کد مطلب: ۶۱۸۸۹۱

پیش‌بینی تورم و رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۲/ شرایط بهتر می‌شود؟

پیش‌بینی تورم و رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۲/ شرایط بهتر می‌شود؟

بررسی شرایط بازارهای معاملاتی در سطح جهان نشان می‌دهد که هنوز مسیر اصلی اقتصاد در سال ۲۰۲۲ برای معامله‌گران به‌صورت کامل شفاف نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آیا می‌توان مسیر اصلی اقتصاد در سال ۲۰۲۲ را پیش‌بینی کرد؟

آنطور که دنیای اقتصاد گزارش داده، بیت‌کوین در روز سه‌شنبه تلاش‌هایی را برای عبور از کانال ۴۲ هزار دلار آغاز کرده بود که ناکام ماند و روز چهارشنبه به محدوده کانال ۴۱ هزار دلار بازگشت. در بازارهای سهام آمریکا نیز همچنان سایه افزایش نرخ بهره سنگینی می‌کند.

نوسانات این بازارها و وجود روند خنثی در آنها نشان می‌دهد که تقریبا تعادل نسبی بر بازار حاکم است. این تعادل به سبب نظرات ضد و نقیضی است که در خصوص اتفاقات و سیاست‌های احتمالی سال ۲۰۲۲ مطرح می‌شود. برخی نظریات حاکی از ادامه رشد تورم است و برخی معتقدند که تورم کاهش خواهد داشت. در خصوص رشد اقتصادی نیز احتمالا رفتار بازارها در سطح جهان نسبت به سال ۲۰۲۱ متفاوت‌تر خواهد بود. در ادامه برخی سناریوهای احتمالی تورم و رشد در سال ۲۰۲۲ بررسی خواهد شد.

تورم چگونه خواهد بود؟

تورم تقریبا بزرگ‌ترین دغدغه اقتصاد جهانی و سیاستگذاران آن است. در سال ۲۰۲۱ اقتصاد آمریکا تورم ۷ درصدی را تجربه کرد. باتوجه به اینکه آمار تورم همه کشورها هنوز اعلام نشده، تورم جهانی سال ۲۰۲۱ مشخص نیست، ولی پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که احتمالا در سطح جهان شاهد تورم ۳۵/ ۴ درصدی باشیم.

اُمیکرون و عواقب نامشخص آن مهم‌ترین عاملی است که پیش‌بینی‌ها در خصوص آینده تورم را سخت‌تر از گذشته کرده است. استیو هانکه، استاد اقتصاد دانشگاه جانز هاپکینز معتقد است که تورم در آمریکا تا سال ۲۰۲۴ ادامه‌دار خواهد بود و در محدوده‌ای بین ۶ تا ۹ درصد نوسان خواهد داشت.

بر خلاف استیو هانکه، عده‌ای از تحلیلگران مانند تحلیلگران UBS معتقدند که دولت‌ها می‌توانند با سیاست‌های خود تورم را کنترل کنند. براساس پیش‌بینی این تحلیلگران در صورت وقوع برخی شرایط، احتمالا تورم در سال ۲۰۲۲ کاهشی خواهد بود.

بر اساس نظرات این گروه، با توجه به بهبود جهانی شرایط کرونا و بازگشت بسیاری از افراد به کارهای خود، زنجیره تامین کالاها که به سبب شیوع کرونا با آسیب جدی مواجه شده بود بهبود یابد. این موضوع می‌تواند عرضه و تقاضای جهانی کالا را به سمت توازن هدایت کند. این تحلیلگران انتظار دارند که قیمت حامل‌های انرژی در سال ۲۰۲۲ به ثبات برسند.

بر اساس پیش‌بینی‌های ارائه شده احتمالا حامل‌های انرژی در پایان ربع اول سال ۲۰۲۲ به اوج خود رسیده و پس از آن با کاهش قیمت تا انتهای سال ۲۰۲۲ همراه باشند.

همچنین احتمالا تا پایان سال ۲۰۲۲ شاهد ۵/ ۴ درصد افزایش دستمزدها در آمریکا باشیم درحالی که این رقم برای سال ۲۰۲۱ معادل ۷/ ۴ درصد بود. این موضوع نشان می‌دهد سرعت تقاضای افزایش دستمزدها کاهش داشته است. اما اثرات بازار کار به همین‌جا ختم نمی‌شود.

کشورهای درحال توسعه رشد اقتصادی دارند؟

بر اساس پیش‌بینی تحلیلگران موسسه UBS، رشد اقتصادی احتمالا تا میانه سال ۲۰۲۲ ادامه یابد و پس از آن، کمی از سرعت خود بکاهد. بر اساس پیش‌بینی‌های این گروه احتمالا رشد GDP جهانی از ۶ درصد در انتهای سال ۲۰۲۱ به ۷/ ۴ درصد در انتهای سال ۲۰۲۲ برسد.

رشد اقتصاد‌ی جهانی نیز در دو نیمه سال ۲۰۲۲ رفتار متفاوتی خواهد داشت. در نیمه اول سال ۲۰۲۲ احتمالا بازارهای کشورهای توسعه‌یافته رشد اقتصادی خوبی را تجربه کنند و در نیمه دوم بازارهای کشورهای درحال توسعه رشد اقتصادی بهتری را نسبت به بازارهای کشورهای توسعه‌یافته تجربه کنند.

بر اساس پیش‌بینی این گروه، در سال ۲۰۲۲ GDP در ناحیه اروپا ۸/ ۴ و در آمریکا ۲/ ۴ درصد رشد خواهند داشت. درحالی که آسیا (به‌جز ژاپن) ۷/ ۵ درصد و چین به تنهایی ۳/ ۵ درصد رشد GDP را تجربه خواهند کرد.

آخرین اخبار اقتصاد کلان را در صفحه اقتصاد کلان تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.