کد مطلب: ۵۴۷۶۴۸

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس گفت:

جزییاتی از صندوق‌های اهرمی که باید درباره آن بدانید

جزییاتی از صندوق‌های اهرمی که باید درباره آن بدانید

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس گفت: این صندوق‌ها با هدف طراحی ابزارهای جدید به بازار عرضه شده‌اند و بعد از صندوق‌های در سهام که پرتفوی افراد را به صورت غیر مستقیم اداره می‌کردند نسل جدید صندوق‌های سهامی را به بازار عرضه می‌کنیم که دارای اهرم هستند و زمانی که یک واحد از این صندوق‌ها را می‌خرید معادل آن اعتبار دریافت می‌کنید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در روز سه‌شنبه ۱۱ خرداد ماه ۱۴۰۰ در نشستی با خبرنگاران درباره تشکیل ابزار جدید در بازار سرمایه با نام صندوق اهرمی خبر داد.

میثم فدایی، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در توضیح کارکرد این صندوق‌ها به تجارت‌نیوز گفت: این صندوق‌ها با هدف طراحی ابزارهای جدید به بازار عرضه شده‌اند.وی اظهار کرد:بعد از صندوق‌های در سهام که پرتفوی افراد را به صورت غیر مستقیم اداره می‌کردند نسل جدید صندوق‌های سهامی را به بازار عرضه می‌کنیم که دارای اهرم هستند و زمانی که یک واحد از این صندوق‌ها را می‌خرید معادل آن اعتبار دریافت می‌کنید.

فدایی درباره سازوکار این صندوق‌ گفت: صندوق اهرمی دو نوع واحد دارد یک نوع اول که به صورت equally base است و نوع دوم دارای یک حداقل و حداکثر بازدهی است. کارکرد واحدهای نوع دوم به این صورت است که اگر بازدهی صندوق از حداقل بازدهی نوع دوم بیشتر باشد بازدهی مازاد نوع دوم به یونیت داران نوع اول می‌رسد و اگر از کف بازدهی کمتر باشد از بازدهی یونیت داران نوع اول کم می‌شود و به واحدهای نوع دوم می‌رسد. یونیت داران نوع اول انگار واحدی را خریدند و با وامی دوباره واحدی را خریدند و به عبارت دیگر اگر بازدهی بازار بالا باشد سود مضاعفی را کسب می‌کنند.

وی افزود:این صندوق‌های اهرمی سازوکاری مشابه اعتبارگیری در کارگزاری‌ها دارند اما در کارگزای سهام در دست خود سهام‌دار است ولی در صندوق‌های اهرمی در غالب صندوق سرمایه‌گذاری هستند. وی تشریح کرد: این صندوق ابزاری جذاب برای زمان‌هایی است که بازار روند صعودی دارد و یونیت‌داران نوع اول بازدهی بیشتری را نسبت به نوع دوم می‌توانند کسب کنند.

فدایی درباره زمان ورود این صندوق‌ها به بازار سرمایه گفت: اساسنامه و امیدنامه این صندوق تصویب شده و درخواست‌هایی توسط نهادهای مالی ارسال شده و امیدواریم تا دو ماه آینده این صندوق‌ها به بازار راه پیدا کنند.

اگر ابهامات اقتصادی و سیاسی در بازار متعادل شوند و روند صعودی در بازار باشد این ابزارها به خصوص نوع اول آن جذاب هستند برای سرمایه‌گذاری و می‌توانند با بازدهی بیشتری که دارند در روند مثبت بازار تاثیرگذار باشند.

آخرین اخبار بازار سرمایه را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    حمایت ها از بورس خوب است ولی نباید طوری باشد که حجم زیادی از نقدینگی از سایر بازار به سمت بورس سرازیر شود، زیرا در این صورت سهام دچار حباب نقدینگی می شوند و از ارزش ذاتی خود که بر اساس عملکرد شرکت ها و صنایع سهامی است،فاصله می گیرند.
    تزریق نقدینگی از سوی دولت، ورود حجم زیاد نقدینگی از طرف افراد حقیقی، نوسانات شدید ارزی، سهام را از ارزش ذاتی خود دور می کند و حباب ارزش سهم را بالا می برد و هر آن احتمال دارد این حباب تخلیه شود و ارزش سهام افت کند و عده ای متضرر شوند.
    تجارت نیوز؛
    به فرض هم که حباب در سهام باقی بماند و تخلیه نشود، در این صورت، احتمال دارد که در درازمدت، خرید و فروش سهام کاهش یابد، ارزش و حجم مبادلات پایین آمده و سهام قفل در صف فروش شوند و پویایی بازار کاهش یابد که در این صورت، ناگزیر هستیم از قانون رفع گره معاملاتی استفاده کنیم که این هم به ضرر بورس است و هم به ضرر سهام داران.
    مهمترین ملاک ارزش سهام، عملکرد شرکت ها و صنایع سهامی می باشد باید کاری کرد که عملکرد مالی و تجاری شرکت ها (چه در داخل و چه در خارج) گسترش یابد تا سوددهی آنها بالا رود و سهام با ارزش ذاتی رشد کنند، تنها در این صورت است که سهام دچار ریزش ناگهانی شدیدی نخواهند شد و اعتماد پول های هوشمند به بازار بیشتر می شود و با ضریب اطمینان بیشتری ورود می کنند.
    حتی کدهای بورسی باید بر اساس سوددهی و نیاز شرکت ها به سهام داران، اختصاص داده شود زیرا اگر کد بورسی زیادی به سهام شرکتی تعلق گیرد، سوددهی شرکت هر چقدر هم خوب باشد، کفاف این همه کد بورسی را نمی دهد و سودی که به سهام دار تعلق می گیرد کاهش می یابد و ارزش سهام افت می کند.
    در کل به نظر می رسد اگر معیار اصلی ارزش سهام را عملکرد شرکت ها و صنایع سهامی قرار دهیم و تعداد کد بورسی ای که به سهام شرکتی تعلق می گیرد را بر اساس میزان سوددهی شرکت و نیاز شرکت، قرار دهیم، هم نیاز شرکت ها مرتفع می شود و هم سهام داران واقعی که به نیت کمک به شرکت ها سرمایه گذاری کرده اند به سود می رسند و نوسان گیری هم تا حدود زیادی کاهش می یابد.
    با تشکر.

    • ناشناس

      زارت

  • م..ک

    ازموفق بودن ویانبودن آقای دهنوی کاری ندارم.چون تاحالاموفق بودنش راندیدیم.اماازحق نگذریم تلاش زیادی کرده که کاری مثبت انجام بده.ولی خرابیهای بورس خیلی زیاده.ونیزدلسردیهای مردم .امااین مردبسیارمصمم است که نامی به یادگارازخودش بذاره.وآن روزها ازپشت این غبارهانمایانست.

    • ناشناس

      بله مثلا با گفتن این جمله که سهم یک ریالی وارد بازار میکنه..

  • ناشناس

    تشکر بابت گزارشتون. و اما در مورد این صندوق ها و کل سهام ها دیگه بهتره که خودشون سرمایه گذاری کنند ما که بخش زیادی از سرمایمون نابود شد امیدوارم خودشون هم نابود شوند.

  • ناشناس

    همه چی درست میشه فقط نباید زیان دیده ها بفروشن ، من اعتقادی به حد ضرر ندارم تا نفروشی ضرری نکردی فقط با صبر ضررتم جبران میشه ضمنا خودم کلی تو ضررم .
    خدا بزرگه

    • ناشناس

      مسخره ترین حرف یک آماتور

  • انابه

    آقای دهنوی و اعوان و انصار ایشون لطف کنند با استفاده از تجربه پیشامدهای یکسال گذشته بورس که منجر به ضررهای چند ده درصدی و نصف شدن سرمایه های پرتفوی سهامداران حقیقی به ویژه خرده تر ها و ریزش بیش از یک میلیونی شاخص همراه بود .
    حالا که اکثر سهم ها به کف و ارزندگی قابل قبول رسیده در جهت حمایت از بورس مدیریت و رصد دائم بورس و بریدن دست های چپاول دولتی را سر لوحه کار قرار دهند.تا بورس رشد حلزونی و توقف لاکپشتی خود را داشته باشد نه حباب کاذب و و ترکیدن و سقوط یکباره.

  • ناشناس

    سلام ، حرف خیلی زده میشه ولی از عمل خبری نیست . علت بی اعتمادی مردم هم همینه .