کد مطلب: ۵۷۵۰۴۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واکنش‌ها به حذف دلار در دولت رئیسی/ «با حذف دلار فقط خودمان را دور می‌زنیم»

واکنش‌ها به حذف دلار در دولت رئیسی/ «با حذف دلار فقط خودمان را دور می‌زنیم»

انزوا به جای گسترش ارتباطات مالی با دنیا. این خوانشی است که مردم از طرح‌ها و گفته‌های تیم اقتصادی دولت جدید دارند. حضور مخالفان سرسخت fatf در دولت و نگاه‌های بدبینانه‌ به مذاکرات در کنار ارائه ایده‌های عجیب اقتصادی مثل حذف دلار! موجب شده مردم بیش از پیش نگران وضعیت اقتصاد کشور باشند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آنطور که از برنامه‌های اعلام شده تیم اقتصادی دولت رئیسی برمی‌آید ظاهرا یکی از طرح‌های مدنظرشان تلاش برای حذف دلار از مبادلات و ممانعت از دلاریزه شدن اقتصاد کشور است.

در چنین شرایطی افرادی هم به این تیم اضافه شده‌اند که از مخالفان سرسخت fatf و باز شدن راه ارتباطات مالی با جهان هستند. اخیرا حتی اظهارا معاون اول رئیسی درباره مذاکرات هم نگرانی ایجاد کرده.

حالا به نظر می‌رسد مردم امکان ارتباط مالی و سیاسی با جهان را کمتر از همیشه ارزیابی می‌کنند و بیش از پیش نگران وضعیت اقتصاد کشور تحت تاثیر این نوع تفکر به قول خودشان «ستیزه‌جویانه» با دنیا هستند.

در ادامه تعدادی از این دست نظرات مخاطبان را می‌خوانید:

« نظام پولی تو دنیا به گونه‌ای دیگر شده، الان FATF یک نظام و ساز و کار ویژه در نظام بانکی هست و همه کشورها بابت داد و ستد باید نظام متحد رو قبول کنند. مگر اینکه خود را کاملا جدا کرده و به حدی قدرتمند باشند که کشورها نیازمند ارتباط با شرایط تعیین شده از طرف آنها باشند. به طور خلاصه اقتصادکشور ما وابستگی شدید به نفت داره و نظام عرضه و تقاضا تو کشورما متعادل نیست، تا دلار نباشه ماشین و سایر کالاها قیمتش سر به فلک میکشه چون با دلار باید وارد کنیم. پس ملایم باشیمو با سیاست عمل کنیم و تا زمانی‌که ساز وکار صنعت و تولیدمون رو بهبود نبخشیده ایم به خاطر رفاه و آسودگی مردم و جلوگیری از کوچک شدن هر روز سفره مردم بریم سر میز مذاکره و سعی کنیم تحریم‌ها رو برداشته و طی برنامه دراز مدت و استفاده و مشاوره از کشورهای پیشرفته صنعت رو رونق بخشیده و از ستیزه جویی با کشورها دست بکشیم»

« اگر دوستی را با دنیا داشته باشیم و از دشمنی کردن با کل دنیا صرف‌نظر کنیم و دست دزدها را از بیت‌المال قطع کنیم مشکلی نخواهیم داشت و نیازی هم به حذف دلار نیست»

« با حذف دلار فقط خودمان را دور می‌زنیم. هیچ تاثیری روی ارزش پولمان ندارد»

« بیشتر به جوک شبیه تا حقیقت. مثل اینکه من تو ایران ریال را از زندگیم حذف کنم. آخه مرد حسابی کل دنیا با دلار خرید و فروش می کنند! یک عده تو رفاه کامل هستند براشون مردم مهم نیست، تحریم و ارتباط با دنیا تو زندگیشون تاثیری نداره»

«اگر تعریف ریال رو (از همین الان به بعد) جوری انجام بدین که قرض الحسنه اسلامی فقهی معنی عقلی داشته باشه، اگر حامل های انرژی و مواد معدنی کشور به قیمت واقعی در داخل و خارج فروخته بشوند، اگر شفافیت اطلاعات و عدالت (نه لطف که خودش عین ظلم است-علما توجه کنند!!) باشد، اگر زیر بغل صنایعی که باید بمیرند به زور گرفته نشود، اگر توهم خودکفایی نداشته باشیم، اگر امضاء طلایی حذف شود، اگر از همه درآمدها مالیات گرفته شود و مالیات هم خرج جامعه شود نه خرج بی درو پیکری یک دولت کم بازده (مثل باطری که نود درصد تولیدش را خودش مصرف می کند)، اگر متناسب با رشد کشور پول چاپ شود و کسری بودجه با بازنگری در مخارج و کارآمدی حاکمیت دولتی بجای تولید نقدینگی حل شود، اگر فعالیت های حمایت از مظلومان جهان فقط با پی گیری در مجامع جهانی مطرح شود و نه بیشتر، در اینصورت میتوان حال اقتصاد را خوب کرد و نگران واحد سنجش و ابزاری بنام دلار هم نبود!»

« متاسفانه این طرح‌های من درآوردی و تخیلی جواب نمیده و باعث بدبختی و فقر بیشتر مردم می‌شود، اگر قرار باشد طرح جدیدی اجرا بشود، حداقل باید به اندازه چند سال ذخیره ارزی داشته باشیم، وبعد سعی و خطا بکنیم. در حال حاضر که ذخیره صفر و اقتصاد در حال فروپاشی است انگار دولت میخواهد آخرین ضربه را بزند»

« حذف دلار اقتصاد کشور رو به نابودی می‌کشانه. دلار مبنای قیمت‌گذاری در کل دنیاست. هیچ کشوری این کار رو نکرده. فقط باید با آمریکا کنار بیایند وگر نه اوضاع از این هم بدتر میشه»

« این رییسی که می‌گفت که دیگه در شرایط کنونی جایی برای سعی و خطا نیست! ولی متاسفانه با این حرف‌های که از تیم اقتصادیش داریم میشنویم دنبال اختراع چیزی هستند که بشه جای چرخ استفاده کرد»

« تغییری ایجاد نمی‌شود چون ارزهای دیگر بر مبنای دلار قیمت‌گذاری می‌شود و شاید در مواردی زیانبار هم باشد چون چنج کردن دوباره، هزینه دارد»

« اداره کشور به شکل عهد قجری دیگر امکان پذیر نیست. اگر قرار باشد هر کشوری به تنهایی برای خودش ساز خود را بزند باید همین طور در حصار زندگی کنیم»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    عزیز دل ۹۰ درصد تجارت ما با پنج کشوره و اون کشورها از خداگونه دلار رو کنار بزارن. استفاده از پول ملی باعث میشه که دیگه دولت نتونه ارزش پول ملی رو کن کنه

    • ناشناس

      این ۹۰ درصد تجارت شامل سنگ پا و خلال دندون و چوب بستنیه بیشتر حجمش دیگه ؛ درسته ؟
      الان ما از چین گوشی میاریم به دلاره یا به یوانه ؟
      خوابی یا خودتو زدی بخواب؟

  • ناشناس

    دقیقامعلومه کیا باحذف دلارسودضررمیکنن.

  • مشکانی

    اتفاقا کاردرستس اریکا فقط بادلارش زنده است باحذف دلارکارش تمام است این طرح فقط ازطرف این نبوده بلکه چین وروسیه ترکیه وخیلی ازکشورها دنبال ان هستتند وبی خود دلسوز مردم نباشد درحالیکه دلسوز امریکایید نه ایران وتحلیلای ابکی برای مردم نکنید.

  • مشکانی

    انشاالله که حذف خواهد شد وهمراهشم خودامریکا ازصحنه روزگار نابودخواهدشد

    • ناشناس

      سطل های آب مون رو دوباره پر کنیم؟؟!!
      این بار بریزیم روی آمریکا تا از صحنه روزگار نابود بشه.

    • مهدی

      با افکاری امثال تو کشور به این روز افتاده

  • ناشناس

    واقعا بعضی‌ها چقدر زیاد بخودشون اعتماد بنفس دارند و خودشون رو علامه دهر میدونن وراجع به هر موضوعی اظهار نظر می‌کنند نود درصد پیش بینیهاتون راجع به بورس و… تا الان غلط از آب درومد پررو پررو بازم نظریه پردازی میکنید

  • ناشناس

    چقد خنده داره همه چی میخواد ارزون بشه دلارم حذف بشه چقد خندیدم

  • ناشناس

    ۸سال باروش تعاملی دولت قبل با جهان آیا نتیجه ای داشت

  • ناشناس

    بایددورشو طلا گرفت درود برشما

  • ناشناس

    این دولت جدیدهچی نوفهمد

  • ناشناس

    مگه چندبار مذاکره نکردیم خوب اونایی که میگید با آمریکا بایس مذاکره کرد مگه بتون نریختیم تو قلب راکتور اراک خوب نتیجه ش چی شد همین شد که امروز داریم میبینیم بازم هی بگید مذاکره مذاکره