کد مطلب: ۳۷۸۸۰۱

حذف نفت از بودجه چقدر جدی است؟

حذف نفت از بودجه چقدر جدی است؟

همزمان با پیگیری موضوع اصلاح ساختار بودجه در دولت و مجلس شورای اسلامی، خبرهای جدید حاکی از تدوین طرحی در مرکز پژوهش‌های مجلس برای حذف نفت از بودجه است.

همزمان با پیگیری موضوع اصلاح ساختار بودجه در دولت و مجلس شورای اسلامی، خبرهای جدید حاکی از تدوین طرحی در مرکز پژوهش‌های مجلس برای حذف نفت از بودجه یا همان برنامه «تصفیر نفت» است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تشدید تحریم آمریکا علیه صادرات نفت ایران ، در واقع حمله به بودجه کشور است چرا که به عنوان مثال در بودجه 98 ، درآمدهای نفتی 142.5 هزار میلیارد تومان بوده و تقلیل آن می تواند به صفر شدن بودجه عمرانی در درجه اول و سپس محدودیت شدید بودجه جاری دولت بینجامد. در این شرایط، دولت تاکنون برنامه مشخصی که به طور نظام مند به ایجاد منابع درآمدی جایگزین نفت منتهی شود، در نظر نگرفته است. تنها اخباری که در این روزها از دولت شنیده می‌شود، ناظر به فروش سهام دولت در 18 شرکت دولتی به میزان 42 هزار میلیارد تومان است.

به نظر می‌رسد همین موضوع سبب شده تا مجلس در سوی دیگر سیاست‌گذاری اقتصادی کشور فعال شود. در این خصوص رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس به تازگی خبر از تهیه یک سند برای اقتصاد بدون نفت داده است.

جلالی با بیان این که مبنای این سند، نحوه اداره اقتصاد ایران بدون نفت است، اظهار کرد: البته این به معنای استقبال از عدم فروش نفت نیست. ما تلاش خود را انجام می‌دهیم و مسئولان دولتی هم در تلاش برای فروش نفت هستند ولی ما فکر می‌کنیم با توجه به ظرفیت‌های خوب موجود در داخل کشور می‌توانیم اقتصادمان را بدون نفت حفظ کنیم.

هم‌اکنون کارشناسان معتقدند که امکان صفر کردن منابع نفتی در بودجه با استفاده از راهکارهای مختلف و به خصوص افزایش سهم درآمدهای مالیاتی در بودجه وجود دارد. به عنوان مثال محاسبات دنیای اقتصاد حاکی از آن است که یک درصد مالیات بر مسکن خالی، 0.5 درصد مالیات بر خانه دوم، 10 درصد مالیات بر 10 درصد از خریداران ارز و سکه، کاهش 10 درصد از معافیت مالیات ارزش افزوده، اخذ مالیات بر درآمد دهک دهم و کاهش فرار مالیاتی به راحتی می‌تواند در حدود 70 هزار میلیارد تومان معادل نیمی از منابع نفت در بودجه را تامین کند.

منبع: خراسان‌نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.