کد مطلب: ۵۹۰۸۹۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نفت ایران کی تمام می‌شود؟

نفت ایران کی تمام می‌شود؟

سال‌هاست کشورهای جهان می‌کوشند اقتصاد خود را از تک محصولی شدن برهانند. با این وجود درآمد اصلی ایران هنوز هم از فروش نفت تامین می‌شود. اما ایران تا چند سال می‌تواند نفت بفروشد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، سال‌هاست کشورهای جهان می‌کوشند اقتصاد خود را از تک محصولی شدن برهانند. با این وجود درآمد اصلی ایران هنوز هم از فروش نفت تامین می‌شود. اما ایران تا چند سال می‌تواند نفت بفروشد؟

مرتضی بهروزی‌فر، کارشناس انرژی و اقتصاد انرژی در همین باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: کشور ۱۵۵ میلیارد ذخیره نفتی دارد و بالاترین سطح تولید ما حدودا چهار میلیون بشکه بوده است.

البته، مرکز پژوهش‌های مجلس هم اعلام کرده بود تداوم تولید نفت در سطح فعلی و ثابت بودن حجم ذخایر تثبیت شده است و تا ۱۰۸ سال دیگر نفت برای فروش دارد.

بهروزی‌فر ادامه می‌دهد: تولید سال چهار میلیون بشکه در سال و حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون بشکه است.

بنابراین ذخایر نفتی ما در صورت ثابت ماندن شرایط برای بیش از ۱۰۰ سال کافی است.

با این حال تحریم‌ها اجازه ورود سرمایه و تکنولوژی‌ برای تولید نفت بیشتر به ایران نمی‌دهد.

برای مطالعه بیشتر در همین مورد، گزارش «ماجرای حضور هندی‌ها در میدان گازی ایرانی چیست؟» را هم بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علیرضا م

    فاجعه انجا است که میادین مشترک بین ایران و قطر و عربستان و … سهم برداشت ایران خیلی کمتر است در دریای خزر که سهم ایران صفر است و ان کشورها از تحریم بودن ایران نهایت سو استفاده را میکنند

  • ونزوئلا

    البته همه نفت ما با فناوری فعلی قابل برداشت نیست بعضی از ذخایر مثل ذخایر دریای خزر و شمال اردبیل به فناوری پر هزینه و جدید نیاز دارن.

  • ایرانی

    متاسفانه نهایتا تا 40 سال دیگه دنیا دیگه نیازی به نفت نداره و این ماده بی ارزش رو دستمون باد می کنه!

  • محمد،

    اگر نفت تمام بشه اقازادگی تمام خواهد شد کشورهای که نفت ندارن نه داخلشان دزد است نه فکر مال اندوزی دارن به مغز .بازوانشان تکیه میکنند

    • ناشناس

      تحلیل آبکی

  • ناشناسم

    امریکای شرور وخبیث باتحریم ایران کمک شایانی رو به عربهای خلیج فارس میکندالبته دلارهای نفتی دوباره میره تو خزانه امریکا چون بمب وهواپیماهای قشنگتراز دلاربهشون میده.

  • فلانی

    داداش کلا نفت جهان تا ۲۰۶۰ تمومه یعنی ۴۵ سال بعد تو چطور با این حجم از برداشت تا صد سال دیگه نفت داری

  • ناشناس

    سلام.این پرسش مثل این است که بگوئید تا کی در دنیا شیرموجود است؟پاسخ مشخص است .ذخایر کشور عزیزمان مانند سایر منابع دیگر حالا حالا هست
    وامکان اینکه یک قرن دیگر بیشتر از امروز باشد نیز هست .شناخت وضعیت ذخائر وحرکت های زمین دو مقوله از این دست اند
    اینکه بگویند تا فلان تاریخ نفت تمام میشود، حرفی از روی فرضیات است.مانند انچه در گذشته شخصی، هر روز چون چماق بر سر ملت تازه دست به صفره برده میزد تا دخل اربابانش را پرکند.