کد مطلب: ۳۸۶۶۷۳

عضو کمیسیون برنامه مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز:

مناطق آزاد کارایی جذب سرمایه‌ را از دست داده‌اند

مناطق آزاد کارایی جذب سرمایه‌ را از دست داده‌اند

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: در حال حاضر سرمایه‌گذاران خارجی به دلیل بلاتکلیفی شرایط ارزی و به ویژه تحریم‌ها خواهان سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران نیستند و این یک واقعیتی است که باید پذیرفت، بنابراین مناطق آزاد کارایی خود را در جذب سرمایه‌گذار خارجی از دست داده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی چندی پیش رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد مناطق آزاد کارایی خود را به ویژه در خصوص سرمایه‌گذاری خارجی از دست نداده‌اند که آمار و ارقام حاکی از آن است که به دلیل ضعف مدیریتی در مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی میزان صادرات مجدد از مناطق آزاد تجاری در سال‌های گذشته در مقایسه با حجم واردات به مناطق آزاد بسیار کم بوده است. کل صادرات مناطق آزاد در سال ٩٥ کمتر از ٣٥٠‌ میلیون دلار بوده که در مقایسه با صادرات ٤٠‌ میلیارد دلاری کل کشور در همین سال کمتر از یک درصد بوده است.

همچنین شواهد حاکی از آن است که شکل‌گیری مناطق آزاد نقش چشم‌گیری در افزایش اشتغال‌زایی در این مناطق نداشته است، به طوری که طبق آمار طی سال‌های۹۱ تا ۹۵ مجموع اشتغال در مناطق آزاد تجاری صنعتی حدود ۹۷ هزار شغل بوده که به‌ طور میانگین سالانه تنها حدود 19 هزار شغل ایجاد شده است.

سوالی که مطرح می‌شود این است که علی رغم اینکه مناطق آزاد تجاری صنعتی تاکنون نتوانسته‌ در ایجاد اشتغال پایدار و توسعه صادرات آن هم در شرایط تحریمی کشور نقش حائز اهمیتی داشته باشد و در مواردی رشد بیش از حد واردات یا به عبارتی قاچاق کالا از طریق مناطق آزاد اشتغال ساکنان مناطق بومی را هم با بحران مواجه کرده است، چه دلیلی وجود دارد که برخی مسئولان همواره خواهان افزایش تعداد مناطق آزاد تجاری صنعتی هستند؟

عزت‌الله یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: در حال حاضر سرمایه‌گذاران خارجی به دلیل بلاتکلیفی شرایط ارزی و به ویژه تحریم‌ها خواهان سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران نیستند و این یک واقعیتی است که باید پذیرفت.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مناطق آزاد تجاری صنعتی وابسته به سرمایه‌گذاری خارجی است. متاسفانه در حال حاضر شرایط برای سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد تجاری صنعتی مناسب نیست.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: علاوه بر اینکه سرمایه‌گذاران خارجی نگرانی بابت تحریم‌ها دارند که روز به روز شدید‌تر می‌شود، مبادلات اقتصادی ارزی برای این شرکت‌ها هم فراهم نیست، بنابراین مناطق آزاد کارایی خود را در جذب سرمایه‌گذار خارجی از دست داده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.