کد مطلب: ۸۰۶۱۸۵

جزئیات سفر رئیسی به سوریه

جزئیات سفر رئیسی به سوریه

عباس گلرو گفت که سوریه سال‌های زیادی درگیر جنگ‌های تحملی بوده، اما اکنون با ثبات و امنیت رسیده و وقت آن است که ایران با تمرکز به همکاری‌های اقتصادی و تجاری به گسترش روابط با سوریه برسد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سفر آقای رئیسی به سوریه در حالی انجام شده که به گفته او اراده دو کشور بر توسعه روابط است و زمینه‌های بسیاری برای گسترش همکاری‌ها وجود دارد و گسترش روابط میان تهران و دمشق به نفع دو ملت و منطقه خواهد بود.

سفر سید ابراهیم رئیسی به سوریه در ادامه سیاست منطقه گرایی دولت سیزدهم است که پس از بهبود روابط ایران با عربستان سعودی و نیز بهبود روابط عربستان و سوریه اهمیتی دوچندان دارد. رئیسی در حالی مهمان «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه است که ۱۳ سال از آخرین حضور رئیس‌جمهوری از ایران در سوریه می گذرد و در حقیقت این سفر آن هم پس از حضور رئیس جمهور عراق و نیز اندکی پس از بهبود روابط با عربستان خود می‌تواند فصل جدیدی از مناسبات منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران باشد.

در این زمینه عباس گلرو نیز معتقد است که بعد از پایان و جنگ و بی ثباتی در سوریه امکان همکاری‌های اقتصادی و تجاری برای دو کشور فراهم خواهد شد. همچنین به گفته این نماینده مجلس رئیس جمهوری با ۱۰ توافقنامه‌ به سوریه سفر کرده است که قرار است به امضای طرفین برسد.

در ادامه مشروح گفت‌وگو با عباس گلرو عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس و رئیس انجمن دوستی پارلمانی ایران و سوریه را بخوانید.

سفر سید ابراهیم رئیسی به دمشق اولین سفر یک رئیس جمهور از ایران به سوریه پس از ۱۳ سال است. پیام این سفر چیست؟ ابعاد این سفر را چگونه تفسیر می‌کنید؟

سفر آقای رئیس جمهور با هیات عالی‌رتبه، وزرا و نمایندگان مجلس به دمشق بعد از ۱۳ سال انجام شده است. سوریه در این سال‌ها درگیر جنگ تحمیلی بوده، اما اکنون ثبات و امنیت با ایستادگی مردم و ارتش سوریه و به ویژه هم‌پیمانانش از جمله جمهوری اسلامی ایران و خون شهدایی که به زمین ریخته شده به ویژه سردار سلیمانی، به سوریه برگشته است.

پیام این سفر می‌تواند این باشد که سوریه امروز از وضعیت بحرانی خارج شده و به ثبات رسیده و این پیام هم‎بستگی به ملت سوریه است. این سفر در بعد دوجانبه و چند جانبه منطقه‌ای و بین‌المللی اهمیت خاص خود را دارد. در بعد چند جانبه بیش از ۱۰ توافق‌نامه در حال آماده‌سازی است که قرار است در این سفر به امضای طرفین برسد، با تمرکز به همکاری‌های اقتصادی و تجاری به گسترش روابط برسد.

سوریه از یک دهه بحران تحمیلی خارج شده و اکنون فرصت مناسبی برای بازسازی و توسعه روابط اقتصادی است. فرصت‌های بیشماری در دو کشور وجود دارد تا به نفع دو ملت فعال شود.

نکته بعدی تاثیر سطح روابط منطقه‌ای است که اخیرا رابطه جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه به ویژه عربستان توسعه پیدا کرده است. در سوریه نیز چنین است، فضای عربی باز شده است و کشورهای عربی به سوی سوریه متمایل شده‎اند. در روابط سوریه و کشورهای عربی گشایش صورت است. این مسئله مجموعا شرایط را برای تثبیت جایگاه سوریه فراهم کرده است.

رژیم صهیونیستی غرق در مشکلات داخلی است وطیف تندروی صهیونیسم مذهبی نیز بنیان‌های حداقلی سازش را به چالش کشیده‌اند. بنابراین هیچ افقی پیش روی رژیم صهیونیستی نیست و امید می‌رود با همین وضعیت داخلی که این رژیم دارد رو به اضمحلال رود.

جمهوری اسلامی ایران با قدرت در منطقه وجود دارد و هم پیمانان خود را هیچ وقت در منطقه تنها نخواهد گذاشت. امیدواریم که در بعد همکاری‌های تجاری بتواند دستاوردهایی رابرای مردم ایران وسوریه داشته باشد.

مهمترین زمینه‌ها برای همکاری با سوریه چیست؟

به هر حال ما اکنون ۵،۶ توافقنامه داریم که در سال‌های گذشته بین دو کشور امضا شده است. این توافقنامه‌های جامع همکاری است که ذیل آن چند بند در حوزه‌های مختلف تجاری و اقتصادی دارد که در حال انجام است.

مهم این است که وضعیت روابط به یک سطح راهبردی برسد و هم‌سطح با همکاری‌های سیاسی و نظامی و امنیتی شود. وزرایی هم که آقای رئیس جمهور را همراهی خواهند کرد، در زمینه‌های مختلف هستند به ویژه مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی که ریاست کمیسیون مشترک را بر عهده دارد، امیدواریم که منشا اثر شوند.

با توجه به دعوت رسمی ملک سلمان پادشاه عربستان از بشار اسد برای شرکت در نشست سران کشورهای اتحادیه عرب و بهبود روابط ایران و عربستان آیا می‌توان از نقطه عطف در تغییر مناسبات منطقه سخن گفت؟

معادلات منطقه‌ای که از سال ۲۰۰۶ در طرح خاورمیانه جدید توسط آمریکایی‌ها استارت خورد در جنگ ۳۳ روزه به شکست انجامید. در تحولات سال ۲۰۱۰ به بعد که اصطلاحا به عنوان بیداری اسلامی ازآن یاد می‌‍‌شد ودر خیزش‌های مردمی جهان عرب نیز آمریکایی‌ها تلاش کردند تا مصادره به مطلوب کرده و بر موج تحولات سوار شوند تا بتوانند به نفع خود و به ضرر ملت‌های منطقه جریان‌های مقاومت را مصادره کنند.

اما این تحولات به نفع محور مقاومت تغییر جهت داد و آمریکایی ‌ها نتوانستند استراتژی بی ثبات سازی خود در منطقه برای رسیدن به اهداف یا ایجاد هرج و مرج را پیاده کنند.
این تحولات منطقه‌ای باعث شد که اکنون نظم منطقه‎‌ای با مرکزیت جمهوری اسلامی ایران در حال رقم خوردن باشد و قدرت‌های منطقه‌ای این نقش ایران را پذیرفتند و اکنون واقفند که ایران مرکز تحولات در منطقه است. از طرفی نیز وضعیت رژیم صهیونیستی و وضعیت ما و متحدان ما نشان می‌دهد که در نظام و نظم نوین منطقه‌ای ایران دست برتر را دارد.

به نظر شما واکنش رژیم صهیونیستی به این سفر چه خواهد بود. مهمترین ترس آنها در این باره چیست؟

نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی اخیرا گفته است که ما نخواهیم گذاشت جمهوری اسلامی ایران طناب وحشت را به گردن ما بیاندازد و ما را از چند جهت از غزه، کرانه باختری، سوریه و لبنان محاصره کند.

اما در حقیت این اتفاق افتاده است و نتانیاهو دیر متوجه شده است. الان آنچه که در حال حاضر شاهد آن هستیم این است که جمهوری اسلامی ایران و متحدان منطقه‌ای در جهت دفاع از آرمان فلسطین و مردم آن کاری که باید می‌کردند، را انجام داده‌اند. امیدواریم نقطه رهایی فلسطین هم به زودی فرا رسد.

منبع: همشهری آنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.