کد مطلب: ۲۵۱۵۸۴

خروج آمریکا از برجام ریسک اقتصادی کشور را افزایش می‌دهد

خروج آمریکا از برجام ریسک اقتصادی کشور را افزایش می‌دهد

یک استاد دانشگاه گفت: به‌دنبال خروج آمریکا از برجام ریسک اقتصادی کشورمان افزایش پیدا کرده و به تبع این موضوع جریان ورود سرمایه به کشور با مشکل روبرو خواهد شد.

داوود چراغی، استاد دانشگاه در خصوص برجام بدون آمریکا و نقش آن بر اقتصاد کشور، اظهار کرد: همه کشورها در دنیا همواره به دنبال این هستند تولید، اشتغال و رابطه تجاری شان بهبود پیدا کند و سهم شان را در صادرات جهانی افزایش دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی افزود: کشورها برای اینکه بتوانند حضوری قدرتمند داشته باشند و اقتصادشان را رشد و توسعه دهند درحوزه اقتصادی با هم مذاکره می کنند و تلاش دارند منافع ملی خود را افزایش دهند.

این استاد دانشگاه در خصوص پیامدهای اقتصادی خروج آمریکا از برجام گفت: به دنبال خروج آمریکا از برجام ریسک اقتصادی کشورمان افزایش پیدا کرده و به تبع این موضوع جریان ورود سرمایه به کشور با مشکل روبرو خواهد شد.

چراغی ادامه داد: این امر به نوعی مباحث مرتبط با قاچاق کالا و ارز، فناوری و تکنولوژی، موضوعات مرتبط با صنایع بزرگ کشور از قبیل صادرات نفت و پتروشیمی را درگیر می کند و با افت صادرات درآمد ارزی ما نیز کاهش پیدا می کند و به موجب این امر انتقال ارز به کشور با مشکل روبرو می‌شود و قیمت ارز در داخل تحت تاثیر این موضوع قرار می‌گیرد.

وی گفت: مذاکرات از یک سو به نفع اقتصاد کشور تمام شد، زیرا توانستیم بخشی زیادی از قدرت‌های اقتصادی اروپا را با خود همسو کنیم تا در مذاکرات به سمتی بروند که در مقابل ایالات متحده آمریکا به بر حق بودن حقوق ایران در رعایت مفاد مرتبط با برجام تاکید کنند و با درافتادن اتحادیه اروپا با آمریکا اقتصاد ایران مورد توجه قرار گرفت.

چراغی با بیان اینکه یکی از مسائل ما در بحث تحریم ها محدود شدن منابع ارزی و دست یابی به این منابع است، تاکید کرد: امروز در شرایط ویژه ای قرار داریم که دولت و بانک مرکزی باید جلوی هزینه کرد بی مصرف ارز را بگیرند و تا جایی که امکان دارد در همه حوزه‌ها مصرف بهینه انجام دهیم.

منبع: رادیو گفت‌وگو

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.