کد مطلب: ۵۱۳۲۰۱

حضور ۳٫۵ میلیون نفری در قرعه کشی خودروسازان

حضور ۳٫۵ میلیون نفری در قرعه کشی خودروسازان

طبق آمار منتشره، در فروش فوق‌العاده اخیر خودروهای داخلی، بالغ بر سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند، آن هم برای کمتر از ۲۳ هزار دستگاه خودرو. یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد شانس برنده شدن شرکت‌کنندگان در فروش فوق‌العاده موردنظر، تقریبا یک به ۱۵۷ است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با انجام قرعه‌کشی فروش اخیر خودروسازان، مشخص شد باز هم جمعیتی عظیم از طرح فروش فوق‌العاده استقبال کرده‌اند، موضوعی که نشان می‌دهد بازار خودرو با وجود کاهش قیمت و احتمال تداوم آن در آینده، همچنان برای سوداگران جذاب است.

طبق آمار منتشره، در فروش فوق‌العاده اخیر خودروهای داخلی، بالغ بر سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند، آن هم برای کمتر از ۲۳ هزار دستگاه خودرو. یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد شانس برنده شدن شرکت‌کنندگان در فروش فوق‌العاده موردنظر، تقریبا یک به ۱۵۷ است. به عبارت بهتر، از هر ۱۵۷ نفر تنها یک نفر در قرعه‌کشی اخیر برنده شده است.

هرچند احتمالا در بین این جمعیت هستند کسانی که به قصد استفاده از خودرو و نه سوداگری، در این طرح فروش شرکت کرده‌اند، با این حال تجربه و آمار و ارقام نشان می‌دهد اکثر قریب به اتفاق آنها به دنبال بهره بردن از رانت موجود در بازار هستند. همین دو روز پیش وزیر صنعت،معدن و تجارت اعلام کرد ۵۰ درصد از خودروهای فروخته شده توسط خودروسازان، به قصد فروش با قیمت‌هایی بالاتر، احتکار شده است.

ثبت این حجم از تقاضا برای فروش فوق‌العاده اما در حالی است که طی سه ماه گذشته منحنی قیمت در بازار خودرو رو به افت رفته و احتمال دارد این روند در آینده نیز ادامه پیدا کند.

تا قبل از نیمه آبان امسال که هنوز تکلیف انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا روشن نشده بود، بازار خودرو روندی رو به رشد در قیمت داشت و به تبع آن، افراد زیادی در طرح‌های فروش فوق‌العاده و حتی پیش فروش شرکت می‌کردند. دلیل استقبال زیاد از فروش فوق‌العاده‌ها این بود (و هست) که اولا قیمت قطعی دارند و ثانیا در بازه زمانی حداکثر سه ماه تحویل می‌شوند،

بنابراین هر کس در قرعه‌کشی مربوطه برنده شود، با توجه به اختلاف زیاد قیمت کارخانه و بازار، سود هنگفتی به جیب خواهد زد. این در حالی است که پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، انتظارات تورمی شهروندان و همچنین نرخ ارز کاهشی شد تا بازار خودرو نیز روندی نزولی به خود بگیرد.

این روند تا امروز ادامه داشته و با توجه به اینکه سیگنال‌های مثبتی مبنی بر لغو تحریم‌ها و بازگشت ایران و آمریکا به توافق هسته‌ای و برجام منتشر شده، احتمال می‌رود بازار خودرو در آینده نیز به خصوص وقتی تحریم‌ها لغو و برجام احیا شود، ریزش‌های دیگری را تجربه کند.

با این حال اما اثر این پیش بینی‌ها خود را بیشتر در پیش فروش‌ها نشان داده و ظاهرا در فروش فوق‌العاده‌ها چندان تاثیرگذار نبوده است. این موضوع از آن جهت است که خودروهای پیش فروشی، قیمت قطعی ندارند و بازه زمانی تحویل‌شان نیز معمولا یک ساله است، بنابراین خرید آنها ریسک دارد. ریسک آن اینجاست که ممکن است بازار خودرو در آینده ریزش قیمتی شدیدی را تجربه کند و بنابراین شرکت‌کنندگان در طرح‌های پیش فروش، متضرر شوند.

این در حالی است که در فروش فوق‌العاده‌ها با توجه به بازه زمانی تحویل کمتر و همچنین قیمت قطعی، ریسک پایین‌تر است و از همین رو همچنان تقاضای عظیمی برای شرکت در این طرح به چشم می‌آید. هرچه هست، استقبال بالغ بر ۵/ ۳ میلیون نفری از فروش فوق‌العاده اخیر خودروهای داخلی نشان می‌دهد بازار خودرو همچنان و به خصوص برای سوداگران جذاب است، جذابیتی که ریشه در اختلاف قیمت کارخانه و بازار (به‌دلیل نرخ‌گذاری دستوری) دارد.

منبع: دنیای‌اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    من با۴ کد ملی تقریبا ۲۵ بار ثبت نام کردم هنوز که هنوزه قبول نشده و خانواده من تا حالا صاحب ماشین نشده اند???

  • ناشناس

    قیمت مناسب خودرو باید با یکسال حقوق حداقل کارگر برابری کندتا همه به حقوقی که شامل ماشین دار شدن هست برسند وبساط رانت خوای وحرام خوری جمع شود
    البته این از محالات هست چون تابوده وخواهد بود این وضعیت ادامه دارد
    اگه هرکس تورانت خودروبرنده شودحقوق سه سال یک کارگررایکجا بلعیده است

  • نجات

    تو برنامه دیوار اگه نگا کنی میبینی 90درصد ماشینا صفر نیس اینا رو کی برنده میشه چرا ما برنده نمیشم در صورتی که واقعا نیاز مند خودرو هسن نه دلال

    • ناشناس

      قرعه کسیا برای فروش نیست در اصل برای مصرف کننده هاس.

  • حسین

    یک زمان پول نداشتم خودرو بخرم حالا هم که به نیم قرن عمر نزدیک شدیم میگن سوداگرا افتادن به جان قرعه کشی . انصافا با این شرایط قیمتهای بازار قیمت کارخانه نزدیکتر به جیبمان هست ..

  • ناشناس

    خواهشا حضورتون رو در قرعه کشی خودروها کمرنگتر کنید تا قیمت‌ها کاهش پیدا کنه و قشر کارگر قدرت خرید پیدا کنن بعضی ها میرن وام خرید کالا یا هر وام دیگری با هزار بدبختی بر میدارن برای خرید خودرو وخانه و یکسره خودشونو به قرض میندازن که چی بشه. اولا گرانی ایجاد میشه دوما این وام‌ها ربا هستش.

  • ناشناس

    قیمت جهانی و رقابتی خودرو در بازار آزاد مشخص کنید بعد چهارتا مامور لباس شخصی بریزید توی بازار هر کسی قیمت بالاتر گزاشت جریمه بشه ببینم کسی جرعت داره قیمت بالاتر از ارزشش بزاره

  • ناشناس

    هیچ جای دنیا کسی جرعت نداره جنسی که قیمتش مشخصه بالاتر بفروشه چون میگیرن حالیش میکنن چرا ما نظارت بر قیمت نداریم
    فرهنگش که نداریم چرا قانوش نباشه و اجرا بشه

  • ناشناس

    یه نظارت قوی میخواد کار سختی هم نیست مگه اینکه نخوان

  • ناشناس

    از هفته بعد بازرسها در نقش خریدار حضور پیدا میکنن حالا قیمت بالا بزارید ۱۰تا۲۰درصد بالاتر از قیمت کارخونه بیشتر مجاز نیست خودرو توقیف میشه و به قیمت کارشناسی مزائده میشه?

  • محمد

    من یک پیکان مدل ۷۷ فرسود بنام دارم ۱۰ بار ثبت نام کردم و برند نشدم ایا مشکل پلاک پیکان است