کد مطلب: ۵۸۶۸۰۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

طرح رتبه‌بندی معلمان در بند وعده‌ها / حقوق معلمان در ایران چقدر است؟

طرح رتبه‌بندی معلمان در بند وعده‌ها / حقوق معلمان در ایران چقدر است؟

اخیرا برخی از معلمان برای اجرای طرح رتبه‌بندی به میزان ۸۰ درصد حقوق هیأت علمی برای معلمان شاغل اعتراض کردند. طرحی که سال‌هاست وعده اجرایی آن را داده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اخیرا تجمع برخی از معلمان برای افزایش حقوقشان خبرساز شده است. اعتراض معلمان برای اجرای طرح رتبه‌بندی به میزان ۸۰ درصد حقوق هیأت علمی برای معلمان شاغل بود. اجرای همسان‌سازی حقوق برای معلمان بازنشسته خواسته دیگر معلمان بود.

روز شنبه علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش در این مورد گفت: «رتبه‌بندی معلمان از دغدغه‌های مهم دولت بوده و در حال حاضر در دستور کار است.»

در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به موضوع رتبه‌بندی معلمان اشاره شده است اما تاکنون این رتبه‌بندی اجرایی نشده است. پیش از این در سال ۹۴ مرحله اول آن اجرایی شد اما طولی نکشید که مقامات گفتند ردیف بودجه نداریم و اجرای این طرح به تعویق افتاد. این طرح، معلمان را بر اساس شایستگی، صلاحیت و تجربه تقسیم‌بندی می‌کند.

طرح رتبه‌بندی معلمان سال‌هاست که بلاتکلیف مانده و البته هر بار وعده بررسی آن توسط نمایندگان مجلس داده می‌شود. حالا هم به مجلس یازدهم رسیده است.

حقوق معلمان در ایران چقدر است؟

تجارت‌نیوز در گزارشی به مقایسه حقوق معلمان ایران با برخی از کشورها پرداخت. بر اساس این گزارش حداقل حقوق و دستمزد سالانه یک معلمِ تازه‌کار و بدون تجربه در «لوکزامبورگ»، کشوری با حدود ۶۰۰ هزار نفر جمعیت در قلب اروپا، حدود ۷۰ هزار دلار است. البته معلمان با تجربه‌تر در این کشور، سالانه تا ۱۲۴ هزار دلار هم حقوق و دستمزد می‌گیرند.

در سوییس نیز بالاترین دستمزد پرداختی به معلمانِ حرفه‌ای در مقطع ابتدایی، سالانه حدود ۸۶ هزار دلار است. در ادامه نظر برخی از کاربران را نسبت به این موضوع می‌خوانید:

«همسر من مدیر دبیرستان است و با ۲۲ سال سابقه الان با مزایا، ۱۳ میلیون حقوق دریافت می‌کند.»

«فقط حقوق رو نوشتید، درست مقایسه نکردید. اینجا بعضا برای معلمی مثلا مربیان نهضت سواد آموزی را بدون اینکه دانشگاه رفته باشند، استخدام می‌کنند. از طرف دیگر وقتی جایی ۱۲ ساعت در روز برای دانش‌آموزان وقت می‌گذارند، سطح سواد بالا و برنامه‌ریزی درست برای آموزش‌وپرورش و سایر مسائلی که آموزش و پرورش ما از آن محروم است، باید هم حقوق بالا بگیرند.»

«بهترین دوران عمر خود را با بیشترین تلاش برای تعلیم و تربیت سپری کردیم و کمترین حقوق.»

«معلمی هستم که امسال با هزار داستان قبول شدم. با دو فرزند حقوق من چهار میلیون تومان هم نیست.»

«بعید می‌دانم ۱۰ درصد از معلمان هم ۱۰ میلیون تومان حقوق بگیرند. خودم با ۲۰ سال سابقه کار که ۱۵ سال آن در مناطق محروم بودم، حدود ۶ میلیون تومان حقوق می‌گیرم.»

«معلم نیستم ولی بدانید هر کشوری بخواهد در هر زمینه علمی پیشرفت کند باید از زمان کودکی روی نسل جوان سرمایه‌گذاری کند. برای اینکار راهی بهتر از آموزش و پرورش نیست.»

«معلم هستم و حکم حقوقم چهار میلیون تومان و دریافتی‌ام سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان.

«متوسط حقوق معلمان در ایران حدود ۶ میلیون تومان است.»

«فارغ‌التحصیل دکترای تخصصی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران هستم با ۲۴ سال سابقه کار. حکم حقوقی‌ام زیر ۹ میلیون و دریافتی زیر ۷ میلیون.»

«۳۲ سال سابقه تدریس دارم و ۲۲ سال است که با مدرک فوق لیسانس تدریس می‌کنم و سال‌ها همترازی می‌گرفتم. ولی حقوقم زیر ۹ میلیون تومان است.»

«با ۲۸ سال سابقه و مدرک فوق لیسانس از دانشگاه صنعتی اصفهان، هشت میلیون و ۹۰۰ هزار حکم کارگزینی و دریافتی حدود ۶ میلیون تومان. سالانه حدود ۲۶۰۰ دلار درآمد دارم. زمان و مکان چقدر در سرنوشت آدم ها تاثیر گذار هستند.»

«بهترین حقوق را معلم‌ها می‌گیرند. در امریکا همه روز سرکار می‌روند.»

«دریافتی من چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دکتر و پرستار و رئیس جمهور و وزیر و نماینده و…..با خون دل خوردن معلم به اینجا رسیدند حکم پدر ومادر را برای همه دارند و شما تا ابد باید خود را مدیون معلمان بدونید

  • ناشناس

    معلم هستم مدرک ارشد مهندسی برق، حقوق 4 میلیون و دویست هزار.

    • ناشناس

      شما حقیقت رو نمیگید

    • ناشناس

      حقیقت چیه تو بگو بفهمیم …

  • ناشناس

    نظر گوژ مگر کسی بهدنظرها هم توجه می کند؟

  • ناشناس

    باسمه تعالی معلمی هستم با 28 سال سابقه کاری
    اکثر معلمان در خرج یومیه خود مانده اند تورم 100درصد وبیشتر افزایش دارد آن وقت حقوق معلم براساس تورم هیچ افزایشی ندارد
    از طرفی زمانی که ما به مزر بیست سال به بالا که می رسیم تازه هزینه ها ی خانه وخانواده چند برابر می شود
    هزینه های از جمله عروسی فرزندان ،هزینه تحصیل ،هزینه مایحتاج خانگی و…عملا یک معلم بازنشسته وسابقه بالا با یک آدمی که از لحاظ مالی فلج شده فرقی نمی کند
    تمامی دولتها قبل از آمدن وعده حقوق کافی برای معلمان ،توجه به این قشر زحمتکش و…را سر می دهند ولی در عمل هیچ کاری برای معلمان انجام نمی دهند
    مانده ایم که جواب زن وفرزند خود را چه بدهیم

    • ناشناس

      شما حقیقت رو نمیگی. داری مظلوم نمایی میکنی.

  • حمید رضا محکم کار

    سلام اگر به معیشت وحقوق معلم توجه گرددودولت اوراتامین کندمعلم شاگردان خوبی برای آینده وسیستم مدیریتی کشور تربیت خواهد کرد.وانسانی که خوب تربیت شد.جامعه دچار انحراف نمی‌شود.

  • ناشناس

    وقتی دانش آموزی میبیند که معلمش با این همه تلاش رانندگی تاکسی هست قطعا نا امید میشن

  • ناشناس

    واقعا متاسفم واسه اون معاون آموزش و پرورشی که به دروغ میگه حقوق معلمان آنقدر هست گفته معاون آموزش و پرورش ????میانگین حقوق معلمان چقدر است؟?احمدی معاون وزیر آموزش و پرورش: میانگین حقوق کنونی معلمان با مدرک تحصیلی کارشناسی و پایین‌تر ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، با مدرک تحصیلی کارشناسی­ ارشد ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و با مدرک تحصیلی دکترا ۷ میلیون و ۷۰۰است.
    و اما حقیقت این نیست که گفته شده چون حقوق معلمی که ۱۲ سال سابقه داره زیر ۶ تومن هست چقدر خوب میشد اگه مسئولین همین قدر که به فکر خودشون هستن به فکر معلم های کشورمون باشن که انقدر واسه آموزش دادن به بچه ها زحمت میکشند در صورتی که کم ترین حقوق رو دارن.

  • ناشناس

    بابا بد بخت تر از دکتر دامپزشک وجود نداره چهار و پنج تومن درامد و یا نهایت ده تومن در حالی که رتبه هاشون تو کنکور صد برابر بهتر از مثلا معلم هاست … ما مثلا دکترها دردمون رو به کی بگیم خوب واسه کنکور درس خوندیم فکر کردیم دکتری است حتما اینده داره و تو دانشگاه سختی درسامون بیشتر از دندون و دارو بود ولی آینده هیییچ نداشت واسمون… الانم دارن هر روز ظرفیت دانشگاه ها رو زیاد می کنن و دانشگاه آزاد دانشجوهای با رتبه بد رو جذب می کنه بدون توجه به آیندشون و اینکه این رشته ظرفیت نداره
    یکی به ما دکتر های دامپزشک با این رشته سخت بگه دردمون رو به کی بگیم؟

  • ناشناس

    سلام
    در مورد حقوق معلمان اطلاع رسانی نادرست انجام میشود و ارقام رو بالاتر اعلام می کنند. من با دو سال سابقه و مدرک دکتری تخصصی حقوقم ماهیانه چهارمیلیون و پانصدهزار تومان هست(مبلغ حکم نه دریافتی).

  • فرزاد

    یه معلم با حقوق سالی ۴۰میلیون ایا میتونه یه یخچال بخره؟؟؟