کد مطلب: ۶۴۹۳۷۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

خانه در تهران متری ۷۵ میلیون تومان!/ تحولات بازار و قیمت مسکن در مناطق مختلف (جدول)

خانه در تهران متری ۷۵ میلیون تومان!/ تحولات بازار و قیمت مسکن در مناطق مختلف (جدول)

گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در فروردین سال جاری از کاهش ۲٫۴ درصدی تورم ماهانه و افزایش ۱۶٫۹ درصدی تورم نقطه‌ای مسکن در پایتخت حکایت می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک مرکزی گزارش تحولات مسکن تهران در فروردین را منتشر و اعلام کرد تورم ماهانه این بخش در نخستین ماه سال ۱۴۰۱، کاهش و تورم نقطه‌ای افزایش داشته است.

گزارش بانک مرکزی همچنین از کاهش معاملات انجام شده در تهران نسبت به ماه پیش حکایت می‌کند. تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران در فروردین­ سال ۱۴۰۱، به ۳٫۴ هزار واحد مسکونی محدود شد . این رقم، نسبت به ماه قبل ۴۹٫۹ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۳٫۷ درصد افزایش داشته است.

در نخستین ماه سال جاری، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی، ۳۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اعلام شده. این رقم، نسبت به ماه قبل ۲،۴ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه‌ای)، ۱۶،۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد. بانک مرکزی رشد نقطه به نقطه فروردین‌ سال ۱۴۰۰ را ۹۱،۷ درصد اعلام کرده بود. حال تحلیل‌گران این نهاد، معتقدند کاهش شدید این رقم در سال جاری، حاکی از «کند شدن آهنگ رشد نقطه به نقطه قیمت مسکن» است.

همچنین بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در فروردین سال ۱۴۰۱، از رشد به ترتیب معادل ۴۵،۶ و ۵۰،۱ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل حکایت می‌کند. این ارقام در اسفند ۱۴۰۰، معادل ۴۵،۸ و ۵۰،۲ درصد بودند.

مسکن

تحولات بازار مسکن- فروردین ۱۴۰۱

قیمت‌ها در مناطق مختلف

در فروردین متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی در منطقه یک شهر تهران حدود ۷۵ میلیون تومان بوده است. این متوسط قیمتی در منطقه ۲۲، به حدود ۳۳ میلیون تومان می‌رسد.

منطقه ۱۸ تهران، نیز با ۱۵،۷ میلیون تومان، کمترین متوسط قیمتی هر متر واحد مسکونی را داشته است.

این درحالی است که برخی مناطق قیمت‌های بیشتری دارند. به‌طور مثال متوسط قیمتی در منطقه ۱۲ حدود ۲۰ میلیون تومان و در منطقه ۲۰ حدود ۱۸ میلیون تومان است.

متوسط قیمتی برای متر مربع در منطقه ۱۴ نیز حدود ۲۶ میلیون تومان بوده است.

مسکن

متوسط قیمت مسکن در مناطق ۲۲گانه تهران- فروردین ۱۴۰۱

رشد قیمت مسکن در گزارش مرکز آمار

چندی پیش مرکز آمار نیز شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور را در فروردین سال جاری اعلام کرد.

بر اساس گزارش این نهاد، تورم ماهانه بخش مسکن در فروردین، ۲،۱ درصد، تورم نقطه‌ای، ۲۸،۴ درصد و تورم سالانه این بخش، ۲۷ درصد بوده است.

مرکز آمار این ارقام را برای اجاره به ترتیب، ۲ درصد، ۲۸،۳ درصد و ۲۶،۷ درصد اعلام کرد.

در این میان، هر چند گزارش بانک مرکزی از کاهش تورم بخش مسکن در فروردین حکایت می‌کند، اما در روزهای اخیر قیمت میلگرد افزایش یافته است و این موضوع می‌تواند بر قیمت‌ها در ماه‌های پیش رو موثر باشد.

مدیرعامل بانک مسکن نیز اخیرا اعلام کرده است که سقف تسهیلات ساخت مسکن ، برای سازندگان حرفه‌ای در تهران و ۱۱ شهر دیگر به ۶۰۰ میلیون تومان افزایش یافت. این موضوع، از افزایش ۳۰ درصدی سقف وام ساخت مسکن حکایت می‌کند.

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه بازار مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اخه چرا چرا انقدر نرج ومرج چرا دولت تمام بنگاهای املاک را موظب کند که قولنامه کد رهگیری بنویسند کم مشخص میشود که هرکس برای خود یک قانون گذاشته

  • هاتف

    اجاره و خرید مسکن بدلیل ناهمخوانی حقوق و دستمزدها بالاست و در مقایسه با مخارج روزانه و پرداختهای مختلف از قبیل آب و برق و گاز و کرایه و هزینه های درمانی این فقط مسکن نیست که گران هست و احتمالا تا اوایل تابستان رشد حداقل ۲۵٪ خواهد داشت .

  • ناشناس

    الهی خدا نگذراز باعث وبانی اونکه قیمت مسکن
    اینطوری کرد 🙏🙏🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲🤲

  • ناشناس

    مالک ها تو این چند سال اخیر با هر بدبختی تونستند خونه بخرن که بعد از گرونی مسکن دو سال نتوستن اون خونه را به نرخ واقعی اجاره بدن چون حکم تخلیه نمیدادن
    مالک ها باید موقع تحویل خونه به مستاجر چک و سفته برای ضمانت تخلیه از مستاجر بگیرن که در صورت لزوم چک. اجرا بزارن

  • ۹

    عالی بود

  • ۹

    😍😍😍😍🥰🥰🥰🥰🥰🥰😍

  • ناشناس

    پناه برخدا که جواب مسببین رو بده🤲🔥