کد مطلب: ۲۳۱۲۴۷

جنگ تجاری بین آمریکا و چین، ریشه در بحران کره شمالی دارد

جنگ تجاری بین آمریکا و چین، ریشه در بحران کره شمالی دارد

جواد منصوری گفت: بحران کره شمالی و همراهی نکردن پکن با واشنگتن موجب شده تا آمریکا از اهرم اقتصادی در این زمینه استفاده کند.

جواد منصوری سفیر سابق ایران در چین؛ با اشاره به جنگ تجاری شکل گرفته بین پکن و واشنگتن، اظهار کرد: روابط چین و آمریکا فراز و نشیب زیادی را در دهه‌های گذشته طی کرده است، اما در یک سال گذشته با روی کار آمدن دولت جدید در واشنگتن روابط دو کشور وارد مرحله‌ای جدید و حساسی شده است، به طوری‌که رفتارهای ناسیونالیستی ترامپ به یکی از مولفه‌های اثر گذار در روابط دو کشور بدل شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سفیر سابق ایران در پکن بیان کرد: دولت جدید آمریکا به طور جدی به امکانات داخلی و نیروهای آمریکایی تکیه کرده و در نظر دارد مانع از ورود کالاهای خارجی از جمله کالاهای چینی به آمریکا شود.

وی با اشاره به اینکه آمریکا با وضع تعرفه‌های جدید بر ضد کالاهای چینی به حمایت از کارگرهای آمریکایی اقدام کرده است، تصریح کرد: بخشی از معضلات اقتصادی موجود در ایالات متحده شاید با این راه حل‌ترمیم شود، اما چنین اقدامی راه‌اندازی یک جنگ واقعی علیه کشورهای دیگر از جمله چین است.

منصوری افزود: در اروپا و چین میلیون‌ها نفر هستند که با تولید کالا برای بازار آمریکا زندگی خود را اداره می‌کنند، این در حالی است که وضع تعرفه بر روی کالاهای چینی و اروپایی تعداد زیادی از نیروهای کار در این کشورها را بیکار می‌کند.

سفیر سابق ایران در پکن گفت: درآمدهای حاصل از فروش این کالاها برای دولت‌های تولید کننده با وجود چنین تعرفه‌های سنگینی محدود می‌شود، بنابراین دولت چین به عنوان یک رفتار متقابل تعدادی از کالاهای آمریکایی را شامل تعرفه‌های سنگین کرد تا مانع از یکه تازی این کشور در جنگ تجاری شود.

وی اظهار کرد: اعمال این تعرفه‌ها دو پیامد منفی برای پکن دارد یکی اینکه قیمت کالاهای آمریکایی را در داخل چین افزایش می‌دهد و از طرفی دیگر تعدادی از نیروهای کار این کشور بیکار می‌شود.

منصوری با بیان اینکه دولت آمریکا در این جنگ تجاری موضع جدی‌تری را در پیش گرفته است، تصریح کرد: در روابط دو کشور آمریکا و چین، مسئله کره شمالی دارای اهمیت بالایی است.

سفیر سابق ایران در پکن گفت: بحران کره شمالی و همراهی نکردن پکن با واشنگتن در این زمینه موجب شده است، آمریکا از اهرم اقتصادی در این زمینه استفاده کند.

وی ادامه داد: در حالی که واشنگتن معتقد است پکن می‌تواند در حل مسئله کره شمالی به آمریکا کمک کند، اما علی رغم این تمایل از طرف دولت آمریکا، چین هیچ‌گونه عکس العمل مثبتی را در این زمینه نشان نداده است.

سفیر سابق ایران در چین در پایان خاطر نشان کرد: ادامه این تنش اقتصادی، سیاسی و تبلیغاتی بین دو کشور آثار خود را بر کل شرق آسیا خواهد گذاشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.