کد مطلب: ۷۳۷۹۸۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ایران چگونه دهمین خودروساز جهان شد؟/ سایپا و ایران خودرو بالاتر از فرانسوی‌ها!

ایران چگونه دهمین خودروساز جهان شد؟/ سایپا و ایران خودرو بالاتر از فرانسوی‌ها!

برخی رسانه‌های نزدیک به دولت با استناد به آمار انجمن تولیدکنندگان خودرو در اروپا مدعی حضور ایران در جایگاه دهم تولید خودرو در جهان شده‌اند. اما آیا این موضوع صحت دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، کیفیت پایین محصولات یکی از انتقادات همیشگی وارد بر خودروسازی ایران است. با این حال برخی رسانه‌های نزدیک به دولت مدعی‌اند که در آماری جدید ایران رتبه دهم در تولید خودرو دنیا را کسب کرد.

این آماری است که انجمن تولیدکنندگان خودرو در اروپا منتشر کرده است. طبق این اطلاعات، ایران سهم ۱.۹ درصدی از کل تولید خودروهای سواری دنیا طی ۹ ماهه امسال داشته و اکنون دهمین تولیدکننده بزرگ این نوع خودروها در جهان شناخته می‌شود.

طبق آماری که تحلیل بازار منتشر کرد، ایران در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر سال قبل ۷۲۳ هزار و ۷۲۶ دستگاه خودرو سواری تولید کرده بود، اما در مدت مشابه امسال تولید خودروهای سواری در ایران با رشد ۳۱.۲ درصدی مواجه شده است.

در این بین، باید به این نکته توجه کرد که چگونه کشورهایی که در صنعت خودروسازی پیشرفته هستند، تعداد تیراژ آن‌ها کمتر از ایران است؟

طبق این آمارها تولید خودرو در ایران حتی از فرانسه که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودرو در جهان است نیز بیشتر است.

سال گذشته ایران در پله سیزدهم این رده‌بندی قرار داشت. اما امسال توانست رتبه دهم را بین کشورهای خودروساز جهان کسب کند.

از سال گذشته و با روی کار آمدن مدیران عامل جدید در شرکت‌های خودروساز دولتی، تمرکز آن‌ها بر افزایش تیراژ بود تا کیفیت خودرو.

خودروسازان و وزارت صمت همواره وعده افزایش تولید خودرو و تامین نیازهای بازار را به مردم می‌دهند. اما کمتر پیش می‌آید که صحبتی در رابطه با افزایش کیفیت محصولات ایرانی زده شود.

به نظر می‌رسد خودروسازان بزرگ در جهان به‌دلیل ترس از دست دادن بازارهای جهانی و مشتریان خود، بیشتر از خودروسازان ایرانی به کیفیت اهمیت می‌دهند.

18 2

افزایش تولید خودرو در زمان بحران

در این میان، این مسئله مطرح می‌شود که چگونه تولید خودرو در ایران بیشتر از کشورهایی است که قطب خودروسازی جهان محسوب می‌شوند؟

با شیوع کرونا و آغاز پاندمی، صنعت خودروسازی در جهان با بحران سختی مواجه شد.

در این زمان، تولید خودرو توسط بزرگ‌ترین و قدرتمندترین خودروسازان جهان نیز بشدت کاهش یافت. چراکه این شرکت‌ها در آن زمان با یک‌سوم ظرفیت خود مشغول به کار بودند. اما در ایران شیوه کار خودروسازان متفاوت بود و با تمام ظرفیت به فعالیت خود ادامه می‌دادند.

البته اکنون نیز که دوران پاندمی به پایان رسیده، خودروسازان در جهان همچنان با مشکلات تولید همراه هستند و تولید خودرو در سطح جهانی کاهش یافته است. این بحران در جهان به مرحله‌ای رسیده است که خریداران خودروها باید ماه‌ها در صف انتظار خرید خودرو بایستند تا در نهایت بتوانتد خودرو موردنظر خود را خریداری کنند.

اما اینکه خودروسازان ایرانی چگونه توانستند به‌رغم بحران‌های جهانی افزایش تولید داشته باشند جای پرسش دارد!

افزایش تولید خودرو در ایران در شرایطی است که خودروسازان علت افزایش قیمت محصولات‌شان را افزایش نرخ دلار می‌دادند و ادعا می‌کنند با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، هزینه تمام‌شده خودروها بیش از پیش با افزایش همراه شده است.

هم‌زمان با این ادعاها، خودروسازان ایرانی مطرح می‌کنند که بحران‌های جهانی صنعت خودرو به ایران نرسیده است و خودروسازان از این فرصت نهایت استفاده را می‌برند. اما بر همگان واضح است که صنعا خودروسازی ایران، خود درگیر بحران‌های جدی‌تر از کاهش تولید است و به گفته کارشناسان، این صنعت در ایران به ورشکستگی کامل رسیده است و ادامه حیات این شرکت‌ها تنها زیان‌دهی را بیشتر می‌کند.

برای مطالعه بیشتر، خبر شگرد جدید برای افزایش قیمت خودرو / «جا لیوانی» بهانه‌ای برای گران کردن کوییک را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سایپاوایران خودرو بروند دوچرخه ۲۸ هندی تولید کنند بهتراست ورشکست نشوند

  • ناشناس

    سلام وقت بخیر ممنون از زحماتتون
    خط سوم از آخر، صنعا به جای صنعت نوشته شده است.

  • ناشناس

    تخ خب این همه ماشین کجاست؟

  • ناشناس

    ممکنه دهمین کشور باشیم و مثلا دویستمین شرکت.