کد مطلب: ۷۸۰۲۲۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

توافق ایران و عمان؛ پروژه‌ای که ۱۱ سال راه به جایی نبرد!

توافق ایران و عمان؛ پروژه‌ای که 11 سال راه به جایی نبرد!

اخیرا توافقنامه‌ای میان ایران و عمان منعقد شده است که توسعه میادین نفتی، گازی و … از مفاد آن به حساب می‌آید. به نظر می‌رسد این پروژه ادامه توافقنامه‌ای است که در سال‌ ۲۰۱۲ دنبال می‌شد. به گفته دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان، این پروژه ۱۱ سال مغفول ماند و بعید است در حال حاضر نیز نتیجه‌بخش باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به گفته جواد اوجی، وزیر نفت، اخیرا توافقنامه‌ای میان ایران و عمان منعقد شده است. بر این اساس توسعه میادین نفتی، گازی، پالایشگاه‌، پتروپالایشگاه‌‌سازی، صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی در دستور کار قرار گرفت. نخستین‌بار در سال‌۱۳۸۳ تفاهم‌نامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای در زمینه گاز میان دو کشور ایران و عمان برقرار شد.

طبق این تفاهنامه ایران روزانه ۳۰‌ میلیون متر‌مکعب گاز را به کشور همسایه صادر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کرد و حجم صادرات تا سال‌۲۰۱۲ به ۷۰‌میلیون متر‌مکعب در روز می‌رسید، اما با اجرای تحریم‌های بین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللی اجرای این پروژه متوقف شد.

سال‌۲۰۱۳ مکررا توافق جدیدی میان دو کشور منعقد شد. جزئیات توافق از این قرار بود که تا ۱۵ سال‌ روزانه ۲۸‌ میلیون متر‌مکعب گاز به عمان صادر شود. این خط لوله قرار بود در بستر خلیج‌فارس کار گذاشته شود و سالانه بیش از یک‌ میلیارد دلار درآمد برای کشور به داشته باشد. اما این اتفاق نیز رخ نداد.

توافق ایران و عمان به ثمر نمی‌نشیند

آرزو جمالی، دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان، درباره توافق ایران و عمان به تجارت‌نیوز گفت: مقدمات طرحی که در حال حاضر جواد اوجی، وزیر نفت، از آن یاد می‌کند در دولت قبلی پیگیری شده بود. در همان زمان نیز اجرای آن با موانعی روبه‌رو بود.

او ادامه داد: تفاهمنامه فعلی مانند گذشته صرفا میان بخش‌های دولتی انجام شده است. بنابراین بخش خصوصی اطلاعات چندانی درباره آن ندارد. تنها پیش‌بینی که اتاق ایران و عمان می‌تواند از این توافق داشته باشد اجرایی نشدن آن است.

جمالی عنوان کرد: بر اساس آنچه در گذشته رخ داده است احتمال به ثمر نشستن این پروژه خیلی کم است. اولین باری نیست که این موضوع پیگیری می‌شود و بی‌نتیجه مانده است.

او توضیح داد: یکی از موانع اجرای این پروژه نبود زیرساخت است. در این پروژه برنامه‌ریزی شد که لوله‌های گاز از زیر دریا عمان عبور کند. در حالی که به لحاظ ساختار زمین شناختی بستر این دریا ظرفیتی مناسبی ندارد.

جمالی ادامه داد: پس از آن قرار شد این مسیر از طریق امارات قضیه دنبال شود. اما این کشور با در نظر گرفتن تحریم‌های ایران حاضر به همکاری در این زمینه نشد و به مانع تراشی پرداخت.

او گفت: این پروژه عملاً از آن زمان تا الان مسکوت مانده است. حال مشخص نیست آنچه وزیر نفت از آن صحبت می‌کند با وجود چنین شرایطی چطور قرار است اجرایی شود؟

حضور بریتیش پترولیوم در عمان

همکاری ایران و عمان در زمینه انرژی مسبوق به سابقه است. این کشور عربی به واسطه وجود منابع نفت و گاز به عنوان منطقه‌ای ثروتمند شناخته می‌شود. از طرفی همکاری‌ آن با دیگر کشورهای دارای فناوری می‌تواند به عنوان فرصتی برای ایران در جهت انتقال دانش فنی تلقی شود.

بنابراین ایران باید از فرصت همکاری با عمان بهره برده و راه را برای ورود فناوری به کشور هموار سازد. کشور در حال حاضر در شرایط تحریمی به سر می‌برد و فرصت همکاری با کشورهایی نظیر عمان می‌تواند مناسب‌ترین گزینه برای حضور در عرصه بین الملل تلقی شود.

سال ۲۰۱۷ شرکت بریتیش پترولیوم و شرکت نفت دولتی عمان برای گسترش اکتشاف و تولید مشترک در فاز دوم توسعه میدان گازی خزان به توافق رسیدند. هزینه کل این پروژه 16 میلیارد دلار برآورد شد. کار شرکت بریتیش پترولیوم در این کشور‌ آغاز شد و همواره ذخایر جدید گازی در این منطقه کشف می‌شود.خبرگزاری عمان به نقل از محمد بن حمد الرمحی، وزیر انرژی و معادن عمان، اخیرا اعلام کرد: کشفیات تازه در حوزه نفت و گاز صورت گرفته است. این اکتشافات در زمینه نفت منجر به افزایش ۵۰ تا صدهزار بشکه‌ای تولید در دو سه سال آینده می‌شود.

الرمحی خاطر نشان کرد: عمان در حال حاضر ۵.۲ میلیارد بشکه ذخایر نفت و ۲۴ تریلیون فوت مکعب ذخایر گازی دارد. برنامه‌های اکتشاف و توسعه میادین نفت وزرات انرژی و معادن ادامه دارد.

برای مطالعه بیشتر در این زمینه خبر نفت 100 سال است که در سفره مردم دیده می‌شود را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.