کد مطلب: ۶۹۵۹۰۲

آخرین اخبار مذاکرات احیای برجام/ کمالوندی: خواسته‌های آژانس زیاده‌خواهانه است

آخرین اخبار مذاکرات احیای برجام/ کمالوندی: خواسته‌های آژانس زیاده‌خواهانه است

مذاکرات احیای برجام در حالی به مراحل سرنوشت‌ساز رسیده که رسیدن به خط پایان و توافق نهایی معطل تصمیم‌های سیاسی غرب بویژه ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف نقض کننده توافق سال ۹۴ است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بهروز کمالوندی در خصوص خواسته‌های بیشتر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران تصریح کرد: این خواسته‌ها زیاده‌خواهی محسوب می‌شود.

به نقل از شفقنا ، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه رابطه کشورمان با آژانس رابطه تعریف شده‌ای است، گفت: در حال حاضر این رابطه بر اساس پادمان است. وقتی از پادمان سخن می‌گوییم به این معنی است که حسابرسی مواد هسته‌ای صورت می‌گیرد به این ترتیب که ایران اعلام می‌کند چه میزان مواد هسته‌ای در چه نقاطی دارد و با آن‌ها چه کارهایی انجام می‌دهد.

وی با اشاره به این موضوع که کشورها رابطه دیگری نیز با آژانس بر اساس پروتکل الحاقی دارند، اظهار کرد: بر اساس این رابطه، کشورها بخشی از تجهیزاتی که در ارتباط با غنی سازی است را در نظارت آژانس بین المللی اتمی قرار می‌دهند که ایران نیز چنین کاری را انجام می‌دهد.

ایران صرفا تبادل پادمانی را اجرا می‌کند

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفتگو، افزود: علاوه بر موارد ذکر شده، در موضوع برجام یکسری نظارت‌های بیشتر نیز وجود داشته است، اما امروز به دلایل مختلف ایران صرفا تبادل پادمانی را اجرا می‌کند و در واقع فقط حسابرسی مواد هسته‌ای صورت می‌گیرد.

وی از خواسته‌های بیشتر آژانس از ایران گفت و در عین حال تصریح کرد: این خواسته‌ها زیاده خواهی محسوب می‌شود، زیرا به دلیل تحریم‌ها این خواسته‌ها قابل اجرا نیستند.

طبق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران که مصوب مجلس شورای اسلامی است، قرار است آژانس بین المللی اتمی حداقل نظارت‌ها و در حد پادمانی باشد. البته اگر غربی‌ها تحریم‌ها را لغو کنند و به تعهدات خودشان باز گردند، ایران نیز به تعهداتی که ذیل برجام پذیرفته بود باز خواهد گشت.

کمالوندی با تصریح بر این اینکه ایران هیچ تعهد فرا پادمانی ندارد، ابراز کرد: ایران ۲۷ دوربین و یکسری تجهیزات از جمله وسایل اندازه گیری آنلاین غنی سازی را جمع کرده است. اگر طرف‌های مقابل به تعهدات خود بازگردند، این امکان وجود دارد این وسایل و دوربین‌ها مجددا کار خود را آغاز کنند.

وزیر کشور: در مذاکرات از خواسته‌های مردم کوتاه نمی‌آییم

وزیر کشور تأکید کرد: امروز دولت سیزدهم با قدرت در حال مذاکره است و از خواسته‌های مردم کوتاه نمی‌آید، مسائل مردم را هم با توافق نامناسب گره نمی‌زند.

به نقل از تسنیم ، وزیر کشور اقتدار را دومین مورد مدنظر دولت سیزدهم دانست و افزود: در یک دوره‌ای امنیت ما به‌غیر از بخش نظامی دچار خدشه شده بود و برجام مصداقی برای فقدان اقتدار کافی بود اما امروز دولت سیزدهم با قدرت در حال مذاکره است و از خواسته‌های مردم کوتاه نمی‌آید، مسائل مردم را هم با توافق نامناسب گره نمی‌زند.

سخنگوی کاخ سفید: اگر ایران آماده انجام تعهدات خود باشد ما نیز آماده‌ایم

سخنگوی کاخ سفید در حالیکه کشورش ناقض برجام بوده، بدون اشاره به خروج یکجانبه واشنگتن زیاده‌خواهی‌هایش مدعی شد اگر ایران آماده انجام تعهدات خود باشد، ما نیز آماده‌ایم.

به نقل از ایرنا ، کارین ژان پی یر سخنگوی کاخ سفید عصر دوشنبه به وقت محلی در نشستی خبری با ادعای اینکه واشنگتن از ابتدای مذاکرات وین، رویکرد اصولی داشته است، ادعا کرد اگر ایران آماده انجام تعهدات خود ذیل توافق هسته ای ۲۰۱۵ باشد ما نیز این کار را انجام خواهیم داد.

سخنگوی کاخ سفید با بیان اینکه آمریکا پاسخ خود را به نظرات درخواست‌های ایران درباره پیشنهادات اتحادیه اروپا ارائه کرده است، تاکید کرد بصورت علنی مذاکره نمی‌کنیم و با اتحادیه اروپا در ارتباط هستیم.

پیش از این نیز جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز گفت: آمریکا به احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با ایران نزدیک‌تر شده است.

وی بدون اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد، اگر ایران به توافق (هسته‌ای) بازگردد، دروازه‌ها برای صادرات بیشتر نفت این کشور باز می‌شود. اگر همه چیز درست شود، این گشایش‌ها به مرور انجام خواهد شد.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد و این مذاکرات پس از چهار روز ۱۷ مرداد ماه با بازگشت هیات‌ها به پایتخت‌ها پایان یافت.

برگزاری این دور از مذاکرات در پی آن صورت گرفت که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزنامه فایننشال‌تایمز ادعا کرد بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که شامل راهکارهای به روز درباره رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

جمهوری اسلامی ایران ۲۵ مرداد (۱۶ آگوست) نظرات و درخواست‌های خود را درباره پیشنهادات اتحادیه اروپا درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین ارسال کرد و آمریکا پس از بیش از یک هفته از آن در دوم شهریور ماه (۲۴ آگوست) نظر خود را در این باره به اتحادیه اروپا ارائه کرد.

در پی پایان یافتن این دور از مذاکرات، مقامات آمریکایی و اتحادیه اروپا ادعا کردند که متن نهایی به همه طرف‌ها ارائه شده که قابل تغییر نخواهد بود و بایستی یا پذیرفته شود و یا شکست مذاکرات اعلام شود که این این ادعا از سوی مقام وزارت خارجه ایران رد و اعلام شد که با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن توافق در وین سخن بگوییم.

تا زمانی که در مورد همه مسائل توافق نشود، توافقی وجود نخواهد داشت

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز اعلام کرد که توافقی (در مورد مذاکرات هسته‌ای) بدست نیامده است زیرا تا زمانی که در مورد همه مسائل توافق نشود، توافقی وجود نخواهد داشت.

گفتگوها در حالی به مراحل سرنوشت‌ساز رسیده که رسیدن به خط پایان و توافق نهایی معطل تصمیم‌های سیاسی غرب بویژه ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف نقض کننده توافق سال ۹۴ است.

هیات جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که لازمه رسیدن به توافق، پایدار بودن رفع تحریم‌ها به نحوی تضمین شده است و اینکه موضوعی نباید به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی بماند و به دنبال توافقی است که در آن انتفاع اقتصادی مردم تامین، تجارت خارجی ایران رفع و محدودیت‌های غیرقانونی فروش نفت برداشته شود.

از این منظر، اگر طرف مقابل مطالبات منطقی ایران و الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکاء را بپذیرد، توافق نهایی حاصل خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • پیمان

    وقتی پاسکاری توپ در میدان ها تموم بشه ملت ایران یه نفسی می کشند از این مسابقه چندین ساله که فقط رنج بردند و خسته شدند

  • ناشناس

    خواسته آژانس : مقدار غنی سازی رو به سال 94 برگردانکجاش زیاده خواهانه است ؟ اصلا برا چی مذاکره می‌کنی