کد مطلب: ۵۵۷۲۰۹

ثبت نام خودرو را به نهادی غیر از خودروسازان واگذار کنید

ثبت نام خودرو را به نهادی غیر از خودروسازان واگذار کنید

مدیرمسئول و سردبیر پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین» خطاب به دولت جدید پیشنهادی برای بهبود روند ثبت نام خودرو در طرح‌های فروش و پیش‌فروش مطرح کرد.

سید محمدعلی شبیری با بیان اینکه در چند سال اخیر، مشتریان در ثبت نام‌های اینترنتی خودروسازان با مشکلاتی روبرو می شوند گفت: اکثر ثبت نام‌های اینترنتی خودرو با حواشی همراه است و در برخی موارد حتی صدای نمایندگان مجلس را نیز درآورده و کار به تذکر کتبی هم رسیده است.

وی افزود: اگر اختلاف قیمت محصولی که توسط شرکت خودروساز به صورت اینترنتی عرضه می‌شود با بازار آزاد زیاد باشد قطعاً به دلیل ورود تعداد زیاد کاربران به سایت، در همان ثانیه‌های اول یا سایت از دسترس خارج می‌شود یا ظرفیت تکمیل می‌شود.

شبیری ادامه داد: اصلی‌ترین ابهامی که در ذهن خریداران هنگام روبرو شدن با پیغام تکمیل ظرفیت در ثانیه‌های اول ایجاد می‌شود، اختصاص سهمیه به نمایندگان شرکت‌های خودروساز است و این موضوع را عامل موفق نشدن خود در ثبت نام‌های اینترنتی می‌دانند. البته معمولاً شرکت‌ها بعد از هر فروش اینترنتی اعلام می کنند که روند ثبت نام بدون مشکل انجام شده است و حتی مصاحبه‌هایی هم با مشتریانی که موفق به ثبت نام شده‌اند، انجام می‌دهند. اما بازهم نمی‌توانند خیلی از کسانی که در این مسابقه پیروز نشده‌اند را قانع کنند.

این سردبیر مطبوعات با بیان اینکه شرکت‌های خودروساز قاطعانه هرگونه اختصاص سهمیه به نمایندگان خود یا وابستگان را تکذیب می‌کنند، اظهار کرد: پیگیری ارتباط داشتن یا نداشتن اشخاص موفق در ثبت نام‌های اینترنتی با شرکت‌های عرضه کننده کار دشوار و حتی امکان‌ناپذیر است؛ البته در ۲ سال اخیر با لحاظ کردن شرایط سخت ثبت نام شامل قرعه‌کشی، بررسی کد ملی و نداشتن پلاک فعال و از همه مهم‌تر غیرقابل انتقال بودن سند خودروها تا حدودی جلوی دلال‌بازی گرفته شده است.

وی با تاکید بر اینکه اقدامات صورت گرفته در چند سال اخیر باز هم نتوانسته است به صورت کامل مانع ایجاد ابهامات شود، افزود: پیشنهاد می‌شود دولت جدید اختیار ثبت نام‌های اینترنتی را از شرکت‌های خودروساز گرفته و در اختیار یک نهادی حتی خارج از وزارت صمت دهد.

شبیری افزود: پیشنهاد واگذاری فرآیند ثبت نام خودرو به نهادی دیگر به معنای انتقال تمام اختیارات نیست؛ برای مثال بیشتر از ۳۰ سال است که ثبت نام تمامی آزمون‌ها شامل کنکورهای ورودی دانشگاه‌ها، دانشگاه‌های افسری، وکالت، قضاوت، استخدامی کشور و … بر عهده سازمان سنجش آموزش کشور است و این نهاد فقط کار دریافت مدارک، ثبت نام، برگزاری آزمون، اعلام نتایج و نهایتاً معرفی افراد قبول شده و مدارکشان به نهاد مربوطه را انجام می‌دهد.

مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی « خبرماشین » ادامه داد: فرض کنید تمامی فرآیند ثبت نام خودرو به یک سازمان مستقل واگذار شود و خودروسازان تاریخ تحویل، ظرفیت، قیمت و شرایط فروش خود را به آن نهاد اعلام و نهایتاً پس از اتمام کار، اطلاعات خریداران به شرکت خودروساز ارسال شود و عملاً خودروسازان هیچ دخل و تصرفی در امور ثبت نام نداشته باشند.

وی در پایان تاکید کرد: البته مطالب فوق به معنای تایید تخلف در ثبت نام‌های اینترنتی نیست اما به منظور ابهام‌زدایی از اذهان خریداران این پیشنهاد داده شده است. همچنین بهتر است صفر تا صد فرآیند ثبت نام به شیوه پیشنهادی با حضور نمایندگانی از نهادهای نظارتی انجام پذیرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    در خارج از کشور چه کشورهای سازنده خودرو و چه کشورهای مصرف‌کننده، مردم براحتی خودرو دلخواه خود را انتخاب و با قیمت منصفانه خرید می‌کنند، مسئولین بی‌سواد و نالایق ایران عزیز ما را در دنیا خوار و خفیف کرده و ادعای پیشرفت هم دارند، همه مسئولین در انحصار خودروسازان منافع شخصی دارند، به همین دلیل اجازه ورود خودروسازان خارجی را بصورت مستقل برای تولید در ایران نمی‌دهند، حالا که می‌دانیم دولت‌ها شریک دزد هستند و رفیق قافله، چرا خودمان برعلیه این ظلم متحد نشویم؟، لیاقت ایرانی بنز و…… است.