کد مطلب: ۲۱۸۳۱۸

تنها ۴۱ درصد از درختان چنار خیابان ولیعصر باقی مانده است

تنها ۴۱ درصد از درختان چنار خیابان ولیعصر باقی مانده است

هم‌اکنون کانونی به‌نام ولیعصرشناسی تشکیل شده که طی پژوهشی اعلام می‌کند که تنها 41 درصد درختان چنار باقی مانده است!

هفته گذشته بود که بحث احیای چنارهای بلند بالای خیابان ولیعصر در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، براساس این طرح قرار بود 7 هزار درخت جوان که از اصفهان به تهران آورده شده بودند، جایگزین درختان کهنسال و بیمار خیابان ولیعصر شوند. درختانی که گفته می‌شد به سرطان رنگی مبتلا شده‌اند و چاره درمانشان هم ظاهرا تنها قطع شدن است.

جالب اینکه هم‌اکنون کانونی به نام ولیعصرشناسی تشکیل شده که طی پژوهشی اعلام می‌کند که تنها 41 درصد درختان چنار باقی مانده است!

مدیر گروه کانون ولیعصرشناسی دراین باره در نشستی تخصصی در سازمان محیط زیست گفت: به‌طور تخمینی در حال حاضر تنها ۴۱ درصد درختان چنار خیابان ولیعصر باقی مانده است که آن هم دارای توزیعی یکسان نیست و به طور نمونه، گرچه در محدوده پارک وی تا تجریش حدود ۸۰ درصد درختان چنار ولیعصر باقی مانده، اما در برخی نقاط و محدوده‌های این خیابان تنها حدود ۲۰ درصد از درختان چنار باقی مانده است.

سامان سیار با اشاره به طرح پژوهشی انجام شده توسط این گروه برای درختان چنار خیابان ولیعصر، گفت: در این پژوهش مشخص شد اگرچه تعداد کنونی درختان این خیابان، ۶ هزار و ۷۸۰ درخت چنار است، اما به شکل حدسی، تعداد اولیه درختان چنار این خیابان ۱۶ هزار و ۲۱۶ بوده است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۰ تا ۱۳ درصد جداره خیابان ولیعصر، متروکه است، گفت: در تلاشیم با تقویت «پیاده» به مـــــعنای پیاده روی و استفاده از دوچرخه برای تردد و جابه جایی در شهر، زندگی جدید شهری در تهران را رقم بزنیم.

مدیر گروه کاوش تاکید کرد: ترافیک تهران در اثر تراکم زیاد نیست بلکه به‌علت حرکت زیاد است. فاصله خانه تا محل کار در تهران در سال ۴۵ حداکثر ۶ کیلومتر بود اما امروز به ۴۰ کیلومتر رسیده است.

در نتیجه مجبور شدیم بزرگراه ایجاد کنیم و آن را دو طبقه بسازیم. در حال حاضر ۱۰ درصد خیابان ولیعصر رها شده است؛ یعنی زمینی قبلا ساخته شده است اما امروز از آن استفاده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه طرح جامعی که در سال‌های ۱۳۴۶ و ۱۳۴۷ برای تهران تهیه و اجرا شد، به نوعی منجر به آن شد که قطعات مختلف تهران به وسیله اتوبان‌ها از هم جدا شوند، اظهار کرد: اما همچنان به‌واسطه خیابان ولیعصر می‌توان طول شمال و جنوب تهران را به‌صورت لاینفک طی کرد.

وی افزود: در همان سال ۱۳۴۵ نیز خانه‌های تهران به‌طور متوسط دو طبقه بود در حالی که امروز خانه‌های تهران به‌طور متوسط پنج طبقه است و این موضوع بیانگر رشد دو و نیم برابری طبقات منازل مسکونی و رشد چهار برابری در سطح تهران بود.

سیار با اعلام اینکه هم‌اکنون جمعیت تهران حدود ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است و گاهی با افزایش جمعیت شناور، به ۱۴ میلیون نفر نیز می‌رسد، اظهار کرد: بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که سرانه اختصاصی واحدهای مسکونی در تهران کم شده است.

مدیرگروه کاوش با اشاره به این موضوع که در تهران بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون خانه مسکونی خالی وجود دارد، افزود: بر اساس آنچه در طرح جامع تهران اعلام شده است، بیش از ۱۵ درصد واحدهای مسکونی تهران خالی است.

کانون ولیعصرشناسی (کاوش) با هدف تهیه طرح جامع خیابان ولیعصر بر اساس پژوهش‌ها و مطالعات شکل گرفته است و امیدواریم در این مسیر موفق باشیم.

منبع: ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.