کد مطلب: ۶۰۹۳۰۴

گزارش تجارت‌نیوز از طرح بنزینی دولت:

سهمیه سوخت خودروها حذف می‌شود/ یارانه نقدی جایگزین چقدر است؟

سهمیه سوخت خودروها حذف می‌شود/ یارانه نقدی جایگزین چقدر است؟

طرح آزمایشی حذف سهمیه سوخت بنزین قرار است از کیش و قشم آغاز و بعد از آن در کل کشور اجرا شود. در این طرح، سهمیه سوخت خودروها حذف می‌شود و معادل آن، در قالب یارانه نقدی به خانوارها پرداخت می‌شود. اما مبلغ جایگزین سهمیه بنزین چقدر است؟ 

به گزارش تجارت‌نیوز ،قرار است شیوه سهمیه‌بندی بنزین تغییر کند و سهمیه بنزین به جای خودروها به افراد اختصاص پیدا کند. به گفته سخنگوی دولت در این طرح قرار است یارانه بنزین به جای خودرو به افراد داده شود. یعنی در این طرح، خانوارهای فاقد خودرو هم مشمول یارانه بنزین می‌شوند.

سهمیه بنزین خودروها حذف شود؟

اولین سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا اجرای این طرح به معنای حذف سهمیه بنزین خودروهاست؟

اگرچه هنوز جزئیات حذف سهمیه بنزین مشخص نیست، اما نامه‌ای از جانب معاونت اقتصادی دولت منتشر شد که نشان می‌دهد در طرح بازتوزیع یارانه بنزین، سهمیه بنزین خودروها کامل حذف می‌شود و این یارانه بعد از این به جای خودرو به افراد تعلق می‌گیرد.

در این طرح که قرار است به صورت آزمایشی در کیش و قشم اجرا شود، سهمیه بنزین خودروها حذف می‌شود. بر این اساس به نظر می‌رسد به زودی بنزین ۱۵۰۰ تومانی حذف می‌شود و فقط بنزین آزاد در جایگاه‌های سوخت عرضه می‌شود.

اما با حذف سهمیه بنزین خودروها، معادل این یارانه در قالب یارانه نقدی به مردم پرداخت می‌شود. سخنگوی دولت هم روز گذشته در برنامه تلویزیونی به این مساله اشاره کرد و گفت: «در این طرح به مردم بنزین نمی‌دهیم. یارانه بنزین می‌دهیم.»

به گفته بهادری جهرمی در طرح جدید، سهمیه بنزین حذف می‌شود و مبلغ یارانه آن به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. خانوارهایی که خودرو دارند می‌توانند از این یارانه برای خرید بنزین استفاده کنند و خانوارهای فاقد خودرو این یارانه را به شکل دیگری استفاده کنند.

یارانه نقدی بنزین چقدر است؟

هر خودرو ماهانه ۶۰ لیتر سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی دریافت می‌کند. یعنی دولت ماهانه به هر خودرو ۹۰ هزار تومان یارانه بنزین می‌دهد. افرادی که خودرو دارند از این یارانه ماهانه استفاده می‌کنند و افراد فاقد خودرو، از این یارانه محرومند.

حالا قرار است یارانه بنزین یا همان سهمیه بنزین حذف شود و دولت معادل این مبلغ را به حساب سرپرستان خانوار واریز کند. بر این اساس قیمت بنزین تک نرخی می‌شود و فقط بنزین ۳ هزار تومانی وجود دارد. افراد دارای خودرو می‌توانند از محل یارانه نقدی واریزی ماهانه، بنزین بخرند و افراد فاقد خودرو این یارانه را در جای دیگری استفاده کنند.

نکته مهم این است که مبلغ یارانه بنزین هنوز مشخص نیست. اما پیش از این عنوان شده بود که احتمالا در این طرح سهمیه بنزین هر فرد بین ۱۵ تا ۲۰ لیتر در ماه است. یعنی سهمیه یک خانوار چهار نفره معادل ۶۰ تا ۸۰ لیتر می‌شود.

با توجه به یارانه ۱۵۰۰ تومانی روی هر لیتر بنزین، می‌توان گفت مبلغ یارانه بنزین برای هر فرد، ۲۲ هزار تومان و برای یک خانوار چهار نفره حدود ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام مردم ایران یکی به من بگه چه فرقی برا ماشین دارهای شخصی میکنه 60 لیتر داری میخوان همین 60 لیتر حذف کنن دوباره 60 لیتر بهت بدن تو روخدا یکی به این دولت بفهمونه مگه دیونه هستن فقط برا بی ماشین ها خوبه دیگه چیکار ماشین دارها دارن تو این سهمیه هم دونفر باشی 60 تا میدن 10 نفر هم باشی 60 تا میدن این کجاش عدالته آگه راست میگن هر نفر 15 تا میدن یک خانوار 8نفرباید 120 لیتر بدن چرا میخوان 60 تا بدن بخدا ملت دیونه کردن…..خدا رحم کنه به مردم عزیزمون…

  • ناشناس

    اقایان دولتی وکابینه ریسی آگه میخواین درست سهمیه بدین ماشین شخصی سهمیه قبلی خودش همین 60 لیتر محفوظ باشه و فقط به صاحب ماشین که داره سهمیه ماشین و استفاده میکنه ندین بقیه اعضا خوار نفری 15 تا رو بدین وزیر نفت گفته 60 لیتر سهمیه کنونی حذف میشه دوباره 60 لیتر پول میدیم الان چه فرقی کرد این همه فشار اوردین به خودتون این تهش درآمد بابا من چوپان هم میدونم اینجور تقصیر کنم

  • امیر

    بایک حساب سرانگشتی ازمصرف روزانه کل کشورآمار
    جمعیت وتعدادخودروبهر نفر۳۰لیترمیرسد اینهابنزین راگران نمیکنند
    سهمیه راکم میکنند تاازاین راه مردم متوجه گران شدن
    غیرمستقیم بنزین نشوند

  • ناشناس

    گرونی اتفاق نیفته پول یارانه نمی خواهیم

  • ناشناس

    اون بنده خدایی که ماشین ندارن با این سهمیه بندی باید به جای ده هزار تومان بیست هزار تومان پول تاکسی بده بازم کلاه سر قشر ضعیف جامعه میشود

  • ناشناس

    اول شعور مدیریتی داشته باشیم و بفهمیم که تعریف بنزین خوراک و یارانه خودرو و وسیله نقلیه است نه انسان. که مینشینیم و از کجایمان تحلیل درست میکنیم و نقشه عملیاتی میکنیم که بنزین را تبدیل کنیم به یارانه معیشتی یک انسان. انسان بنزین مصرف نمیکند. دانشمندان بی سواد عزیز نیاز اولیه و اساسی انسان خوراک و پوشاک و مسکن است. نه یارانه بنزین. بنزین نیاز اولیه و اساسی حرکت یک خودرو است. این را یک بچه دو ساله هم میداند. که برای حرکت یک وسیله نقلیه بنزین لازم است. برای زندگی و حرکت یک انسان خوراک و پوشاک و مسکن.
    در یک کشور در حال توسعه باید تمام سیاستهای اتخاذی در جهت حرکت و توسعه و ارزان شدن ناوگان حمل و نقل آن باشد تا توسعه آن با سرعت بیشتر و کامل نظارت شده صورت بگیرد.
    اگر هم قرار است یک دولت بنزین و سوخت را سهمیه بندی کند که آنهم برای دولتهای بدبخت و بی عرضه و فقیر و گشنه است که مجبورند بنزین را بخرند و وارد کنند نه کشور و دولتی مثل ایران که تا دیروز در حال توسعه و پیشرفت بود که خود بزرگترین ذخایر فسیلی زیر زمینی را دارد و خود تولید کننده و صادر کننده است و امروز که به ملت خود که میرسد تمام درها تخته میشود.
    یک کشور فقیر و حتی کشوری که مجبور است وارد کننده بنزین باشد هم در نظام اقتصادی امروز دنیا این کار را با خود نمیکند. سعی میکند با مدیریت درست و نقشه اقتصادی درست هم به اندازه بهینه ، کافی و درست و مورد نیاز ، بقیمت مناسب و به منظور تحرکت و توسعه اقتصاد کشور و مردم سوخت مصرف کند و هم با جزئی از درآمد حاصل از آن حرکت و توسعه اقتصادی بهای سوخت را پرداخت کند. نه مفت باشد نه به هدر برود . اگر مصرف میشود درست مصرف بشود برای انجام کار ، برای مسافرت و گردشگری.
    بنشینید و فکر کنید همین گران شدن بنزین و سوخت فقط سالانه چه لطمه ای به گردشگری کشور میزند.
    یک کشور و دولت بدبخت یا فقیر یا درحال ورشکستگی اگر بنزین را سهمیه بندی کند باز به عقل جور در می آید. که آنهم نمیکند و متعارف نیست.
    واقعا این رویه که چندین سال است مدام در این کشور توسط افراد بی سواد و بی لیاقت تکرار و تکرار میشود در مجامع بین المللی برای ما ایرانیان مایع سرافکندگی و شرمساری و آبرو ریزی شده است و در چشم دنیا ما را در عین اینکه کشور و ملتی ثروتمند هستیم (هم منابع و ذخایر عظیم داریم و هم منابع انسانی کافی در اختیار داریم) ، ملتی احمق ، بی عرضه و ذلیل و بدبخت و گدا گشنه نشان داده است. واقعا شرم آور و خجالت آور است. شرم هم خوب چیزی است. چقدر یک حماقت را تکرار میکنید تا سرحد مرگتان.

  • ناشناس

    آقای اقتصاد دان ، دانشمند ، وظیفه تو و امثال تو اینست که بری بگردی مطالعه کنی و مشورت و الگوبرداری درست بگیری و با دنیا تعامل درست بکنی وحداقل در بدترین حالت ممکن برنامه های قاطع و جواب داده جهت حفظ برابری ارزش ریال در برابر ارزهای دیگر ارائه و عملیاتی کنی. بجای اینکه یک حماقت را به بهانه های من درآوردی صد بار تکرار کنی . وظیفه تو حفاظت و ارتقاع ارزش پول ملی در برابر سایر ارزهای جهان است نه مبارزه با قاچاق سوخت. تو و امثال تو اگر وظیفه تان را خوب بشناسید و درست اجرا کنید اتوماتیک و بطور طبیعی قاچاق سوخت هم متوقف میشود.

  • مرتضی

    برای اینکه سهمیه بندی جدید بنزین به افراد عادلانه تر باشد و حد اقل سهمیه هم رعایت گردد، پیشنهاد میشود: به خانواده های 2 نفره 60 لیتر- 3 نفره 75 و 4 نفره 90 و 5 نفر به بالا 105 لیتر و افراد مجرد بالای 30 سال و دور از خانواده 30 لیتر پرداخت گردد.

  • ناشناس

    به نظرم باید یارانه بنزین به طور کل حذف بشه.اولا اون کسی که بنزین برا ماشینش میخره داره به اقتصاد کشور داره کمک میکنه چون داره پول و حقوق خودش رو بابت بنزین میده حالا ازاد یا یارانه ای به هر حال داره پول میده.و این دلیل نمیشه که افراد دیگه که ماشین ندارند پولش پرداخت بشه.و باعث یارانه گرفتن عدهای بشه که بعضا از خیلی ها که ماشین دارند وضعیت مالی خوبی دارند .
    از طرفی اگر بنزین گرون بشه عقل کلها ببخشید دیگه ازسیر تا پیاز جامعه گرون میشه مخصوصا حمل و نقل و …. و این باعث افزایش فقر و درماندگی افراد کم بضاعت جامعه میشه

  • مرتضی

    اولا به اطلاع کسانیکه نظر دادند برسانم این طرح آزمایشی هست و نیاز به تصویب دولت و مجلس دارد ولی آنچه از ظواهر و اظهار نظر مجلس مشخص هست مجلس بعلت عوارض و تبعات منفی آن مخالف است ولی طبق طرح یک خانواده اگر ۴ نفر باشد ۸۰ لیتر و اگر ۵ نفر باشه صد لیتر بنزین تعلق می‌گیرد که اگر فرد خودرو نداشت با فروش آن ای‌تری ۱۵۰۰ سود می‌برد اما نکته ابهام آن اینه که اگر خانواری ۲ نفره بود والان ۶۰ لیتر بنزین بعنوان داشتن خودرو دریافت می‌کرد با طرح جدید سهمیه اش به ۴۰ لیتر کاهش میبابد؟