کد مطلب: ۷۶۱۰۳۰

براساس مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲:

بانک مرکزی جزئیات خطوط اعتباری خود را افشا می‌کند

بانک مرکزی جزئیات خطوط اعتباری خود را افشا می‌کند

یکی از اعضای کمیسیون تلفیق بودجه 1402 از تصویب مصوبه‌ای خبر داد که بانک مرکزی را موظف می‌کند که ماهانه جزئیات خطوط اعتباری خود را منتشر کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سال 1401 را می‌توان یکی از دشوارترین سال‌ها برای بانک‌ها دانست، چراکه وخامت وضعیت ناترازی بانک‌ها، سبب شد که بسیاری از آنها برای تامین نیازهای خود، دست به دامن بانک مرکزی شوند. این موضوع موجب شده که میزان استقراض بانک‌ها از شبکه بانکی به طور پیاپی رکوردشکنی کند.

به نظر می‌رسد که با بالا گرفتن استقراض‌ شبکه بانکی از بانک مرکزی، حساسیت مجلس شورای اسلامی روی این موضوع افزایش یافته است. به طوری که نمایندگان مجلس قصد دارند که در قانون بودجه سال 1402 بانک مرکزی را موظف کنند که به صورت ماهانه جزئیات خط اعتباری پرداخت‌شده به بانک‌ها را برای عموم افشا کند.

مجلس در مسیر شفاف‌سازی بانک مرکزی

روز گذشته علیرضا زندیان، نماینده مردم بیجار گروس در مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با ایبنا به مصوبه جدید کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون در سیستم بانک مرکزی نحوه و میزان ایجاد خط اعتباری جدید، اضافه برداشت، نوع و میزان وثایق دریافتی برای بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری غیر بانکی و.. به صورت سلیقه‌ای اجرا می‌شود.

این عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس همچنین اضافه کرد: سیستم ایجاد خط اعتباری و دریافت وثایق و … به بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی با مصوبه دیروز (سه‌شنبه) کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ قانونمند شده و مرجعی به‌عنوان شورای پول و اعتبار تشکیل و موارد مذکور در این شورا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی همچنین افزود: این اقدام کمیسیون تلفیق یک گام بلند در راستای شفاف‌سازی است. چراکه بانک مرکزی موظف می‌شود به صورت ماهانه میزان مانده خط اعتباری پرداخت شده به بانک‌ها و موسسات غیراعتباری غیربانکی را به تفکیک بانک و به همراه نرخ سود مدت بازپرداخت، وثیقه دریافتی و مقرره محاسباتی پرداخت خط اعتباری را در تارنمای خود، در دسترس عموم قرار دهد.

البته لازم به ذکر است که این مصوبه برای نهایی شدن باید در صحن علنی مجلس به تصویب نمایندگان رسیده و سپس از فیلتر شورای نگهبان نیز تایید شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.