کد مطلب: ۳۱۰۳۹۲

تورم مثبت در ۱۰ گروه خوراکی

تورم مثبت در ۱۰ گروه خوراکی

گزارش خرده‌فروشی هفته منتهی به ۱۳ مهر‌ماه نشان می‌دهد که در تمام گروه‌های خوراکی به جز میوه‌های تازه تورم هفتگی مثبت ثبت شده است.

گزارش خرده‌فروشی هفته منتهی به ۱۳ مهر‌ماه نشان می‌دهد که در تمام گروه‌های خوراکی به جز میوه‌های تازه تورم هفتگی مثبت ثبت شده است. نگاهی به روند افزایش قیمت لبنیات و روغن نشان می‌دهد که این دو گروه بیشترین رشد قیمتی را از ابتدای سال گذشته تا هفته مورد بررسی ثبت کرده‌اند. تورم هفتگی گروه لبنیات حدود ۳ درصد و تورم هفتگی گروه روغن ۳/ ۶ درصد بوده است.

آثار افزایش قیمت دلار بر قیمت روغن

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی گزارش خرده‌فروشی هفته منتهی به ۱۳ مهر‌ماه سال‌جاری را منتشر کرد. براساس آمار منتشر شده در هفته مذکور، از میان ۱۱ گروه خوراکی منتخب، ۱۰ گروه تورم مثبت و تنها یک گروه تورم منفی را ثبت کرده‌اند. نکته قابل‌تامل آمار منتشر شده، تورم مثبت بالای یک درصد ۷ گروه خوراکی در هفته مورد بررسی بوده است.

آمار منتشر شده نشان می‌دهد که گوشت مرغ با تورم هفتگی ۳/ ۸ درصد بیشترین افزایش قیمت را به خود اختصاص داده است. براساس آمار این گزارش هر کیلو مرغ به‌طور متوسط به قیمت ۹۵۰۰ تومان عرضه شده است که به نسبت هفته گذشته حدود ۷۵۰ تومان افزایش قیمت داشته است.

گروه روغن نیز در هفته مورد بررسی افزایش قیمت ۳/ ۶ درصدی را تجربه کرده است. بررسی روند قیمتی این گروه نشان می‌دهد که تورم هفتگی در این ابعاد تقریبا بی‌سابقه بوده است. گروه روغن که در سال گذشته تقریبا نوسان قیمتی را تجربه نکرده بود، از ابتدای امسال ۵ بار تورم هفتگی بالای یک درصد را ثبت کرده است.

براساس آخرین گزارش بانک مرکزی، هر حلب حدود ۵ کیلوگرمی روغن نباتی جامد به‌طور متوسط به قیمت ۳۶ هزار تومان عرضه شده است که به نسبت هفته گذشته خود ۵/ ۱۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

هر لیتر روغن نباتی مایع نیز در هفته گذشته با افزایش قیمت ۸/ ۴ درصدی مواجه بود و به قیمت ۶۵۰۰ تومان عرضه شد. آمارها نشان می‌دهد که بیش از ۹۰ درصد نیاز کشور به روغن از طریق واردات تامین می‌شود و کاهش میزان واردات روغن خام مورد نیاز کارخانه‌های روغن نباتی تا ۵۳ درصد، باعث کاهش تولید روغن خوراکی به‌صورت محسوس شده است؛ به‌طوری‌که بازار با کمبود عرضه مواجه شده است. از سوی دیگر در این صنعت مانند صنایع دیگر کشور، افزایش قیمت بسته‌بندی توسط پتروشیمی‌ها سبب کاهش حاشیه سود و افزایش قیمت محصولات روغنی شده است.

در هفته دوم مهرماه، قیمت تخم مرغ نیز با افزایش مواجه بود. براساس آمار رسمی، هر شانه حدود ۲ کیلوگرمی تخم مرغ به قیمت ۱۸ هزار و ۷۰۰ تومان عرضه شد که به نسبت هفته قبل خود رشد قیمتی ۳/ ۴ درصد را ثبت کرد.

تورم قیمتی در پیاز و سیب‌زمینی

آمار بانک مرکزی در هفته منتهی به ۱۳ مهرماه نشان می‌دهد گروه سبزی‌های تازه با تورم هفتگی ۶/ ۳ درصد مواجه بوده است. در این گروه قیمت سیب‌زمینی همچنان افزایش پیدا کرده؛ به‌طوری‌که به نسبت آمار منتشر شده در هفته نخست مهرماه تورم ۲/ ۲۸ درصدی را ثبت کرده است. براساس این آمار قیمت سیب‌زمینی در یک ماه منتهی به ۱۳ مهرماه بیش از ۳/ ۷۳ درصد افزایش پیدا کرده است.

در این گروه آمار‌ها نشان می‌دهد قیمت پیاز نیز با افزایش روبه رو بوده است. تورم هفتگی پیاز در هفته دوم مهر، ۲۲ درصد بوده است. اما در مقابل از رشد قیمتی گوجه‌فرنگی کاسته شده است. هر کیلو گوجه‌فرنگی به قیمت ۵ هزار تومان در شهر تهران عرضه شده است که تورم هفتگی منفی ۹/ ۷ درصد را ثبت کرده است.

گروه لبنیات نیز در هفته منتهی به ۱۳ مهر تورم ۹/ ۲ درصد را تجربه کرده است. در این گروه تورم هفتگی در این مقیاس از دی‌ماه سال گذشته تاکنون بی‌سابقه بوده است. براساس این گزارش شیر پاستوریزه در هفته مذکور ۲/ ۴ درصد افزایش قیمت را ثبت کرده است. قیمت هر لیتر شیر پاستوریزه ۳۵۰۰ تومان ثبت شده که به نسبت هفته قبل از آن تقریبا ۲۰۰ تومان افزایش داشته است.

هر بسته پنیر پاستوریزه نیز به قیمت ۷۵۰۰ تومان عرضه شده که به تورم هفتگی ۶/ ۳ درصد را ثبت کرده است. ماست پاستوریزه نیز افزایش قیمت ۵/ ۳ درصدی را تجربه کرد و هر کیلوی آن به قیمت ۶ هزار تومان رسید. در این گروه تنها قیمت کره پاستوریزه تغییری نداشته است. افزایش قیمت در گروه لبنیات که یکی از گروه‌های خوراکی ضروری سبد خانوارها است، به‌دلیل افزایش قیمت در نهاده‌های دامی وارداتی و افزایش قیمت محصولات بسته‌بندی توسط شرکت‌‌های پتروشیمی بوده است.

آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد قیمت گروه برنج و گروه حبوبات در هفته مورد بررسی به ترتیب تورم ۴/ ۱ درصد و ۲/ ۱ درصد را ثبت کرده است. در اقلام گروه برنج، برنج داخله درجه یک افزایش قیمت ۶/ ۱ درصدی را تجربه کرد و هر کیلوی آن به قیمت ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان رسید.

برنج داخله درجه دو نیز تورم هفتگی ۳/ ۰ درصدی را تجربه کرد و قیمت هر کیلوی آن حدودا ۱۰ هزار و ۴۰۰ تومان رقم خورد. اما در مقابل برنج وارداتی غیرتایلندی در هفته مذکور تغییرات قیمتی قابل‌ملاحظه‌ای نداشته است.در گروه حبوبات، بیشترین افزایش قیمت به لوبیای سفید تعلق داشت که در یک هفته ۱/ ۵ درصد به قیمت آن افزوده شد. لوبیا چشم‌بلبلی نیز تورم هفتگی ۴ درصدی را تجربه کرد اما لپه، نخود، عدس و لوبیا چیتی تورم هفتگی زیر یک درصد را ثبت کرده‌اند.

سه گروه خوراکی با تورم مثبت زیر یک‌درصد

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که در هفته منتهی به ۱۳ مهرماه، قیمت سه گروه چای، قند و شکر و گوشت قرمز تغییراتی در حد ۴/ ۰درصد، ۱/ ۰ درصد و ۱/ ۰ درصد داشته‌اند. براساس این گزارش هر بسته نیم کیلویی چای خارجی به قیمت ۲۹ هزار تومان به فروش رسیده است. هر کیلو قند نیز به قیمت ۵۱۰۰ تومان عرضه شده و هر کیلو شکر حدودا ۴۲۰۰ تومان قیمت خورده است.

در گروه گوشت قرمز نیز گوشت گوساله و گاو بی‌استخوان تورم هفتگی یک درصد را ثبت کرده است.در مقابل گوشت گوسفند کاهشی در حدود ۱/ ۰ درصد را ثبت کرده است. در این گروه تفاوت قیمت گوشت گاو و گوسفند معنادار شده است؛ به‌طوری‌که هر کیلو گوشت گاو حدودا ۶۶ هزار و ۹۰۰ و هر کیلو گوشت گوسفند حدودا ۶۳ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده است. در واقع هر کیلو گوشت گاو حدودا ۳ هزار تومان گران‌تر از گوشت گوسفند است.

کاهش قیمت در گروه میوه‌ها

در هفته منتهی به ۱۳ مهرماه سال‌جاری، گروه میوه‌های تازه تنها گروهی بود که تورم هفتگی منفی را تجربه کرد. در این گروه نارنگی با تورم منفی ۵/ ۱۲ درصد بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرد و هر کیلو این محصول به قیمت ۷۹۰۰ تومان عرضه شد.در هفته مذکور قیمت سیب زرد نیز ۷ درصد کاهش را تجربه کرد. در مقابل هر کیلو طالبی به قیمت ۴۵۰۰ تومان به فروش رسید و تورم هفتگی ۲/ ۱۰ درصد را ثبت کرد. در مجموع گروه میوه‌های تازه تورم منفی ۲/ ۱ درصد را ثبت کرده است.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.