کد مطلب: ۶۵۰۰۶۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

خرید خانه در تهران بهتر است یا دبی؟

خرید خانه در تهران بهتر است یا دبی؟

خرید ملک از سوی سرمایه‌گذاران خارجی یکی از برنامه‌های امارات برای جذب سرمایه است. این کشور یکی از اهداف ایرانیان برای سرمایه‌گذاری در سال‌های اخیر بود. اما خرید ملک در امارات برای سرمایه‌گذاری سودده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، سرمایه‌گذاری در کشورهای خارجی همیشه مورد توجه سرمایه‌گذاران ایرانی است. امارات هم یکی از کشورهایی است که بخشی از سرمایه ایرانیان را در بخش مسکن جذب می‌کند. اما سرمایه‌گذاری ایرانیان در دبی برای خرید مسکن سودده است؟

از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۹ یعنی طی ۱۶ سال حدود ۱۷۰ میلیارد و ۶۱۷ میلیون دلار سرمایه از کشور خارج شد. رصدخانه مهاجرت در گزارشی با اشاره به سرمایه‌گذاری ایرانیان در کشورهای همسایه نوشت: «اوج خروج سرمایه از سوی ایرانیان در چند سال اخیر در خرید و سرمایه‌گذاری مسکن در کشور‌های همسایه مثل ترکیه، گرجستان و امارات بود.»

آمارهای جدید از قیمت مسکن در امارات نشان می‌دهد که قیمت املاک و مستغلات در شیخ‌ نشین دبی طی ماه گذشته بیش از ۱۸.۸ درصد افزایش داشت. بر اساس گزارش ایسنا ، طی ماه گذشته میلادی قیمت واحدهای مسکونی بیش از ۸.۴ درصد و قیمت ویلاهای مسکونی بیش از ۳۴.۱ درصد افزایش یافت. در پی افزایش تقاضا طی ماه گذشته میلادی قیمت املاک و مستغلات در شیخ نشین دبی بیش از ۱۸.۸ درصد افزایش یافت.

در همین حال شرکت‌های فعال در حوزه املاک دبی نیز تبلیغات گسترده‌ای برای جذب سرمایه خارجی دارند. تا جایی که پای برخی از بازیگران ایرانی نیز به این تبلیغات برای جذب سرمایه ایرانیان باز شد. اما کارشناسان درباره سرمایه‌گذاری در امارات چه می‌گویند؟

در دبی سرمایه‌گذاری کنیم؟

مسعود دانشمند، کارشناس اقتصادی در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: «بستگی به نیت سرمایه‌گذاری دارد. اگر سرمایه‌گذار بخواهد یک واحد خریداری کند به این امید که گران شود و دوباره بفروشد، توصیه نمی‌شود. زیرا که قوانین آنجا برای خودشان است. این قانون هم برای خارجیان می‌تواند تغییر کند، همانطور که ترکیه این کار را کرد.»

اخیرا وزارت کشور ترکیه اعلام کرد شرط حداقل ارزش ملکی که برای اخذ شهروندی ترکیه خریداری می‌شود از ۲۵۰ هزار دلار به ۴۰۰ هزار دلار افزایش یافت.

دانشمند می‌گوید: «دبی زمین زیادی دارد و می‌تواند برای بسیاری از ایرانیان ساخت‌وساز داشته باشد. اگر سرمایه‌گذار می‌خواهد به ازای خرید خانه اقامت بگیرد، باید گفت اقامت امارات چندان به کار نمی‌آید. فقط برای رفتن به امارات نیاز به ویزا نیست، همین.»

این کارشناس اقتصادی ادامه می‌دهد: «اما اگر هدف سرمایه‌گذار در امارات کار و فعالیت است، خانه نمی‌خرد بلکه سرمایه خود را به حوزه تولید می‌برد. خرید مسکن برای کسانی است که نمی‌توانند با پول خود کاری انجام دهند.»

او ادامه می‌دهد: «سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در امارات باید با مشاوران حقوقی مشورت کنند. معایب و مزایای آن را بدانند. مثلا وقتی شهروند امارات شوند چقدر باید مالیات دهند.»

برخی از خریداران ملک می‌گویند شرکت‌های فعال در حوزه مسکن در دبی، در برخی از پروژه‌های خود از متریال خوب استفاده نمی‌کنند.

خرید مسکن در تهران هم سودده است

مسعود دانشمند می‌گوید اگر هدف سرمایه‌گذاری است که در تهران هم خرید خانه سودده است. او می‌گوید تغییرات قیمت مسکن طی دو سال گذشته نیز گواه این موضوع است.

بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده با میانگین مساحت ۲۵۸ مترمربع در تابستان ۱۴۰۰ در کل کشور نسبت به فصل مشابه سال قبل حدود ۴۶ درصد افزایش داشت.

همچنین متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی در همین بازه زمانی با میانگین مساحت ۵۵۹ مترمربع و متوسط عمر بنای ۵۸ سال نسبت به فصل مشابه سال قبل حدود ۵۸ درصد افزایش داشت.

اما بازار مسکن نسبت به دو سال گذشته چه تغییر کرد؟ بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، متوسط قیمت فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی در بهار ۱۴۰۰ حدود ۱۰ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان بود. در حالی که در بهار ۹۸، حدود سه میلیون و ۵۳۰ هزار تومان بود.

به عبارتی قیمت فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی طی دو سال حدود سه برابر شده است. این در حالی است که سرمایه‌گذاری ایرانیان در ترکیه طی دو سال (۹۷ تا۹۹) سه میلیارد ضرر روی دستشان گذاشت. بر اساس گزارشی که آذرماه سال گذشته روزنامه خراسان نوشت، خریداران ایرانی ملک در ترکیه طی یک سال اخیر نسبت به فرصت مشابه سرمایه‌گذاری خرید ملک در کشورمان بیش از ۶۰ درصد ضرر کردند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اگ پول باشه خب معلومه دبی بهترین خونه توی بهشت والا مگر اینکه نفهم باشیم اینجا خونه بخریم ب والله

  • ناشناس

    از قدیم گفتن ما همیشه ضرر بی پولی را میدیم، اگر پول داشتم حتی یه لحظه شک هم نمیکردم و میرفتم ، هر روز گرانی هر روز استرس هر روز دورغ شیندن هر روز وعده و وعید هر روز دیدن بدبختی مردم هر روز …..

  • رضا

    از کی تا حالا وسط بیابون شده بهشت هیچی جز دست ساخته بشری ندارد تنها نکته طبیعی اش طوفان شن هست و گرمای سوزان

  • ناشناس

    ایشون متاسفانه کاملا از موضوع پرته حتی نمیدونه دوبی چیزی بنام مالیات نداره

  • ناشناس

    اگر خرید مسکن برای زندگی کردن است ، آب و هوا که ندارد، مواد غذایی که تمام وارادتی گران و تازگی ندارد ،درمان و وارد بسیار گران وظاهر شیک ولی در باطن کیفیت پائئن ،داشتن اقامت موقتی است و هیچ تضمینی ندارد خصوصا برای ایرانی خود دانید

  • ناشناس

    اگه میخواین ملک بخرید بهترین نقطه شمال هست اونن سرخرود و یا درویش اباد چون تو این 4 ساله قیمت های این جا 30 برابر شده
    درحالی که جردن الهیه تهران این قدر رشد نکرد
    دارن تو سرخرود برج میسازن 40 طبقه !!!!!
    اینقدر تو سرخرود و درویش اباد برج ساختن شبیه دبی و میامی شده. و باز هم جایه رشد داره چون محله ساحلی هست
    با متری 40 میلیون پلاک 1 دریا لب دریا میشه آپارتمان سندار و با پایانکار خرید

  • چگوارا

    شمال دیگه به درد نمیخوره با این قیمت نمیخریم

  • چگوارا

    قطعا دبی حداقل با چهار ماه کار بنز میخرم