کد مطلب: ۱۷۶۸۷۸

ثبت رکورد بالاترین قیمت سبد نفتی اوپک

ثبت رکورد بالاترین قیمت سبد نفتی اوپک

قیمت سبد نفتی اوپک پس از توقف فعالیت یک خط لوله مهم صادرات نفت در جهان، با 81 سنت افزایش به 62.75 دلار در هر بشکه رسید که بالاترین رقم از رکورد ماه می 2015 به‌شمار می‌رود.

قیمت سبد نفتی اوپک پس از توقف فعالیت یک خط لوله مهم صادرات نفت در جهان به 62.75 دلار در هر بشکه افزایش یافت که بالاترین رقم از ماه می 2015 به‌شمار می‌رود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در آخرین به‌روز رسانی سایت خود اعلام کرد، هر بشکه سبد نفتی این سازمان، سه‌شنبه 21 آذر 1396 با 81 سنت افزایش نسبت به قیمت روز پیش از آن 62.75 دلار در هر بشکه فروخته شد.

به این ترتیب، رکورد بالاترین قیمت سبد نفتی اوپک در سال 2017 شکسته شد. پیش از این، رکورد قیمت این نوع نفت سه‌شنبه 16 آبان شکسته شده و به 62.07 دلار در هر بشکه رسیده بود که بالاترین رقم از ماه می 2015 به شمار می‌رود.

سبد نفتی اوپک دوشنبه گذشته (20 آذر) بشکه‌ای 61.94 دلار معامله شده بود.

به دنبال توافق کشورهای عضو اوپک و تولیدکنندگان نفت غیراوپکی در ژانویه 2017 برای کاهش تولید، عرضه نفت در بازار کاهش یافت و به دنبال آن قیمت نفت با افزایش روبه‌رو شد. با تمدید این توافق تا پایان سال 2018 در روز پنج‌شنبه 9 آذر، دوباره قیمت این کالای اساسی افزایش یافت اما به 64 دلار نرسید، هرچند که به آن نزدیک شد. سبد نفتی اوپک نیز افزایش یافت اما به 62 دلار در هر بشکه نرسید.

پس از آن، در میان کش و قوس کاهش تولید اوپک و افزایش تولید نفت شیل آمریکا، قیمت نفت در جهان کاهش یافت اما از 60 دلار پایین‌تر نیامد و به تبع آن نیز قیمت سبد نفتی اوپک نیز با کاهش‌هایی همراه شد.

اما روز گذشته در میان کاهش تولید اوپک که عرضه نفت در بازار را کم کرده است، فعالیت خط لوله فورتیز نورث‌سی، یکی از مهم‌ترین خط لوله‌های انتقال نفت از دریای شمال به بازار بر اثر کشف یک شکاف متوقف شد. اوپراتور این خط لوله اعلام کرد فعالیت این خط لوله برای تعمیر به مدت چند هفته متوقف خواهد شد.

این خط لوله، بزرگ‌ترین خط لوله انگلیس با ظرفیت 450 هزار بشکه در روز است که با توقف فعالیت آن، شرکت‌های بی‌پی و رویال داچ شل نیز تولید نفت خود در میادین دریای شمال را نیز متوقف کردند.

این امر موجب شد تا قیمت نفت برنت در روز گذشته برای نخستین بار در 2 سال و نیم گذشته به بالای 65 دلار در هر بشکه برسد و رکورد بالاترین قیمت سبد نفتی اوپک در سال 2017 نیز شکسته شود.

قیمت نفت برنت پس از اینکه در ساعات پایانی دیروز به علت برداشت سود سرمایه‌گذاران کاهش یافته بود، امروز با انتشار گزارشی در مورد کاهش ذخایر نفت آمریکا افزایش یافت و به مرز 64 دلار در هر بشکه رسید.

سبد نفتی اوپک متشکل از نفت صحرای الجزایر، نفت اورینت اکوادور، نفت سنگین ایران، نفت سبک بصره عراق، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت موربان امارات و مِرِی ونزوئلا است.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.