید مردم خونه بسازنن زندگی کنن

  • ناشناس

    خدایش با این اجاره های زیاد چی میشه زمین ارزون بگیرن یه سر پناه بسازن

  • ناشناس

    فروش‌زمین‌برای‌ویلا‌سازی‌ممنوع‌است‌ولی‌اگر‌کمی‌بیشرف‌باشی‌می‌توانی‌۴‌هکتار‌جنگل‌را‌تخریب‌کرده‌و‌در‌ان‌ویلا‌بسازی‌تا‌چشم‌دشمنان‌کور‌شودو‌هیچ‌ولدالزنایی‌نمی‌تواند‌بتو‌نزدیک‌شودوحتی‌می‌توانی‌رئیس‌دستگاه‌قضارا‌که‌در‌بوق‌و‌کرنا‌از‌نداشتن‌خط‌قرمز‌رجز‌می‌خواندبه قوه‌مجریه‌شوت‌کنی

  • ناشناس

    اتفاقا اکثر این سودجوها ودلالها آقازاده ها هستند وگر نه افراد عادی کسی را درادارات وسازمان ها بر تغییر کاربری ندارند

  • غفار

    مالک زمین چطور نمیتونه زمینشو بفروشه
    شما میای تا زانو بری تو گل واسش شالی بکاری

  • ناشناس

    حالاحالا که زمینهای شمال را به گند کشیدید .کل شمال را به گند کشیدید و رفت ازهر طرفش بوی گند میدهد آهای مسئولین گذاشته و حال شماها باید جواب بگند کشیدن ونابودی شمال کشور را بدهید پاشنه همیشه به وفق مرادتان نمی چرخند

  • ناشناس

    آخه یه کشاورز باید چندسال دیگه سرزمین کشاورزی بدون حمایت دولت باید سختی بکشه..آخرشم بخاطر اینهمه سال کشاورزی با درآمد ناچیز.بیشترشون بخاطر سختی کار توهوای گرم یا که بارونی.یا دیسک کمر گرفتن.آلتروز..سیاتیک همه رو باهم دچارش شدن..وقتی هم که بعدسی سال کشاورزی ادامه زندگیشو‌‌ باید با اینهمه دردورنج بیماری بگذرونه….بعدش واسه پول دوا درمونش باید بره قرض کنه….حمایت که نمیکنن تغییر کاربری هم که اجازشو نمیدن‌‌..پس چیکار کنه کشاورز..توی روستا اگه یه جوونی بخاد خونه ای بسازه این زمین واسه ساخت باید از کجا بیاد..لااقل یه قانونی بذارن که این مشکلو حل کنه..