کد مطلب: ۲۷۱۹۲۲

حراست وزارت صنعت: متخلفان ثبت سفارش خودروها از افراد سازمان توسعه تجارت بودند

حراست وزارت صنعت: متخلفان ثبت سفارش خودروها از افراد سازمان توسعه تجارت بودند

همان‌گونه که در سامانه ثبت سفارش برای ثبت 34 هزار خودرو نفوذ شد در سامانه گمرک نیز این اتفاق افتاد و بیش از هزار و 900 خودرو از گمرک ترخیص شد که غیر‌قانونی است.

عضو حراست وزارت صنعت ، معدن و تجارت در مورد ثبت سفارش غیرقانونی ۳۴ هزار خودرو گفت: متخلفان ثبت سفارش غیرقانونی خودروها در سامانه ثبت سفارش از افراد سازمان توسعه تجارت بوده اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علی علی آبادی مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری سیما گفت: از 95/10/13 تا 10/22 همان سال بیش از 34 هزار خودرو ثبت سفارش شد و در آن تاریخ سامانه ثبت سفارش به صورت خودکارشناسانه بود.

وی افزود: این ثبت سفارش ها به صورت غیر فعال درآمده و به معنای آرشیو کردن و دیده نشدن آنها در سامانه است.

علی آبادی گفت: اگر ثبت سفارش 34 هزار خودرو از آرشیو خارج شود غیر قانونی است.

وی افزود: همان گونه که در سامانه ثبت سفارش برای ثبت 34 هزار خودرو نفوذ شد در سامانه گمرک نیز این اتفاق افتاد و بیش از هزار و 900 خودرو از گمرک ترخیص شد که غیر قانونی است.

علی آبادی گفت: در حالی که واردات 6 هزار و 481 خودرو غیر قانونی است برای برخی از آنها چگونگی ایجاد شدنش اشکال دارد اما برای برخی مانند ثبت سفارش اولیه 3 نماینده رسمی این موضوع اصالت داشته اما تمدید آن یا واریز کارمزد غیر قانونی بوده است.

وی افزود: برخی نیز در دوره توقف ثبت سفارش، واردات خودرو را ثبت کرده اند که غیر قانونی است.

علی آبادی گفت: این مسئله را با نامه رسمی به سازمان تعزیرات، سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده و گمرک ارسال کردیم و هیچگاه ورود 6 هزار و 481 خودرو و ثبت سفارش 34 هزار خودرو را تکذیب نکردیم.

وی افزود: سامانه ثبت سفارش بجز خودرو برای 8 هزار تعرفه گمرکی است و بر این اساس اِشکالاتی که در ثبت سفارش ها انجام می شود به حراست و شرکت پیمانکار اعلام می گردد.

علی آبادی گفت: در جریان این بررسی ها به واردات غیر قانونی 6 هزار و 481 خودرو پی برده شد.

وی افزود: پیش از 96/4/28 ثبت سفارش های قانونی که 6 ماه اعتبار داشتند وجود داشت و بر این اساس خودروهایی که از گمرک ترخیص می شدند مشخص نبود چه زمانی ثبت سفارش شدند.

علی آبادی گفت: زمانی که گمرک از ما استعلام کرد رسماً به آنان اعلام کردیم از 4/28 تا 96/10/9 هیچ ثبت سفارش خودرویی انجام نشده است.

وی افزود: هر کس که از ما مسئله را پیگیری کند شفاف پاسخ می دهیم اما اینکه گفته می شود در نیمه شب سامانه ثبت سفارش باز شد و عده ای ثبت سفارش خودرو کردند تشویش ذهن مردم است زیرا اگر کسی توان نفوذ به سامانه داشته باشد در روز نیز می توانست این کار را انجام دهد.

علی آبادی گفت: پیش از دستور رئیس جمهور به وزیر صنعت، معدن و تجارت اقدام ها را درباره واردات غیرقانونی 6 هزارو 481 خودرو انجام دادیم و آن را به سازمان تعزیرات اعلام کردیم.

وی با بیان اینکه من از متخلفان اطلاعی ندارم افزود: در جلسه روز گذشته با بازرسی ویژه ریاست جمهوری موارد را مطرح و اسنادی را برای آنها ارسال کردیم و اکنون مرکز حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال پیگیری مسئله است.

علی آبادی گفت: فهرست افراد ثبت سفارش کننده 34 هزار خودرو و وارد کنندگان 6 هزار و 481 خودرو را به رئیس کمیسیون اصل 90 ارائه کرده ایم.

علی معقولی مدیرکل مرکز واردات خودرو نیز در این برنامه گفت: درباره 6 هزار و 481 خودرو که نامتعارف ثبت سفارش شد به گمرک ابلاغ کردیم که این خودروها متوقف شوند و مرجوع نیز نشوند.

وی افزود: برای هزار و 900 خودرو ترخیص نشده نیز به گمرکات ابلاغ شد و آنها اقدامات قضایی را انجام می دهند و در حال پیگیری هستیم.

معقولی گفت: به محض اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئله را به ما اعلام کرد بخشنامه را به گمرکات ابلاغ و اقدامات قضایی را درباره این خودروها آغاز کردیم.

وی درباره ترخیص برخی خودروها با تعهد ثبتی افزود: این موارد جزئی است زیرا در گمرکات تا ثبت سفارش دیده نشود اقدامی برای ترخیص خودروها انجام نمی شود اما ممکن است از هزار و 900 خودرو ترخیص شده یکی دو مورد با تعهد ثبتی انجام شده باشد.

معقولی گفت: هزار و 900 خودرو ترخیص شده ضوابط فنی را داشت، حقوق گمرکی را پرداخت کردند و ارزیابی دقیق درباره آنها انجام شد.

مهدی کسرایی پور مدیرکل سیاست ها و مقررات ارزی بانک مرکزی نیز در این برنامه گفت: خودرو در گروه چهارم کالاها و ورود آن ممنوع است و ارزی به آن تخصیص داده نمی شود.

وی افزود: از 22 فروردین امسال که سیاست های ارزی ابلاغ شد برای واردات خودرو به وسیله بانک ها 19 درصد از ارز اختصاص یافت که 81 درصد آن مربوط به واردات آمبولانس بود.

کسرایی پور گفت: 81 درصد ارز واردات خودرو را نیز سامانه نیما تخصیص داده است.

وی با بیان اینکه درباره این واردات تاکنون هیچ تخلفی اتفاق نیفتاده است افزود: اگر خودرو تا مهلت قانونی وارد نشود یا خارج از مقررات و بیشتر از قیمت تمام شده با ارز دولتی فروخته شود تخلف است.

کسرایی پور گفت: زمان واردات خودرو 6 ماه در نظر گرفته شده است.

وی افزود: بانک‌ها سرنوشت ارزهای تامین شده برای واردات کالاها را پیگیری می‌کنند.

آنوش رهام دبیر شورای اطلاع رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این برنامه گفت: درباره ثبت غیرقانونی سفارش 34 هزار خودرو ابتدا گزارش ها به حراست و وزیر صنعت، معدن و تجارت ارائه شد و وزیر نیز به حراست دستور داد که مسئله را پیگیری کند.

وی با بیان اینکه ثبت سفارش به معنای واردات نیست افزود: از 6 هزار و 481 ثبت سفارش حدود هزار و 900 خودرو وارد شد که 421 دستگاه در گمرکات موجود است.

رهام گفت: حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت بخشی از متخلفان را شناسایی کرد و آی.پی‌های افرادی که به سامانه ثبت سفارش دسترسی داشتند در اختیار وزارت اطلاعات گذاشته شد.

وی افزود: اسامی وارد کننده‌های خودرو نیز در اختیار سازمان تعزیرات قرار داده شد که پرونده آنها در مراحل نهایی است.

رهام گفت: این اقدامات پیش از دستور رئیس جمهور به وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره واردات غیرقانونی خودرو بود و پس از دستور رئیس جمهور نیز کمیته‌ای مسئول رسیدگی به ثبت سفارش خودروها و فروش آنها در داخل شد که 15 روز برای بررسی و ارائه گزارش فرصت دارند.

سید علی حسینی عضو حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این برنامه گفت: متخلفان ثبت غیر قانونی سفارش خودروها در سامانه ثبت سفارش از افراد سازمان توسعه تجارت بوده اند.

وی افزود: 160 آی.پی مربوط به متخلفان بود که آنها را در اختیار وزارت اطلاعات دادیم و این وزارتخانه نیز با کارهای سایبری در حال شناسایی متخلفان است.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام.درهرحال مامنتظرمجازات ومعرفی مجرمان هستیم.